Når mamma faktisk IKKE ser!

Hærrepitter som tiden flyr, og så lenge siden jeg har oppdatert dere og skrevet! Føles som en evighet noe som faktisk stemmer. Ja mange lurer nokk på hvor jeg har blitt henn, og vell jeg er her enda og jeg forsvinner ikke. Dere blir ikke så lett kvitt meg.

Samtidig som tiden har flytt av sted har utrolig mye skjedd! Faktisk skremmende mye når jeg tenker tilbake. M.A har hatt bursdag (OMG, jeg har fillen meg 3 åring i hus ? jeg låver dere sprell er det enormt mye av), jeg har startet som distributør for et selskap som heter It works, vi har pusset opp huset enda mer, vi har vert på ferier, vert i bilulykke og står pr.dags dato uten bil, osv. Ja det er så uendelig mye som har skjedd som jeg ikke en gang kommer på i farten. Men en ting som jeg ønsker å dele med dere er noe av all sprellet som preger dagene våres med en 3 åring i hus. Det er latter på latter, morsomheter, tårer og til tider stopper hjerte mitt litt også og redselen tar litt over. Ja til å med jeg kan bli redd iblant av påfunnene som lille M.A kommer på. Men mest av alt, jeg ler så jeg griner og må ta meg selv i å slutte å undervurdere lille M.A som faktisk er stor jente nå. Jeg må komme meg videre å slutte å være så hønemor som jeg begynner å innse at jeg er.

Som de fleste med barn kjenner til så starter morgenen iblant tidlig. Etter flere dager nå med en morgen som har startet kl 06.00, ja faktisk før hanen galer og fuglene kvitrer, har vi vert i gang med dagen. Nå som helgen kom, jublet jeg og smisket stort med den lille sjef i huset om at nå er det helg og nå skal vi virkelig vri oss i sengen og kose oss med å sove LENGE! Haha, ja vell var jeg godtruende om det og en ting skal jeg virkelig ha, jeg hadde virkelig troen på at dette skulle gå i boks. Den gang ei, uten alarm, dypt i drømmeland våknet jeg brått til en glad solstråle som påsto at morgenen startet før hanen hadde rukket å gale og før fuglene hadde rukket å tenke på å synge en vakker morgen sang. Mørket var enda senket over kvinesdal og de fleste i vakre norge lå å sov. Ja da skulle vi plutselig starte dagen, og ikke nokk med det men på en lørdag ? helg.. Hvor ble helgen av? Helgen der vi kan sove lenge, vri oss i senga å la klokken tikke over til 8 eller 9, før enn står opp. Neida ikke her i hus.

Som en zoombie dratt brått ut av drømmeland klistret på meg en lysende smil og en glad stemme som virkelig prøvde å smiske om at vi virkelig kunne sove litt til. Jeg gikk i foreldre fellen og ga hun tlf en min og smisket på det sterkeste om at youtube kunne være kjekt å se litt på med alle de morsomme barnefilmene som er der, som vekker hennes oppmerksomhet for en kort stund. Ja godtruende var jeg, og sannelig der fikk jeg noen minutter til. Ja noen ? faktisk hele 15 minutter om jeg skal være eksakt.. woho, 15 min på øynene ekstra ? fy fillen jeg følte virkelig jeg hadde vunnet i lotto. Og ikke nokk at tanken slo meg om gevinsten om 15 minutter ekstra på øyet, satt jeg i sengen som en zoombie som jeg følte meg å kledde på meg. Den myntre stemmen hadde allerede startet morgen leken med barbie lek i det supre barbie slottet som hun har fått seg. Hurra, jeg fikk kle meg i ferd og kunne få gå ned på badet å stelle meg for morgenen. Haha, ja stemme meg var vell å ta godt i. Men uansett jeg fikk noen minutter før turboen var kommet ned i stuen. Igjen gikk jeg i foreldre felle som trøtte foreldre iblant går i (hvis jeg kan kalle det de). Jeg trykket på den reddende tv boksen med de geniale barnekanalene som har barne-tv for de små som oppholder de litt så foreldre kan få noen minutter på øynene på de tidlige morgentimene. De minuttene trodde jeg ikke var så lenge og vell hørte jeg alt på tven og var ikke langt borte i drømmeland, men sannelig var øynene mine litt for mye lukket til å se det som faktisk skjedde i huset.

Enn bør faktisk ikke lukke øynene så mange minutter med en turbo jente i hus på 3 år. En jente som er kreativ som fy og synes at de fleste arkene som en tegner på er alt for små. En jente som har sett mamma pusse opp å male rommene i huset, tappensere, osv. Ja en jente som fikk en super ide om å hjelpe mamma litt å glede hun litt ekstra på morgen kvisten. Når mamma faktisk ikke ser skjer de mest utrolige tingene som enn skulle trodd faktisk ikke skulle gå ann å skje. Da øynene mine først åpnet seg etter kort tid som ble litt lengre tid, satt lille M.A så flott i sofaen med glorien over hode som skinte som gull. Det så ikke ut som hun hadde vert ute av sofaen, men sannheten viste seg å snart å slå realiteten rett i øynene mine. Da 3 generasjoner til slutt var våkne kom den søte lille stemmen frem og fortalte store ting som hun hadde gjort til hennes momma. Ja merk dere ikke til meg, men til hennes momma. Det som hun er usikker om er okei, blir somregel ikke sakt til meg med det første men med det andre. Ørene mine ble lange og jeg hørte snakk om at hun hadde lekt kunstner på romme mitt. Det var som himmelen åpnet seg og redselen tok meg. Kunstner med hva, hvor? Joda den lysende glade stemmen fortalte hun hadde bare tegnet litt fint på speile til noen tusen på soverommet til mamma, døren og den hvitmalte veggen på soverommet mitt var også dekorert litt med knall rød tusj.

