LA BARN VÆRE BARN!

Jeg blir litt oppgitt av noen mennesker som reagerer på alt og ingenting! Jeg vet jeg er ikke den eneste som opplever dette, men samtidig synes jeg det er horibelt at andre mødre også skal oppleve dette. Det å få høre at det tydeligvis skal være galt å farlig og hoppe i sofaen med min datter, tulle, danse rundt og ha det kjekt sammen med hun som barn flest burde få oppleve gjør meg litt oppgitt. At noen reagerer fordi det kanskje ikke er normalt for alle der ute i den store verden å være barnslig selv og ha et høyt aktivitets nivå, men hærregud hvorfor skal enn uansett reagere på slike små ting. Tror virkelig ikke mennesker at hver enkelt mor kjenner sitt barn best og tenker på sikkerheten og alt det der? 

La barn være barn! La barn få bruke kroppen sin, oppleve ting og være i aktivitet! Noen klager på at barn nå for tiden er så late, og at de sitter inne og spiller spill på pc eller sitter klistret forann en stor flatskjerm og ser på tv hele dagen, men så plutselig klager de også på at de får oppleve kjekke ting og får være i aktivitet. Det er for søren meg hardt og hoppe i sofa, men fillen så kjekt! Har du som sitter bak tastaturet egentlig prøvd det før du klaget?! Det tviler jeg faktisk på. Når min datter ler og storkoser seg fordi jeg er i aktivitet sammen med hun og f.eks hopper i sofaen, så tenker jeg jo på sikkerheten. Jeg hopper ikke vilt rundt som en kenguru uten å passe på at jeg faktisk har balansen. For når andre mennesker klager over slike ting som og hoppe i sofaen med barne mitt, danse rundt og ha det kjekt, er det plutselig bedre å bra for barn å heller sitter forran den store stygge flatsjerm boksen som snakker og viser filmer på tven? NEI! 

Det å la barn få være barn som innebærer at de kan få bruke kroppen sin og hoppe i sofaen, i sengen, på gulvet, danse rundt, springe og leke osv, ja at barn kan få være i aktivitet det er det som er bra for barn. Ikke å sitte inne hele dagen og bare glo på en boks eller å spille tv spill, pc spill osv. Først å fremst så sover barn da dårlig, maten som de får i seg får de ikke brukt på den måten som de burde og dermed blir maten tatt opp og brukt annerledes i kroppen enn hva som faktisk er bra for de små og de store barnekorppene og voksen kroppene. Det er faktisk viktig med aktivitet osv for oss alle! 

Kjære mennesker der ute i den store verden, FACE IT! noen mødre tørr og være barnslig og la barna få være barn og ha det KJEKT med AKTIVITET i livet og hverdagen. Noen mødre tørr og stå for å la barn få bruke kroppen sin og engasjerer seg sammen med de, helt ifra når de er små. For når et barn er ene barn, skal det bare sitte på gulvet og leke stille med seg selv. Ikke få springe rundt og le og leke, men sitte på gulvet med noen leker å leke stille, nei! Et barn som er ene barn og de som er flere gjør ikke det. kanskje de gjør det en kort tid iløpet av en hel dag, men her i hus er det sjeldent min datter sitter på gulvet og leker stille. Her legger jeg meg ned på alle fire å kryper etter hun og later som jeg skal ta hun, hjemmer oss for hverandre, osv. Vi leker og hører musikk, håpper over alt, danser over alt, synger, ler og har det super kjekt. Vi går turer i hele huset, både opp å ned trapper og over alt, til å med om det er ute eller inne (Uansett vær!). Jeg tørr og være barnslig sammen med min datter, jeg tørr og sitte og synge høyt slik at naboene hørrer det om de ønsker, med den falskeste stemmen som til tider kommer. Jeg driter vell i om jeg ikke har den vakreste sangstemmen som har vunnet idol og x faktor. Jeg har det kjekt og synger med min datter. Jeg hopper i sofaen og i sengen sammen med min datter, jeg hopper på gulvet og over alt om jeg vil sammen med hun, fordi min datter har det kjekt og hun liker det. Å høre den herlige latteren hennes le og se det ekte og fantastiske smilet hennes gjør meg glad, og hvorfor skal jeg da stoppe å gjøre slike ting når det ikke er farlig. Jeg har kontråll! Jeg er faktisk mamma jeg også! Hvorfor skal ikke jeg kunne springe rundt i huset og ute rundt huset med min datter, når vi liker det og har det kjekt? Hvorfor skal ikke hun få gå i trapper allerede når hun ønsker å få utvikle seg og øve på dette? Hvorfor skal ikke min datter få være et skikkelig barn, slik barn bør få være. Hvorfor skal plutselig ikke mitt mamma instikt være godt nokk, der andre skal bedømme om det jeg gjør er rett eller galt, når det faktisk ikke er en fasitt og bruksanvisning med hver enkelt barn? Det er hver enkelt mor som kjenner sitt barn best og vet hva deres barn liker gjøre. 

