SILIKON ER IKKE Å BARE LEGGE SEG UNDER KNIVEN!

For ca 2 måneder siden, var det min 3. operasjon som sto for tur til å bli gjennomført. Det var silikon operasjon, og vell hadde jeg sett frem til den var overstått. Tiden etter hadde jeg ikke noen tanker rundt, men vell har jeg fått mine overraskelser. Jeg sier ikke at jeg angrer, for det er noe jeg absolutt ikke gjør. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er veldig fornøyd! Men tiden etter har som sakt overrasket meg. Mange lurer nokk på hvorfor, og her får dere svaret.

Dagene etter operasjonen var smertefull. Det å ta et brustløft var ikke smerte fult, men ubehagelig. Det og ta silikon, var smertefullt. Jeg sier ikke at det er slikt for alle, men for meg var de det! 

Jeg ønsket helst og ikke bruke armene mine. De var der egentlig bare for pynt de første dagene. Brystene mine var hovne og føltes som melkespreng x 1000 og det sto med store bokstaver på brystene mine “ligg unna”. For å si det lett, jeg var full av smerter på en helt annen måte enn jeg noen gang hadde kjent før.

Relativt kort tid etter operasjonen begynte jeg å kjenne stikninger i brystene mine. Stikningene kom av å til i løpet av dagene, og var det relativt kort tid, men samtidig lenge nokk. Noen ganger kraftigere stikninger, der jeg måtte ta meg til bryste og holde for å håpe jeg klarte og dempe stikningene de få sekundene de varte. Brystene mine var ømme og den første tiden var jeg uten noe som helst følelse i dem.

Nå ca 2 måneder senere har jeg fått en liten smule mer følelse i dem, enda veldig liten men litt mer enn ingenting. Følelsene i dem bryr jeg meg ikke noe om, jeg er fornøyd med resultatet og det er de som er det viktigste for meg. Men det mange nokk ikke tenker over og samtidig ikke er klar over, er de stikningene som kan komme. Det er ikke alle som har dem over litt tid, men noen har det. Selv har jeg enda stikninger, og til tider er det litt ubehagelig. Men det er noe som vil gi seg etter litt tid.



De siste dagene har det blitt så å si daglig at jeg har stikninger, spesielt når kvelden kommer. Jeg har vert aktiv om dagen, armene og kroppen har vert i mye bevegelse siden jeg har min datter som er både høyt og lavt til en hver tid. Og jeg kan enda kjenne ubehag som kommer i blant når jeg kjører bil, har gjort mye hus arbeid, gjort mye i stallen der jeg bruker armene mine mye eller andre små ting. Jeg har ikke enda prøvd ut hvordan det er å trene ang stikningene, men ønsker å begynne å trene etter litt tid, så det er i så fall noe jeg kan komme tilbake til.

For mange kan det å ta en silikon operasjon være en ?lett? avgjørelse. Mange tenker ikke over smertene og tiden etter operasjonen. For det er ikke “bare” å legge seg under kniven og ta en operasjon. Selv har jeg nå vert igjennom 3 operasjon, og det er virkelig noe som en både blir fysisk og psykisk sliten av. Det å gå med de smertene som enn får etter operasjonene er virkelig ikke en spøk. Det er tøft for kroppen å jobbe med å komme seg etter operasjoner, uansett om det er en liten eller en større operasjon. Mange tenker ikke over helheten og alt rundt det å ha silikon, hva som kan skje og hva en selv går igjennom, ja både før operasjonen og etter. Det er en tøff psykisk ting å legge seg frivillig i narkose. Uansett om det som sakt er frivillig, så betyr det ikke at det er noe lett og noe enn ikke gruer seg til. Jeg husker enda den første narkosen jeg skulle i av de 3 operasjonen mine. Jeg sa farvel til min mor og min datter, men da jeg kom inn til kirurgen ble det tårer som rant ned over kinnet mitt etterfølgt av sine søsken tårer. Så frivillig, betyr ikke at det er noe lett uansett.


// Bilde er lånt fra Google //

Enn kan faktisk få problemer etter enn har tatt silikon!

På den 2. Operasjonen min var jeg litt uheldig og fikk komplikasjoner, noe som enn ikke alltid tenker like mye over at kan forekomme. Selv med silikon er det flere ting som kan skje, men som jeg tror mange ikke tenker over. Selv skal jeg være ærlig og si at jeg ikke var den smarteste kniven i skuffen og tenkte over de problemene som kan komme, og heldig er jeg som ikke har fått noen problemer. Men noen av problemene som kan komme ønsker jeg og neven.

Enn må huske på at enn kan faktisk en sjelden gang være uheldig og få infeksjon ved operasjon, å ja med silikon operasjon også. Blødning kan også forekomme hos de som har lagt protesen under muskelen (enn kan legge protesen under og over muskelen). Den største komplikasjonen som enn kan oppleve er kapseldannelse. For de som ikke har hørt om det før så er det kroppens forsvarsmekanisme mot fremmedlegemet som en brystimplant er. Ved alvorlige typer kapseldannelse må enn faktisk operere det bort.

Noen andre komplikasjoner som kan og som en bør hvite om, så er det andre kvinner som har tatt silikon som har opplevd at brystene har sprukket. Det er spesielt den eldre typen av silikon, der noen har opplevd det. De som har saltvannsimplantat kan oppleve at det faktisk blir raskt borte. Dette er fordi saltvannet tas opp av kroppen, selv vil jeg si at det er sjokkerende men sant. Det er også noen som opplever stort ubehag ved at silikonen lekker ut i kroppen. 

Hvis en tar for store bryster kan det også gjøre at kroppen ikke klarer å tilpasse seg den nye vekten som den får av silikonen, og at man har en stramming i huden som stadig verker. 

Så som en ser, det er flere ting som kan oppstå ved silikon operasjon. Det er ikke bare som mange tror, bare å ta silikon. Det er noe som enn bør tenke seg godt om å være sikker på før enn utfører det.

Jeg ønsker ikke å være en person som skal fremstå som at det å operere kroppen sin er en ting enn bare gjør på 1-2-3. Det er noe som krever mye av selg selv og kroppen. Det er flere ting som kan oppstå og som en bør være klar over, når enn tar de valgene som det krever ved å ta operasjon. Det beste er å kunne være fornøyd med kroppen sin slik som den er, men når det er operasjoner som en virkelig føler et behov for så synes jeg andre burde respektere det valget. For det er som sakt ikke å ?bare? legge seg under kniven, enn må samtidig tenke og være klar for å utføre det selv.

Mange topp bloggere og andre mennesker har valgt selv å ta silikon, men det er et personlig valg som hver enkelt har tatt. Det betyr ikke at du som leser skal bli påvirket til å gjøre det samme, for hvis andre hopper i havet, skal du også da hoppe i havet? 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top