#DEL 1 OPPUSSING – Fra gammelt til nytt med enkle steg

sommeren 2014 flyttet vi inn i et småbruk som vi har kjøpt. Det var mitt første boligkjøp, og sannelig klarte jeg å toppe det hele med å kjøpe et småbruk og ikke en leilighet. Jeg synes enda det er sprøtt å tenke på at lille meg har klart å kjøpe mitt eget hjem, enn å leie det. Jeg er faktisk veldig stolt av at jeg lever i min egen bolig, mitt eget småbruk, som jeg eier og ikke leier. 

Småbruket som vi bor på har jeg skrevet litt om tidligere, men det er en eldre eiendom der bygningene og huset bærer preg av sine år. Det er ikke til å legge skul på at det er et oppussings prosjekt som vi har kjøpt, men jeg synes det er utrolig spennende og kjekt. Det er jo i slike situasjoner enn får utvikle seg og får mer lærdom. Det å kunne få fikse opp sitt eget hus, sin egen eiendom, og samtidig gjøre mye av det selv er stort. Aldri har jeg fått lov til å male en vekk i et hus før, men nå som det er mitt kan jeg gjøre det. Jeg kan til å med slå inn en spiker uten å spørre noen om det er greit. Jeg trenger ikke tillatelse, jeg trenger bare motivasjon og pågangsmot. Det er mye og da mener jeg mye, jeg ikke kunne når vi flyttet inn her. Aldri hadde jeg somsakt malt en vekk i et hus før, aldri hadde jeg revet ut gulv, revet tapet og renset vegger før. Aldri hadde jeg vert med å satt inn kjøkken, bygget opp stall, osv. Jeg var totalt grønn og kunne veldig lite av alt som jeg nå i dag har gjort. Ikke er det noe alfa omega og hokkus pokkus som er blitt gjort, men det er små enkle steg som har gjort store forandringer.

Jeg har valgt å i første omgang male rommene i de fargene jeg ønsker. Jeg har revet ut tepper, revet tapet og renset veggene slik at det var klart til å male. Jeg har revet dobbelt med tepper i gangen og i trappa, pusset og styrt for å få gulvet best mulig. Det er en midlertidig lett og billig løsning, som gir raskt resultat. Jeg må spare og jeg må gjøre ting litt etter litt. Så med et malings spann x flere malings spann, har det blitt store forandringer i huset allerede. Jeg har gjort alt selv, men jeg har også fodt god hjelp og veiliedning av andre fantastiske venner og familie. Selvfølgelig har vi hatt noen få fagfolk i hus, på de tingene som har trengs fagfolk til, f.eks elektriker. Det å bytte sikrings skap og legge opp med strøm i huset, var ikke noe jeg kunne gjøre. Så på slike jobber så det, og jobber som en må ha fagfolk til å se på eller gjøre, har vi hatt det. Ellers er alt blitt gjort selv, med flott hjelp og veiledning av somsakt fantastiske venner og familie. 

Det første som ble gjort når vi flyttet inn her var å male over en sterk blåfarge i vindfanget. Der malte vi over med grå på lister, fører og vindu, som var dekket av den sterke blåfargen. Bare med litt maling på de plassene der, ble det lille rommet et mer behagelig rom som ikke ga det sjokk av sterk farge når enn kom inn. Veggene har ikke enda blitt malt ettersom det er hvite vegger, noe som jeg ønsket å ha på et så lite rom. Gulvet er også fremdelses det belegget som var, som der igjen vil si ikke det mest ønskelige belegget. Men det er noe som vil bli byttet ut etterhvert. Etter en kveld var vindfanget ferdig, og da var det Mina Adeline sitt rom som sto for tur. Det var det rommet som sto først på listen min. Jeg ønsket at hun skulle få ha et rom som hun kunne trives på og like. Et rom som var innbydende. Jeg følte seg at det var viktig for hun å ha det, slik at det å sove og leke der var kjekt. Veggene på rommet hennes var også hvite, men jeg malte en vegg der rosa, samt også vinduet og døren hennes. Jeg lagte til oppbevaring av leker, osv på best mulig måte, ettersom hun har en side som er veldig preget av en bratt skråtak. Jeg var planer lengre frem at den siden kan benyttes til å gi hun en innebygd seng, for å benytte rommet på best mulig måte. Hun har også en liten kles garderobe. 

Da dette var gjort og min mamma ente opp med prolaps, måtte jeg finne min egen måte til å slappe av oppi mye som opptok hverdagen. Jeg som har ADHD klarte ikke å sitte stille, når jeg var klar over at det var mye som måtte gjøres. Så da begynte jeg og pusse opp gangen i huset. Det ble min måte å slappe av på, for da gjorde jeg noe, men samtidig klarte jeg og bruke dette som en avslapning. Hode mitt jobbet ikke på spreng og ga meg et enormt tankekjør, fordi jeg gjor noe. Så da brukte jeg ca 1 uke, på å rive tapet i hele gangen (gangen går ifra første etasje til andre etasje), renske veggene for alle tapet rester, og male det. Jeg har også fått revet ut teppene nå i gangen og trappen, og nå er det bare meling som gjenstår der. Det er et flott tregulv som skulte seg under teppene, og jeg elsker tregulv så dette skal bevares for en stund! Jeg har fått satt inn ny taglampe, og er veldig fornøyd med forandringen som har skjedd der.

