OPPUSSING PÅ LAVBUDSJETT


Hvordan skal enn klare å pusse opp en av de to dyreste rommene i huset, når enn må pusse opp på nesten loft og kjærlighet? Når enn lever med et budsjett, og samtidig er alene mamma. Pengene sier nei mens huset sier ja! Velkommen til min verden med oppussing på lavbudsjett, og kreative løsninger! 

Det er ikke til legge skul på at når enn har kjøpt et gammelt hus, som også er et oppussings prosjekt så må enn belage seg på nemlig oppussing! Oppussing er ikke den billigste tingen å gjøre. men det mange ikke kommer på og glemmer litt i den store verden av materialer, interiør, osv, er at det kan faktisk løses på et lavbudsjett også, selv om det faktisk er et av de dyreste rommene som er i et hus, nemlig kjøkkene!

Kjøkken og bad er jo det som er kjent for å være de to dyreste rommene å pusse opp. Her i hus skrer vell egentlig alle rom etter en fornying inn til det århundre vi lever i nå. Mange liker retro stil, og vell kan det være tøft og rett å slett flott! Men i mitt tilfelle ønsket jeg ikke å kjøre retro stil i huset, jeg trenger lyse rom som virker større enn hva de er. Jeg liker en liten blanding av minimalistisk og samtidig en stil som viser at det bor folk i huset og ikke er helt minimalt med alt. Og derfor hvet jeg ikke hva jeg skal kalle den stilen som jeg har ent opp med, men den er lys og har preg av endel bling bling. 

Kjøkkene vårt var lite, og er enda lite. Det føltes som et gigantisk kjøkken når vi flyttet inn, men å gå ifra et hyttekjøkken så vil vell det meste føles stort?! Samme sommeren som vi flyttet inn, var jeg mye å så på finn.no. Jeg så faktisk mest på ting som skulle gis bort, enn ting som skulle selges. Når enn nettopp har kjøpt et hus og brukt flere hundre tusenlapper, er det ikke høyest på listen å klare å ha en drøss av penger å bruke samtidig på å starte å fikse opp huset. 

Finn.no er en fantastisk plass, og vell finnes det fantastiske mennesker der som ønsker å gi bort ting. Alt ifra små til større interiør ting, og til å med kjøkken! Kjøkken inredningen som vi nå har i hus var.. Hold deg fast!.. Er du klar?? Det var gratis! Jepp, du hørte rett. Vi fikk tak i gratis kjøkken inredning, som noen ifra sørlandet skulle ha bort. Det lå ute på finn.no og jeg føler meg uendelig heldig som fikk tak i dette. Om jeg skal si det selv, det er nydelig! 

Tiden gikk og kjøkkene ble oppbevart på loven over lengre tid, men når vinteren var over og varmen begynte å komme tilbake, da startet vi å rive ut det gamle kjøkkene, og startet litt etter litt å få inn det nye kjøkkene der som vi fikk revet ut det den gamle kjøkken inredningen. Vi fikk fantastisk hjelp av min helt unike Morfar. Hadde det ikke vert for han, tror jeg ikke vi hadde klart å få revet ut og satt inn kjøkkene alene! Rommet er mindre enn hva innredningen til kjøkkene i utgangspunktet passet til, så her måtte reativiteten få slippe seg løs. Etter flere måneders arbeid og mye tenking, måling, kapping, så klarte vi å til slutt få kjøkkene til å passe etter vårt bruksbehov. Oppbevarings plass klarte vi å få mye av, og løsningen er en flott løsning som utnytter den plassen vi har på kjøkkene til det fulle. Vi kunne valgt å blenne et vindu og en dør, osv. Men her snakker vi om oppussing på lavbudsjett! Så de valgene ble raskt lagt til sides, og utnyttingen av plassen som var ble brukt. 

Kjøkken inredningen er av tre farge, og benkeplaten er laget til med å få plater ifra monter. Det er ubehandlet plater, som vi skal lakke og male! Ergo, en billig løsning når benkeplaten som følgte med ikke passet til vårt kjøkken pga størrelsen og hvordan det ble satt inn. Selve kjøkkenskapene og det som er tre farget, skal også males når annledningen og sparingen har økt til det kan utføres. Veggene på kjøkkene var dekket av en gammel tapet, og ikke en tapet som jeg klarte å få sansen for. Jeg har hele tiden vert opptatt av å kjøpe store 10l spann med maling, når jeg har malt andre rom i huset, og dermed hadde masse maling igjen. Jeg kjøpte 10l maling til kr. 599, som var den billigste malingen, og en maling som jeg har vert strålende fornøyd med så langt i oppussingen min på lavbudsjett. Malingen har sittet godt å tålt utrolig mye frem til nå, noe jeg ikke hadde trodd men som jeg håpte. Jeg har faktisk brukt denne malingen som er av fargen eggehvit på både veggene på kjøkkene, stuen, gangen, soverom, lekerom. Det vil altså si at denne malingen har jeg kunnet brukt på så å si alle rommene i huset, samtidig som jeg ikke har måttet kjøpe så mange spann med maling heller! På selve kjøkkene har jeg ikke brukt et halvt spann med maling en gang. Men ser på veggene at det trengs et strøk til. Jeg har til nå malt det med 2 strøk. Jeg har ikke fått malt lister å tak enda, men det skal også gjøres. 

Så dette dyre kjøkkenet som skal være en av de dyreste rommene i huset å pusse opp, har jeg klart å pusse opp til ca kr 2 000,- (eller litt under ca 2 000 kr) Det er jo helt sykt! Jeg har selvfølgelig brukt utdannede folk til det arbeidet som enn måtte bruke det til, så det er ikke lagt inn i denne summen, ettersom vi måtte skifte ut sikringsskapet i juletiden og det samtidig da ble brukt disse utdannede arbeids folkene til å gjøre det som måttes på kjøkkene for at det skulle være etter lovelige grenser. Kjøkken innredningen var gratis, komfyren fikk vi også tak i gratis, så det eneste jeg har måttet betale for og som jeg har reknet sånn ca på er malingen og benkeplaten. Maling av kjøkken inredningen og benkeplaten kommer i tilegg, når jeg kommer så langt. Samt også gjenstår det også å feste på lister nede på kjøkken inredningen, fjerning av de grønne flisene ved vasken, og slike småting. Dette er noe som blir tatt litt etter litt, men jeg er alt i alt strålende fornøyd med resultatet.  

Jeg er så stolt over hvordan jeg har klart å snu et av de to dyre rommene å pusse opp, til at det går ann å pusse det opp på et lavbudsjett. Jeg håper dette tipset og måten jeg har gjort det på kan være en inspirasjon og en motivasjon for andre og se, og samtidig vise at alt er mulig så lenge enn bare står på. Det er mulig å klare å fiske opp med et lavbudsjett, og oppgradere rommene ved en senere annledning og når enn har mulighet til det (altså har fått spart opp nokk penger til det). Det er ikke pengene som enn bruker på å pusse opp et rom eller et hus, som har noe å si om det er flott eller ikke, det er om du selv er fornøyd og trives ved det. 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top