HVORDAN ER EGENTLIG DET REELLE MAMMALIVET?


Hva er egentlig det reelle mamma livet? Hvordan er det egentlig? Har vi egentlig er liv utenfor det å bare være mamma eller er vi sperret inne og har måttet gi slipp på det livet vi hadde før?


Mange meninger, tanker og spekulasjoner er det rundt akkurat dette. Det er mange som ikke har barn som faktisk ikke er klar over realiteten av hvordan det egentlig er å ha et eller flere barn. Hvordan familie livet egentlig er, om enn er alene mamma/ alene pappa eller om en ikke er alene med barnet sitt. Det er mange som lager sine egne tanker rundt akkurat dette, og mange har en raskt tendens til å gjøre seg opp en mening om hvordan det egentlig er og da er det plutselig bestemt at det er sånn det skal være.

?Du må gi opp utelivet, du kan ikke bruke tid sammen med vennene dine, du kan aldri gå ut på en fest igjen! Og du kan i alle fall aldri reise på noen arrangementer eller festivaler igjen!?

Jeg sier ikke at alle har samme tankene, meningene og konklusjoner etter de har spekulert en del rundt hvordan familie livet ?må? være, men mange har noen av de samme tankene eller noen av de samme konklusjonene. Noen vet hvordan det egentlig er, mens andre der igjen er ikke klar over realiteten bak et liv med et barn. Derfor ønsker jeg å fortelle hvordan det er for meg og sette en stopper på noen av de konklusjonene og meningene som andre kommer med, uten å faktisk hvite sannheten.

Selv er jeg alene mamma, og kan derfor ikke snakke ut ifra hvordan det er for de som ikke er alene med barnet sitt. Jeg sier ikke at dette er en fasit eller noe, men jeg sier at dette er en av realitetene med hvordan liv med et barn er. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, men en del av det er likt for mange. Det er bare hvordan enn velger å gjøre livet sitt!

I en alder av 21 år fikk jeg min nydelige datter! Det var en gledens dag og en dag jeg hadde ventet lenge på, hvordan livet mitt kom til å forandre seg og hvordan det egentlig kom til å bli viste jeg ikke. Det eneste jeg viste var at jeg var alene mamma og hadde akseptert det. Jeg var en lykkelig førstegang mamma som så positivt på livet og positivt på min livs situasjon. Ingen grunn hadde jeg for å se på det negativt eller se på det negativt at jeg ikke hadde noen ide om hvordan mitt liv kom til å bli som mamma, men en ting kan jeg si! Det er fantastisk!



Mange tror at når enn har fått et barn så må mann gi slipp på mye av sitt tidligere liv som enn hadde før enn fikk barn. Mange tror at enn kan ikke gå ut å være med venner i helgene eller på kvelds tid, og at barnet hele tiden må være med. Mange tror at enn kan aldri reise på noen arrangementer igjen, ikke kan gå ut på fester og hvis enn kan det tror de ofte at det bare er en gang i skuddåret. Det er så mange spekulasjoner og påfunn med hva andre tror uten å vite realiteten at jeg blir litt overrasket, og forstår godt at andre blir skremt. Jeg forstår godt at menn som møter enslige mødre kan blir skremt og kanskje ikke tørr og involvere seg i livet deres eller velger bort en enslig mor pga de tror de ikke er klar for det ?nye? livet som de plutselig da skal “låse” seg til. Men når det er så mange som har sine meninger og gjort seg opp en egen fasit med hvordan det livet må være, så er det virkelig ikke rart mange kan bli skremt.

Livet med et barn, er langt ifra slik som mange tror. Selvfølgelig forandrer livet seg, men samtidig er det en fantastisk forandring. Selvfølgelig tar barnet mye av tiden som enn har og forandrer hverdagen men den låser deg aldri inne eller fast. Den sier aldri at nei du får aldri mer gå ut og være med venner, for selvfølgelig kan du være med venner. Selvfølgelig kan du bruke tid sammen med vennene som du selv har og være med dem. Det er viktig og ta vare på de vennene enn har og ikke glemme de etter enn har fått barn. Om det er helg eller ukedag så har enn mulighet til å bruke tid sammen med venner også, det handler faktisk bare om prioritering! Selv har jeg med min datter hvis jeg skal være med vennene mine om det er på dagtid, når hun er våken. Det er jo kjekt og spennende for barn og få være med på slike ting, og enn kan alltid finne på noe som passer for et barn også uansett om enn er med venner.

Det handler om å finne løsninger på ting enn å sette en stopper selv på hva enn har lust til. Hvis jeg skal ut på kvelden og være med noen venner, så er jo selvfølgelig det bare hvis jeg har barnevakt. Men uansett så har jeg da muligheten til å kunne gå ut og bare være meg selv, sammen med mine venner. Selvfølgelig er det kanskje lettere for de som ikke er alene med barnet sitt, fordi de da er to og har muligheten til å bytte på å være hjemme om kvelden i mens den andre får gå ut og lufte seg litt.

Som nevnt litt ovenfor så er det mange som tror at enn kan nesten aldri gå ut på fest igjen eller gå ut på byen og ta seg et glass med vin om enn ønsker, men hvorfor skulle enn ikke ha mulighet til det? Det er egentlig oss selv som sette en stopper på hva enn kan gjøre og ikke kan gjøre. Det handler bare om å finne mulighetene og planlegge ting.

Selv som alene mamma har jeg alle mulighetene til å gjøre ting som jeg gjorde før jeg ble mamma. Jeg må bare planlegge det litt bedre og om det er på kvelds tid må jeg bare sørge for at jeg har barnevakt. Jeg sier ikke at jeg går ut hele tiden og ikke bruker tid sammen med min datter og bare med min datter, for det gjør jeg. Men det handler om at uansett hvor god og fantastisk mamma enn er, så trenger enn alltid å få litt tid til å bare være seg selv.

Er barn sette aldri krav det er selvfølgelig den nye sjefen i livet ditt, men samtidig styrer den ikke hva du kan gjøre og ikke kan gjøre på de måtene som mange tror. Du trenger ikke å gi opp venner, du kan gå ut og være med venner uansett om det på dag tid eller på kvelds tid, du kan gå ut på en fest iblant, osv. Du kan gjøre det du selv ønsker, det handler bare om prioritering og planlegging. Det handler om å se mulighetene enn å sette en stopper på dem.

Så neste gang du hører noen som sier at livet med et barn gjør at enn må gi opp utrolig mye av det livet som enn hadde før, kan du faktisk si hvordan det egentlig er. Jeg sier ikke at det er slikt for alle, men jeg sier at det er viktig og huske på hvem du selv også er. For et barn er fantastisk det er aldri noe som setter en stopper på deg selv og ditt liv, det er de egentlig du selv som gjør i så fall.


 

 

// DEL GJERNE DETTE INNLEGGET VIDERE, SLIK AT FLERE KAN FÅ SE REALITETEN //

 

2 thoughts on “HVORDAN ER EGENTLIG DET REELLE MAMMALIVET?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top