BARE 2 ÅR OG ALLEREDE TIL TANNLEGEN?

” Puss puss, så får du en suss, puss så får du en suss! ” – Slik går tannpuss sangen her i hus.

Det å pusse tennene på et lite barn, kan by på sine utfordringer. Det er ikke alltid like lett, for noen ganger finner de små ut at det absolutt ikke er noe kult å pusse tennene, og hva gjør enn da? Mina Adeline fikk tenner ganske tidlig synes jeg, men samtidig er det forskjellige meninger om hva som er tidlig og ikke. Tannpussen på kvelden startet derfor så fort tennene begynte å komme. Raskt fant jeg ut at det var mye kjekkere å pusse tennene når vi hadde en egen tannpuss sang! Noen kjenner nokk til sangen og for andre er den nokk ny. Det er ifra barnetv som gikk for mange år siden, der de sang “puss puss, så får du en suss, puss så får du en suss. Hver eneste tann med børste og vann, puss så får du en suss..” 

Nå har Mina Adeline allerede blitt 2 år, ja jeg synes virkelig tiden flyt avsted. Den har fått vinger som flakser i en hastighet som jeg aldri har opplevd før. Men tilbake til tannpussen.. Tennene er jo viktige å passe på. Selv om det er melketenner som skal ut etter noen år, og erstattes med nye som kommer, er det viktig og lære å ta vare på tennene tidlig. Det er jo en rutine som skal læres og det å pusse tennene er ikke noe som ligger i våres natur. Så det er også noe som må læres. Hadde ikke vi voksne lært det når vi var små, hadde vi virkelig klusset noe veldig med å få det til. Fordi det er faktisk noe som må læres, slik alle ting som vi gjør må. Vi er ikke født utlært, vi er født uten å kunne noe og må gå igjennom mange stadier i livet og lære. Alt må læres! 

Barn pleier som regel å være 3 år før de skal ha sitt første møte med tannlege. Jeg hadde sitt for meg at det var enda 1 år igjen før Mina Adeline skulle til tannlege for første gang, men der kan jeg bare sette en strek og glemme det. For i dag, jepp dere hørte rett! I dag… skal hun til tannlegen for første gang. Bare 2 år og skal til tannlegen.. Jeg kjenner jeg gruer meg litt, fordi det må skje noen store under og de må ha noen gode lokke metoder for å få hun til å åpne munnen sin for å vise de små flotte tennene sine frem. Jeg håper så inderlig at de er flinke og at hun får en god opplevelse med å gå der for første gang. Jeg skal hvert fall gjøre så godt jeg kan for at den opplevelsen skal bli så god som den kan. Derfor har jeg loft hun at så lenge hun er flink, skal hun få lov til å gå på lekebutikken etterpå og få en liten ting. For vell er hun liten, men sannelig forstår hun alt. Hun er en bestemt liten jente med sterke meninger, noe jeg synes er veldig flott å se. Det viser så godt hvem hun er, og hva hun vil og ikke vil. Det å se et lite barn vise så stor personlighet, liker jeg godt å se. Fordi det er viktig og huske på at barn er like mye et menneske som oss alle andre. De har tanker, følelser, meninger, osv. De er små men vi voksne kan ikke styre over dem, vi bør faktisk jobbe på lag med dem samtidig som det er vi som er foreldre som bestemmer og setter grenser. Grenser er jo veldig viktig, men det viktigste synes jeg er å vise kjærlighet. Mange delte meninger er det nokk rundt alt, men det er de som er så flott. Det er de som viser at vi er ikke like, vi er alle unike og flotte mennesker på hver våres måte. 

Nå tikker klokken, og i ettermiddag er tiden inne for første møte med tannlegen. Jeg håper virkelig på det beste, men kjenner jeg blir overrasket om det ikke er noe hull i tennene. Jeg valgte selv og kontakte tannlegen ettersom jeg synes det ser ut som det kanskje er hull i en av tennene hennes. Jeg synes det er så viktig og passe på tennene, og valgte derfor å kontakte tannlegen og høre med dem. Det resulterte jo som dere har skjønt at de ønsket å undersøke tennene og se om det er hull der eller om alt er i tipp topp stand. Jeg ønsker jo ikke at Mina Adeline skal få noen plager med tennene, så bedre å være føre var enn å bare utsette det pga alderen hennes. For alt jeg hvet, kan det være at det går strålende i dag. Det får jeg bare vente å se. Krysser alt jeg kan, for at det skal gå bra! 🙂 

 


Jeg ønsker også å opplyse om at nominasjonen til årets vixen blog awards er igang. Jeg hadde blitt kjempe glad om dere flotte lesere hadde ønsket å ta dere noen få minutter, og nominert bloggen min! Dere må selvfølgelig se hvilken tittel dere føler passer best til min blogg, men selv føler jeg at disse passer: Årets livsstilblogg, årets gullpenn, årets blogger, eller den store æren av å bli nominert til folkets favuritt. Uansett hvilken kategori som dere føler passer best, blir jeg evig takknemlig!

For å nominere meg kan dere klikk her! 

6 thoughts on “BARE 2 ÅR OG ALLEREDE TIL TANNLEGEN?

  1. Her i huset har tannpuss stort sett aldri bydd på problemer. En av de veldig få tingene som har gått knirkefritt med alle tre.. hehe.. Og ingen av dem har hatt noen hull..

  2. Det går helt sikkert kjempebra 🙂 Hvis tannpleieren gjør som hun skal, så blir det nok at jenta sitter i stolen.
    De første gangene til tannlege (når dem er så små) er bare for å gjøre tannlege til noe som ikke er skummelt.
    Så det blir helt ok, selv om hun ikke åpner munnen.
    lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top