DE SKULTE TÅRER AV BLOD

Jeg kryper stille og rolig under dynen. Jeg synker i sammen, og tillater meg selv å kjenne på hvor sliten jeg er. Mina Adeline er i barnehagen og morrer seg, og jeg ligger i sengen å samler tilbake kreftene etter en hektisk uke. Tårene strømmer på, ikke i tristhet men i glede over hva jeg har klart å prestere denne uken. Legebesøk etter legebesøk, sykehus besøk og et hav av telefoner, samt også våkne netter og opphakket med søvn. Hele døgnet har vert snudd på hode!

Fortvilelsen tar meg og jeg gir meg selv lov til å være bare Xtine Michelle for noen få timer. Kjenne på mine følelser, redsel og fortvilelse over for at Mina Adeline uheldigvis opplever å ha disse plagene som påvirker hennes hverdag. Det påvirker hennes hverdag nå, siden det er en dårligere periode som vi går igjennom nå med plagene av astma og allergi anfallene.

Vi var på sykehuset i går, og fikk tatt bilder av lungene. De små søte lungene til min vakre og fantastiske datter, som uheldigvis har veldig mye slim i seg. Jeg må virkelig si at jeg var så stolt mamma da vi var og tok rønken bildene, for Mina Adeline oppførste seg eksemplarisk. Det var over alle forventninger og mer til. Tårene trillet ned over kinne hennes, men hun sto som en prinsesse og lot dem få ta de bildene de skulle. Det sies at fra gråt til latter er kort, og det stemmer! Da bildene var tatt og vi hadde sett etter mange hester over alt i det romme, fikk hun velge ut en premie. Smilet kom frem og gleden ble stor, og tårene.. ja de forsvant helt. Hun gikk så fint ut ifra rommet med et smil rundt munnen, og stoltheten min boblet over.

Dessverre er vente tiden lengre enn jeg hadde håpet på, og det kan ta opp til så mye som nesten 14 dager, før svaret kommer. Selv synes jeg at det er helt horribelt at små barn ikke kan få en større og raskere prioritering. De er små barn som ikke kan forklare alt i ord, de opplever og gå med plager som de ikke selv forstår, og som påvirker hverdagen deres. Som mamma er det grusomt å se på, samt også føle seg så hjelpes løs. Ved tanken på at det kan gå opp til hele 14 dager før vi får svar, og før hun kan få mulighet til å få enda bedre hjelp, er forferdelig.

Når vi var ferdig på sykehuset, måtte vi rett ned til legen. Dette fordi hver kveld byr på utfordringer og ødelegger den viktige søvnen for Mina Adeline. Hoste på hoste, slim, røde små øyner, rennende snue, osv, er bare litt av det som skjer spesielt når kvelden kommer. Det skjer også på dagen, men det er skremmende å når kvelden kommer og hun blir tett. Jeg følte vi fikk litt flere svar da vi var hos legen igjen, ettersom flere opplevelser hadde skjedd si lege besøket i starten av uken. CRP en hadde steget litt, men samtidig er hun ikke syk. Det ga oss et litt mer svar, og legen forklarte meg hva jeg skulle gjøre hvis forskjellige hendelser skjedde igjen. Det ble mer fastslått at astma og allergi er noe som Mina Adeline har. Det er jo ikke ukjent siden hun har måttet få slike medisiner for det over lengre tid. Men endelig ble det mer bekreftet. Falsk krupp kom også frem i lyset, ved at det nokk er slike anfall som skjer når kvelden kommer og hun skal sove. Det er jo noe som er nytt for meg, så der kan jeg ikke det meste. Men natt til i går var det ingen tvil, ettersom hun ble tett men samtidig løsnet det mer når vi fikk tatt Mina Adeline med ut i kald og frisk luft.

Å være en mamma å gå igjennom og måtte oppleve sitt barn slite med sånne plager er hjerte skjærende, det er skremmende men samtidig må jeg ikke la meg skremme når jeg står oppi det. Jeg må være sterk og holde roen hele tiden, slik at det ikke skal bli fanget opp av Mina Adeline. Det å ha et barn som uheldigvis opplever slike anfall og har de plagene, er blitt vår hverdag. Jeg vet ikke hva det vil si å ha et barn uten disse plagene og disse hendelsene som skjer. Jeg har stått på og kjempet om å få skikkelig hjelp, utredninger, osv helt siden Mina Adeline var rundt ca et halvt år. Jeg har en rutine ved å sjekke at hun puster hele tiden, og har hatt den rutinene helt tilbake til hun var rundt et halvt år.

Jeg er glad for at jeg har stått på, kjempet og stått på mitt. Jeg har hele tiden sett at det er noe som ikke er slik det skal være. At det er noe som ligger til grunn for det. Og heldigvis fikk vi svar og hjelp hos spesialist i fjord. Jeg kjempet mot den tidligere fast legen i nesten et halvt år, før jeg fikk igjennom at hun måtte til spesialist. Og en lettelse var det når vi endelig fikk komme til spesialisten i fjord og fikk svar, samt også hjelp og medisiner. Vi har helt siden da fått god oppfølging, og det er dit vi skal igjen i slutten av november. Jeg er også så glad for at jeg har byttet fast lege for litt siden, og har fått en kjempe flink fast lege som ser Mina Adeline og meg. Han forstår, og han hjelper oss. Jeg kunne ikke vert mer heldig ang de legene og spesialistene som vi har rundt oss nå, og som hjelper oss til å komme til bunns i dette.

Noen ganger sånn så i dag når Mina Adeline er i barnehagen, tillater jeg meg selv til å slappe av litt. Gir meg selv lov til å bare være meg litt og synke i sammen under dynen. Det gjør godt, for det hjelper å få mine følelser ut og la mine tårer trille litt. For styrken kommer enda bedre frem igjen når jeg får ut mine bekymringer og følelser.

Jeg er mamma på fulltid, og nå når det er dårligere perioder krever det enda mer enn når det er bedre perioder. Men samtidig er det så godt å kjenne på alt jeg klarer å gjøre. Jeg er bare 23 år, men jeg kjemper for min datter og hennes helse. Jeg kjemper for å komme til bunns i hva som er grunnlaget for det, og jeg er heldig som klarer å stå på slikt. Jeg er heldig for at vi har så gode leger og spesialist rundt oss som gir Mina Adeline den hjelpen hun trenger. Jeg er stolt over de kreftene og den styrken som jeg har, for før jeg ble mamma hadde jeg ikke den. Det er noe helt magisk som skjer inni kroppen og med selg selv når enn får et barn.

Det er tøft og utfordrende når det er dårligere perioder, men slik er livet. Det er som en berg og dalbane, men samtidig lærer vi alltid så mye av det. Slik som nå, meg og Mina Adeline blir sterke av dette og vi får virkelig vist våres kamp vilje og styrke. Jeg er så uendelig stolt over min datter som er så sterk og flink. Og jeg gleder meg til den dagen kommer der vi har alle kortene på bordet og at alle grunnlagene for plagene som Mina Adeline har, får en stopper. Det blir fantastisk!


 


 

 

8 thoughts on “DE SKULTE TÅRER AV BLOD

  1. Var ikke kjekt å lese, Forstår deg godt dette er ikke noe let. Jeg gir deg og din dater en varm klem og sender varme energi bort =) Håper ting blir bedre å slikt =) ønske dere fin helg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top