Videre har stuen blitt malt. Det var en tapet som nokk var veldig på mote i sin tid, men jeg klarte aldri å få den til å bli godt likt hos meg. Det å rive denne tapeten var ikke noe jeg så syn på, og derfor valgte vi og male over tapeten. Det er en plan om å ha plater på veggen etterhvert, og derfor er somsakt dette bare en lettvindt og billigere måte å gjøre det på i første omgang. Vi har også tapensert en vegg i stuen, og nå mangler det bare å få lagt nytt gulv. Det var teppe på gulvet tidligere, men det har også blitt revet ut. Lys i stuen var noe vi var uten lenge! og sommeren 2015, etter 1 år uten lys i taket fikk jeg satt inn taklamper. Det var herlig og få stuen over i en mer moderne stil som jeg selv liker. 

I ettertid har jeg også fått malt soveromme mitt egge hvit, har malt toalettet eggehvit, lekerommet som også er mitt sy rom er blitt malt hvitt og rosa, soverommet til min mamma er også malt eggehvit, les romme mitt er malt egge hvit, og kjelleren + vaskerommet er også malt grått og eggehvit. Jeg har valgt å ha alle rommene lyse, for i eldre hus er rommene små og jeg føler derfor at lyse farger på veggene gjør at rommene virker større. Somsakt er dette en lett løsning nå i første omgang og det kommer til å bli lagt plater på veggene når tiden er inne og jeg har fått spart opp nokk penger til der. Jeg ønsker og bytte ut gulvene i så å si alle rom, og jeg ønsker å isolere etasjene i huset! Det har også blitt byttet kjøkken og sikringsskap + lagt inn mer strøm i huset. Så store endringer har blitt gjort på kort tid. Jeg synes det er kort tid, men andre hadde nokk fått gjort enda mer på de 1,5 året som vi har bodd her. 

Vi har også fått bygget opp stall i loven, og det er takket være min fantastiske moffar som har hjulpet oss med det. Flere ting har blitt gjort ute også. Men det for komme senere i eget innlegg. 

Så jeg ønsker å vise dere noen av bildene ifra huset før og hvordan det er nå. Bildene ifra nå, er ikke de nyeste og flere ting har blitt gjort etter disse bildene ble tatt men det kommer senere i del 2 innlegg. Her er hvertfall bildene som virkelig viser stor forandring og som enn trykt kan si ” Fra gammelt til nytt med enkle seg!”

STUEN – FØR OG ETTER 

GANGEN – FØR OG ETTER 

 

BARNEROM – FØR OG ETTER 

Rommene har nå i dag blitt forandret mer enn hva de er på disse bildene, men jeg hadde ikke annledning til å få tatt nyere bilder nå. Så det kommer jeg også til å vise dere mer etterhvert. Her ser dere hvertfall før og etter bilder av stuen, gangen og Mina Adeline sitt barnerom. Barnerommet hennes er nå blitt om til et koselig junior barnerom. Det bærer virkelig preg av hva som er av hennes interesse nå, og og mine ønsker om hvordan barnerommet skulle være har blitt lagt til side. Det viktigste er at hun liker soverommet sitt, og liker å være der. Det er ikke jeg som skal sove der og så lenge Mina Adeline er fornøyd, så er jeg fornøyd. I gangen som dere ser på bildene er enda teppene på gulvet, nå er de fjernet og julepynten er selvsalgt borte og byttet ut til hel årsitd pynt. Stuen har vi fått ny sofa i og det er blitt omublert. Men flere bilder av det kommer somsakt etterhvert i eget innlegg som er under oppusings del innleggene. 

Jeg kommer også til å legge ut før og etterbilder av lekerommet som også er mitt sy rom, kjøkkene, soverom, klesrom, bad, osv. Så bilder og oppdatering på oppussingen kommer litt etter litt. Men til slutt skal dere få se noen bilder av hvordan noen av disse rommene så ut når vi var på visning av huset. 

 
 

Jeg har hvertfall lært en ting etter å vert å sett på småbruk og kjøpt min egen plass å bo. Det er ikke hvordan det ser ut enn skal se etter, det er mulighetene som er der og hvordan plass og helheten i seg selv er. Er det muligheter der for dine ønsker og behov, ja da er det rette plassen! Hvordan det ser ut inni huset og hvor gammelt eller nytt det er, er noe enn skaper om på selv. Og som dere nå har sitt, det er ikke alltid så mye som skal til for at det skal bli et helt nytt rom. Bare litt maling gjør mye i seg selv. 

Jeg håper dere alle får en flott dag. Nå må jeg springe å få rensket veggene på kjøkkene for tapet rester. For jeg er pent sakt ekstremt lei av den gamle mindre pene veggen i mine øyner. Det er nokk mange der ute som har en slik smak på tapet, men det er ikke en slik stil og smak jeg har. Så nå skal det snart males! Jeg har rett å slett ikke klart legge ut noen bilder av kjøkkene enda, ettersom jeg ikke liker veggene. Jeg er super fornøyd med hvordan innredningen på det nye kjøkkene våres er, men veggene trenger en oppgradering før helheten blir bra. 

Håper dette kunne gi dere litt inspirasjon og at dere likte et litt annerledes innlegg om de store forandringene så langt i huset våres. Jeg fikk tips av noen av dere lesere om at dere ønsket noen slike blogginnlegg, så håper det falt i smak. Jeg vil også takke dere så mye for tips og inspirasjon om hva dere ønsker å lese mer av. Det er alltid koselig å få slike ønsker og som gir meg god inpirasjon. Så tusen takk. 

 

5 thoughts on “#DEL 1 OPPUSSING – Fra gammelt til nytt med enkle steg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top