Jeg er en mamma som har ADHD, jeg har aktivitets nivå til 1000 å storkoser meg med å faktisk ha denne fantastiske muligheten til å få ha ADHD og dette aktivitets nivået og få bruke det sammen med min datter. Kunne aktivisere meg på mye sammen med hun og gjør hennes dager kjekke. Tenk så kjedelig det hadde vert for hun om jeg ikke aktiviserte meg med hun og bare satt opp å ned i sofaen å var sur og bestemt. Nei fy så kjedelig. Tenk vis hun ikke skulle få låv til ting som hun syntes er kjekt, fordi enn hele tiden tenkte “tenkt vis det skjer”, enn kan ikke tenke slikt. For tenker enn slikt hele tiden, må enn nesten bare stoppe å leve. Alt er jo plutselig farlig da. Tenk når den dagen kommer der min datter skal få klatre i trær? hva da?! Skal jeg bli dømt som den dårligste mammaen som fins i norges befolkning? Nei! Andre mennesker har ikke noe grunnlag for å dømme andre mødre og meg på den måten der. De har ingenting med å si at barn må ikke få klatre i trær, ikke få hoppe i sofaen, ikke få springe rundt og danse og høre på musikk osv. La barn få være barn. La barn få være ute og bruke kroppen sin og få en god natt søvn fordi de har brukt kroppen sin og fått ut endel av det høye aktivitets nivået som barn flest har. La barn få være barn, og ha tro på at mødre faktisk gjør det som er best for sitt barn. 

Så du bak sjermen så leser dette, før du prøver å bedømme min mamma egenskap, så tenk over ditt eget liv og dine handlinger. Tenk over om du har barn og hvet hva du snakker om, tenk over om du kjenner mitt barn og vet hva hun liker og ikke liker og hva som får latteren og smilet frem på mitt barn, før du prøver å bedømme om jeg gjør noe galt eller er en dårlig mamma over for mitt barn. For du har ingen rett til å være tøff bak tastaturet eller noe når det kommer til dette, for jeg kjenner mitt barn best. Jeg har et mamma instinkt som er det sterkeste enn noen gang kan ha og kjenne. Jeg gjør alt det beste for mitt barn! Jeg er å forblir en god mamma, jeg lar mitt barn få være barn og får vær i aktivitet og jeg engasjerer meg sammen med hun. 

 
 

6 thoughts on “LA BARN VÆRE BARN!

  1. Her hopper vi i sofan, vi legger sofaputene på gulvet og stuper ned på de, vi danser på bordet, og vi kaster med badeball inne. Noen ganger også en golfball, men mor syns den var vond å få i hodet, så da la vi bort den.. Men hender også vi setter oss foran flatskjermen altså, for mor har ikke ADHD, og energinivået mitt er nok ikke så høyt som jeg skulle ønske det var. Men Kristian smiler og er fornøyd stort sett hver dag, og da er jeg fornøyd 🙂 Men enig med deg; barn skal være barn! Og jeg skal ikke lære han å være redd for hver minste ting, har sett hvordan det kan ødelegge barn. Han må finne ut av det på egenhånd, og lære av sine feil. Men noen råd skal jeg jo selvfølgelig komme med da 😉 For eksempel at det ikke er lurt å ta på ovnen, for den er varm og da får man aua 😉

  2. Er enig i mye du skriver, men ikke alt. Men her hjemme har også min eldste datter fått lov å hoppe i sofaen og i senga vår. Nå er de to, og dobbelsengen er vel en av deres favoritt lekeplasser. Jeg er ikke med å hopper selv, men jeg er der med de, hiver på noe musikk og så ler og danser vi alle sammen 🙂 Eller som du, så leker vi at vi skal ta dem, på høyt og lavt. Det digger de. Jeg syns også barn må få være barn, og de må prøve og feile litt selv, men vi er opptatt av sikkerheten likevel. Litt vel drøyt eksempel, men det er ikke slik at jeg setter de fra meg på kanten av Prekestolen og ser hva som skjer. Gøy skal de få ha det, massevis, og oppleve ting, og med visse forhånds-regler så går det så bra 🙂

  3. Det er forskjell på å tulle med et lite barn i sofaen, enn det å la 5åringen hopper i stykker sofaen mens h*n skriker og hyler høylytt for oppmerksomhet… Det finnes en mellomting som de fleste mennesker synes er greit med sofaleki g av barna. Da ville jeg heller gått til innkjøp av en trampoline. Den kan fint plasseres ute og der kan man hoppe så mye man vil + at det er ute så man kan ha det lydnivået man ønsker med mindre man bor midt i et nabolag og må ta hensyn hvis det er 05.00 på morgenen eller etter sånn og sånn på kvelden.

  4. Er nok enig i en del av det du skriver, men her i hus har ikke barna lov til å hoppe i seng og sofa, klatre på borda eller ha leker på bordene, dette for at det kommer en dag de kanskje blir for store, er borte eller lignende – å hvorfor skulle det da plutselig bli slutt på noe som har vært lov?. Men de kan gjøre akkurat hva de ellers vil, å vi bruker uteområdet mest. Der løper vi, klatrer vi, ajerer og tuller masse. Vi går lange turer med tråtraktorer eller andre kjøretøy, vi er på toppturer å utfordrer både liten og stor i terreng, natur og vær. Her får de prøve å feile, vi beskytter de på den måte att vi forteller hva som kan skje, men de selv må prøve å klatre å falle f.eks… Selvsagt passer vi på, men de må selv prøve å feile. Ett skrubbsår er både et minne og en læring rikere. Alt i alt har vi masse latter, glede, aktivitet og moro i løpet av dagen 🙂

  5. Hehe, må nesten le litt av sånne folk. De skal komme å rette peikefingeren mot andre, men feiler totalt å se på seg selv, og hvordan de selv opptrer i foreldrerollen. Jeg synes det er et sunt tegn at barnet får tatt seg ut – når jeg var liten hoppet både jeg og broren min senger og stupte kråke i sofaen. Det har nå blitt folk av oss også 😉 Jeg tror andre mødre – spesielt, liker å peike ut andre foreldre sin oppdragelse, fordi de enten ikke klarer å gjøre det samme selv fordi de ønsker å holde “masken” og et perfekt bilde av seg selv. Eller så har det for lite å gjøre på. Enkelt og greit 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top