Hva jeg hørte kunne jeg ikke tro, dette måtte være tull. Dette kunne ikke stemme. Aldri i de 3 årene hadde lille M.A gjort slike ting. Jeg håpet opp av sofaen å gikk så raskt bena kunne ta meg å synet som møtte meg da jeg kom inn på soverommet mitt var baksiden av døren som var dekorert på over halve døren, veggen bak døren som også var tydelig preget av 3 årings barnekunst, samt også speile mitt som jeg er livredd for å som jeg liker super godt. Rød tusj med dekor av en liten jente som prøvde å glede mamma. Først tok sinne meg, frustrasjonen og alt meg. Men etterpå da jeg kom ned og så min solstråle sitte der med tårer i øynene og en stemme som forklarte ? jeg ville bare glede deg mamma? klarte jeg ikke være sint. Den lille turboen min med et hjerte så stort hadde bare gjort det for å glede meg å pynte på romme mitt. Ikke var speilet mitt ødelagt, ikke var en gjenstand av stor betydning. For halo! Det kan enn kjøpe nytt om det så er så ille.. Men somregel kan alle slike ting fikses.

Jeg satte meg ned å forklarte at tanken var fin, og at når hun først gjorde dette var det bra det var på mitt soverom enn andre plasser i huset. Jeg forsto at hun bare mente det fint og jeg sa at det var flott tegnet men at jeg bare ble litt redd med en gang. Så etter små minutter var smilet og latteren fremme hos oss begge to.

tanken på hvordan jeg skulle fjerne dette tok jeg meg ikke i å tenke så dypt igjennom enda, jeg lot det ligge å begynte å se litt mer humor og glede i det. En 3 åring er en 3 åring. Fanteri og småting finner de på. Ikke sto det mellom livet eller noe. Det var faktisk bare litt tusj som var på veggen, døren og en gjenstand. Det var jo ikke verdens undergang på noen måter. Så vi fortsatte dagen med et stort smil å storkoste oss så godt vi bare kunne på en kald og små regns dag her i kvinesdal. Vi gikk en super koselig formiddags tur der hun var helt amazing på balanse sykkelen sin. Hun er virkelig en reser på den sykkelen. Det er helt rått å se på! Og sannelig fløy dagen og kvelden kom raskere enn jeg hadde tenkt at den skulle. Lørdags kos som vi har begynt å ha hver lørdag hadde vi også i dag. M.A var super snill og super flink til å hjelpe med maten, snopet og på dekking på bordet og valg av film. Det var så utrolig koselig at jeg merker jeg gleder meg til neste lørdags kos, og sannelig kommer vi nokk til å snike til oss en liten søndags kos også.
 

Men mange ville nokk trodd at når kvelden kom og M.A var i seng, var alt ro i huset. Men nei! En liten turbo hadde ikke planer om å legge seg og jeg husker selv da jeg var liten hvor spennende det var å lure mamma å pappa til å tro at jeg sov mens jeg lekte å hadde det super kjekt. Så vell hørte jeg de små søte bena hennes labbe rundt i overetasjen i huset, men jeg valgte å la hun få kose seg litt. Etter faktisk 1,5 time uten at det ble ro oppe gikk jeg opp å skulle si og natt igjen å at nå var det kveld. Men da jeg kom opp la jeg merke til en våt vakse klut, vått papir og en jente som hadde litt rø tusj på handa si. Jeg spurte hun fint hvor tusjene var og fikk fjernet dem. Da jeg hadde sakt god natt å skulle til å gå ned sa en liten barnestemme ?mamma jeg har vasket bort tusjen på døren, veggen og spile ditt?. Jeg sjokkert av å høre de ordene måtte sjekke med en gang, og sannelig hadde hun gjort det. Uten at jeg hadde bedd hun om det, nevnt det eller noe som helst ? hadde hun funnet vaske klut og papir å fuktet det og vasket som bare det. Jeg ble rørt av hva hun hadde gjort og samtidig så utrolig stolt å glad at jeg ga hun en stor klem og takket hun så mye. Jeg forklarte hvor flink hun hadde vert å hvor stolt jeg var av hun. Tenkt det, først tegner hun på alt det også uten at jeg har sakt noe mer om det bestemte hun seg for å fikse det uten at jeg viste om det. Jeg kjente jeg ble så rørt å stolt at etter det har jeg bare sittet å smilt å gleder meg til i morgen da hun skal få en overraskelse for hvor snill å flink hun var. Det er uten tvil noe hun fortjener!

 

4 thoughts on “Når mamma faktisk IKKE ser!

  1. uff, leit å høre! Men håper det gikk bra med dere i ulykken. Veldig kjekt å se du har skrivi nytt innlegg igjen! 🙂
    blir glad om du leser bloggen min og gjerne legg igjen en kommenter. Da blir jeg glaad. http://www.carina123.blogg.no
    God natt! 🙂

  2. carina: Tusen takk for medfølelsen og gode tanker 🙂 Tusen takk for kjempe koselig kommentar og kjekt å høre at du liker at jeg har fått skrevet nytt innlegg her igjen 🙂

    Jeg skal selvfølgelig få tatt turen innom bloggen din, så fort tiden strekker til 🙂

    Ha en flott søndag! 🙂

  3. Heiamamma: Tusen takk for kjempe koselig kommentar 😀 Haha, ja jeg har vert innom tanken om hun har en skult kunstner i seg, som vil dukke mer å mer frem nå med tiden 🙂 Får smøre meg med tolmodighet å håbe på at kunsten havner på ark frem over å kan bli bevart der 😀 haha. Så kjekt å høre at du synes det var inspirerende å lese! Det gledet stort 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top