OPPUSSING MED 0 ERFARING!

Sommeren i fjord (2014), kjøpte mitt første hus. Det er ikke bare et hus, nei det faktisk et småbruk. De fleste av dere har nokk egentlig fått det med dere, så det er jo gammelt nytt, for å si det slikt. Småbruket jeg kjøpte, er et eldre koselig småbruk som også er et oppussings prosjekt. Noe som jeg virkelig syntes var kjekt, spennende og utfordrende. Men hvem liker vell ikke utfordringer? Det gjør iallefall jeg. 

 I eldre huser er det oppussing som gjelder. Det er masse spennende arbeid, som de fleste som har erfaring tar på seg. Jeg der imot, en jente på 23 år, med 0 erfaring innen oppussing, skal og har allerede begynt på “prosjekt oppussing med 0 erfaring”. Det høres nesten ut som en liten rissiko sport! Å sette igang med noe så viktig som å pusse opp et hus, når enn ikke har erfaring. Men erfaringenene bygger enn jo på veien, så her er det masse spennende for meg å lære frem igjenom. 

Inpuls handlingene mine tar over til tider, men jeg vil på ingen måte påstå at det alltid er noe negativt med det. Der imot vil jeg heller påstå at i denne situasjonen var det mer positivt. Jeg fikk for meg en dag at jeg var veldig lei av hvordan alt rundt meg av farger og helhet på vegger og rom bare forble likt som det ifra starten var da vi flyttet inn. Ingenting gjorde seg selv, og det var bare på tide og ta fatt i det selv. Etter lengre koselige tlf samtaler med en av mine beste kompiser, som holdt på med spennende bygge prosjekter, ble jeg bitt av inspirasjons basillen. Jeg ønsket å ha noe å gjøre selv også samtidig som jeg var sosial i tlf en. Da min datter var i barnehagen, var jeg plutselig igang med å pusse opp gangen.

Flere timer med tapetriving og deretter sto jeg med en flaske med varmt vann og spraiet på hele veggen, samt rev ned rester av tapeten. Dette holt jeg på med hele dagene i noen dager, før alt var borte. Jeg hadde innbilt meg at veggen bak tapeten skulle være i en farge, og jeg trodde den egentlig var helt hvit, slik jeg ønsket  at gangen skulle være. Men godtruende som jeg var, ble det raskt en latterfull overraskelse som møtte meg. Hvit var den noen plasser, men langt ifra slik jeg hadde trodd kom til å komme ferm bak tapeten, og enda mer arbeid sto for tur. 

Jeg var raskt med å velge den billige og lette løsningen, maling! Etter to strøk med maling i gangen, opp trappen og i gangen i 2.etasje var det et overaskende resultat som jeg virkelig var fornøyd med. Plutselig var gangen blitt eggehvit og samtidig så den mye større ut enn den hadde gjort før jeg begynte. Ny lampe i taket kom på plass å nye “håndtak” på to skper/boder gjorde seg godt i det lille oppussings prosjektet mitt. Bedre sakt min første start på et større oppussings prosjekt. 

// julepunten er borte nå, men ettersom det var i desember jeg tok bildet så var julepunten fremme da. //
// OPS! Jeg har gulvet, taket og lister igjen i gangen. Så er ikke enda 100% ferdig enda. //

Jeg brukte litt over 1 uke, med alt som skulle gjøres i gangen! Alt ble gjort alene, og aldri hadde jeg gjort noe av dette før. Jeg tettet igjen hull etter spikere i veggen, osv. Men alt i alt, uansett om andre kan se at det er ingen “proff” person som har gjort dette, så er jeg fornøyd. Til å være første gang jeg har gjort slikt og samtidig gjort alt alene, er jeg strålende fornøyd. 

Nå er vell egentlig det store spørsmålet, hva skal jeg sette igang med å gjøre videre? Hva blir det neste prosjektet innen oppussings prosjektet mitt? Jo i morgen skal jeg rive teppe i stuen, og planen er å snart prøve seg på å legge nytt gulv. Spenneningen stiger virkelig bare med tanken på dette, ettersom jeg somsakt aldri har gjort noe av dette før. Men hva er det verste som kan skje? Det trenger jeg ikke svar på en gang, for det meste kan rettes opp i og fikses igjen 🙂 

Grunnen for jeg skal rive gulvteppe i morgen i stuen og ikke i dag, er siden Mina Adeline har en kraftig støv allergi, og siden det er et gammelt teppe så er det ille for hun hvis jeg utfører slike arbeids oppgaver når hun er hjemme. Så i morgen er det tid for barnehage dag igjen for hun, og da skal jeg få kose meg med å rive ut teppe i stuen og renske hele gulvet for alt som kalles støv og rester ifra det gamle teppe, slik at det er klart til å legge på nytt gulv etterhvert. Frem over ønsker jeg å få bort de meste av tepper her i huset, slik at det kan bli bedre for Mina Adeline ang sin allergi. Og samtidig når jeg nevner allergien hennes, det er også derfor noen av dere har lagt merke til at jeg har skrevet mye om rengjøring av huset, nå har dere grunnen her. Jeg gjøre rent i huset hver dag, slik at det skal være bedre for Mina Adeline ang hennes allergi. For det er mye støv og slike ting som kan legge seg rundt omkring, uten at enn faktisk ser og merker det når enn ikke har en så kraftig allergi selv.

Det kommer til å handle litt om oppussingen min i huset, en gang iblant på bloggen når noe nytt er pusset opp. Så håper noen av dere liker interiør, oppussing osv også, og ønsker å følge meg med mine små slike prosjekter også. samtidig som jeg kommer til å skrive slik som jeg altlid har gjort videre også. Jeg prøver samtidig og la dere få komme enda tettere på oss, men merker det er litt vanskelig iblant å klare å åpne seg helt på noen måter, men jeg jobber iallefall med å klare det 🙂 

Håper dere alle får en flott dag!

– Har du pusset opp et hus før?
– Liker du å prøve ut nye ting og samtidig få nye erfaringer med det?
 
 

5 thoughts on “OPPUSSING MED 0 ERFARING!

  1. Ble utrolig fint! 🙂 Kjæresten min kjøpe hus i fjord sommer, og ble litt maling på begge soverommene 🙂 Planen er å gjøre litt mer til sommeren, så da blir det forhåpentligvis litt oppussing:) Er jo så gøy, når resultatet blir så fint!! 😀

  2. Så flink du er! Vi tok over gården vår sommeren 2013, og ALT må gjøres! Huset er fra 1889 (circa) og alt må pusses opp innvendig og utvendig. Vi har begynt, men har litt av en jobb foran oss! Vi tar det rolig, og koser oss med det. Det tror jeg er utrolig viktig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top