#14 Ting jeg ALDRI trodde jeg skulle oppleve etter jeg ble mamma!

Å bli foreldre er den største gaven enn noen gang kan få her i livet. Det er det mest fantastiske og beste som enn kan oppleve. Mange vil nokk tro at det å finne den rette partneren i livet er det største, og for noen er det nokk det. Det kommer helt ann på hvilken ønsker og verdier enn har i livet. For meg er det største som har skjedd meg, var å få bli mamma til Mina Adeline. Det å få hun var det beste som noen gang har skjedd! 

Men! Det å bli foreldre byr på nye utfordringer, nye opplevelser og hendelser. Selv hadde jeg aldri klart en situasjon før, ved å få roe ned et barn som grein. Jeg fikk panikk og leverte barne fint tilbake til foreldrene før. Men når jeg selv ble mamma hadde jeg ingen andre å levere mitt eget barn til. Da var det plutselig jeg som skulle håndtere slike situasjoner, som jeg syntes var skremmende før. Det som var så spesielt var at når jeg selv fikk barn, ble ikke den situasjonen der hun grein så skummel. Jeg viste plutselig hva jeg skulle gjøre. Jeg viste plutselig hvordan jeg skulle trøste og roe ned barne mitt. Jeg fikk et morsinstinkt, noe jeg ikke hadde hatt før jeg ble mamma selv. Jeg var og er enebarn, og derfor ikke vokst opp med små søsken. Det å håndtere en situasjon der et barn grein var derfor helt ukent for meg. Men slik situasjon ble bare en liten hendelse, i forholdt til hva som ville komme i tiden frem over som mamma. 

Nå er Mina Adeline blirr over 2,5 år. Hun fyller hele 3 år til sommeren og det har vert flere morsomme hendelser som har oppstått. Jeg har virkelig fått satt meg selv på prøve og måtte håndtere de merkeligste og mest utenkelige hendelser, som jeg aldri hadde tenkt tanken på engang før jeg ble mamma. Ikke tenkte jeg på at slike hendelser som har oppstått og som jeg har håndtert kunne oppstå, for det var ingen realitet før det ble en realitet. 

Jeg har derfor samlet opp 14 hendelser som jeg ønsker å dele med dere. Det er selvfølgelig bare en liten brøkdel av hendelser som har skjedd, men noen hendelser blir bare så naturlig at enn ikke tenker over at det ikke er en realitet i alle sin hverdag. Jeg husker enda når jeg satt og pratet i telefonen med venniner tidligere, at jeg satt og snakket om bleier, avføring og antall våte bleier, osv. Det var plutselig en hverdag som var et stort tema i min hverdag, men ikke kom jeg på å tenke over at det ikke var en realitet for de i andre enden av telefonen. Nå i ettertid synes jeg nesten synt på de venninene mine som har måttet sitte å høre på dette pratet, men sannelig har de vert flinke til å virke intereserte i de merkelige mamma prate mitt. Jeg tror nå i ettertid at det nokk ikke har vert det mest interesange og høre på, men klapp på skulderen til de som har klart å drive samtalen og ikke bare sittet å klø seg i hode med tomme ord. 

Mange vil nokk tenke at å bli gulpet i munnen ikke er en realitet, men jo det kan faktisk skje! Og for å nevne en annen ting jeg aldri hadde inbilt meg at jeg skulle oppleve! Vaske seng som var smørt inn med dritt, jepp menneske drit! Jeg husker enda første gang jeg opplevde det. Jeg ble stående helt lamslått å bare se. Bak all driten som var smørt ut både på sengen og på Mina Adeline, var det et blennende hvitt smil som møtte meg og en mynter og stolt stemme. Jeg måtte jo forstå at hun hadde bare lekt og laget et stort kunstverk på den hvite sengen sin. Men etter å opplevd det en gang, ble det mer å mer normalt. Heldigvis har det blitt slutt på det nå. Men det er bare to av flere hendelser som sikker gir dere en liten overraskelse om hverdags hendelser og situasjoner som en kan oppleve som mamma eller foreldre. Mange har nokk forskjellige hendelser og opplevelser, men her er blant annet 14 av mine opplevelser som jeg ADLDRI trodde jeg skulle oppleve etter jeg ble mamma! 

# 14 ting jeg ALDRI trodde jeg skulle oppleve etter jeg ble mamma! 
Hvorfor ble jeg ikke advart og forberett ?!

1. bli gulpet i munnen

2. få nuss som er full av snue

3. vaske seng som er full av drit

4. bli flau på butikk pga barne mitt latet som at de dreit høylytt! 

5. springe som en tulling etter barne mitt på kjøpesenter, mens andre står å ser domt på meg.

6. tørke menneske drit på gulv og badekar

7. verdsette en hel natt søvn 

8. få interesse for å sy barneklær 

9. sove i sprinkel seng

10. amme offentlig i Slottsparken og på en fullstappet trikk i Oslo. 

11. ikke få gå alene på do eller dusje alene

12. gå tilbake til butikk og levere bamse som ikke var kjøpt og som plutselig ble oppdaget var i vogna.

13. vinne barne mitt sovende i en trillebår

14. kjenne en så uendelig stor kjærlighet 

 

Som dere ser det er ikke alle disse hendelsenne og opplevelsenne de mest koselige og delikate. Noen av dem er ikke ille, men bare humoristiske og flotte. Mens andre av dem er litt mer, hva skal jeg si.. Uønsket og ikke en drømme situasjon. Men nå i ettertid er det morsomt å se tilbake på. Det er jo minner og en del av det å være mamma og ha barn. 

– Har du opplevd noen slike hendelser?
– Har du opplevd noen situasjoner som har overrasket det etter du fikk barn? 
– Del gjerne om du har noen hendelser, situasjoner, opplevelser som har overrasket deg. Hadde vert koselig å lese 🙂 

 

One thought on “#14 Ting jeg ALDRI trodde jeg skulle oppleve etter jeg ble mamma!

  1. Haha, herlig 🙂 Minien min er bare 6 uker, men har allerede rukket å “bli kjent med” flere av disse punktene. Nesten utrolig att man kan elske noen så høyt når de gulper, bæsjer og tisser på det i ett sett, fratar deg nattesøvnen og ikke lar det ha noe fritid <3 Men gud for en kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top