PRINSESSE FAKTA

Mina Adeline er født 
15.Juli.13, det var en varm og solrik dag. En nydelig årstid som hun ble født på og en helt perfekt dag, som alltid vil bli husket. Det var en gledens dag og den perfekte og minnerikeste dagen jeg noen gang har opplevd. Jeg fikk endelig møte og se min vakreste prinsesse for første gang <3 Det er virkelig min stolthet!

Termin dato 
UL terminen var 21.August.2013, og det er den terminen de går ut ifra. Så Mina Adeline ble født I svangerskaps uke 35 og det vil si 5 uker fortidlig. Så Mina Adeline ble født som premature og fødselen ble satt igang.

Prematur
Hun ble født 5 uker før termin, og det ble derfor et lengre opphåld på sykehuset. Hun var en sterk jente som klarte seg godt selv, og derfor ikke trengte så mye hjelp på sykehuset. Det var mer gulsot, vekt og sugeevnen som gjor at sykehuse opphåldet ble over litt tid. Det var bare I starten av at hun matte ha hjelp og noen maskiner tilkoblet.

Jeg er utrolig glad for at alt gikk så bra å at hun var en så sterk jente så klarte seg så bra helt selv etter kort tid. Hun har virkelig bevist at hun er en sterk jente med pågangsmot og styrke! <3

Mål:
Lengde: 47 cm
Vekt: 2770 Gr
Hode: 32 Cm
En vakker å perfekt liten prinsesse <3

Klokke:
Fødselen pågikk I 6 timer og 45 min. Jeg hadde 3 press rier som var på 7 minutter. Så da klokken var 21.15 kom min vakre og helt perfekte datter til verden <3 Hun er det beste som noen gang har hent meg og den beste forandringen på mitt liv <3

Sykehus:
Mina Adeline ble født på Sørlandet sykehus som ligger I Kristiansand. Jeg er utrolig fornøyd med valget av sykehuset og det var kjempe koselige å snille folk der. Jeg følte jeg ble tatt godt vare på når jeg var der og de var helt fantastiske med min datter og til å hjelpe meg I starten på mitt nye liv som mamma.

Vis jeg var engstelig en natt så passet de ekstra godt på Mina Adeline og kom å passet på om natten at jeg klarte å våkne til alarmen når jeg skulle amme hun osv 🙂 Det var lite søvn og jeg var utrolig sliten etter fødselen og siden jeg hadde en alvårlig infeksjon.

Ammet:
Jeg valgte å ville amme Mina Adeline. Det var et stort ønske siden det er en så bra ting å kunne amme. Det er også mange fordeler med morsmelk + det er en helt fantastisk alene tid med barne sitt som enn får. Jeg er veldig glad for at jeg var så bestemt på å ville amme hun unasett om det var en utfordrende start, noe mange opplever at amming er men samtidig når enn er over den utfordrende starten så går det kjempe bra.

Mina Adeline ble døpt: 
10.November.2013 I Sokndal Kirke. Jeg valgte å døpe hun i denne kirken siden den er på hjem plassen min. Jeg bor ikke der selv lengre, men hjemplassen min vil alltid være en av mine hjem uansett. Jeg har familien min der og det er en plass som jeg har utrolig mye historie ifra siden jeg vokste opp der. Jeg ønsket derfor å få døpt hun I denne kirken isteden for kirken på den plassen jeg nå bor på. Å døpe et barn er en så stor ting at derfor ønsket jeg å ikke døpe hun I kirken på den plassen jeg nå bor på, siden jeg ikke har noe kjenskap til den siden jeg ikke har bodd her så lenge. Så det ble naturlig for meg å velge å reise til hjemplassen min å døpe hun der. Dåpen ble kjempe fin å alt av daps forberedelsenne ble et nydelig resultat som for meg ble perfekt. Det var fantastisk å få samle hele familien min og få en dag sammen med de, der alle I min familie fikk hilse på min datter og bruke tid sammen med hun. ikke minst så var det kjekt å se at alle I familien min kom å hadde mulighet til å stille opp å feire denne daps dagen til Mina Adeline. De jeg valgte som faddere til Mina Adeline er også et valg jeg er strålende fornøyd med. De er helt perfekte for den oppgaven de har som fadder over for min datter.

Hun fikk navnet Mina Adeline
Min datter fikk navnet Mina Adeline fordi det er et navn som har en stor betydning for meg. Navnet Adeline har jeg sakt I flere år at jeg ønsker å kale mitt barn hvis jeg fikk en jente. Det er oppkalt etter min oldemor. Navnet er fransk og det er mitt navn også eller Michelle navnet er fransk. Navnet Mina er også et navn jeg har likt utrolig lenge selv, og det har starten på mitt navn også. Jeg valgte derfor å sette begge navnene I sammen til Mina Adeline. Det er to navner som har en stor betydning for meg å føler jeg på en mate har fått kalt henne litt opp etter meg men også fått kalt henne opp etter min oldemor. Det viktigste for meg var å få kale hun opp etter min oldemor ettersom hun har en utrolig stor betydning og viktig person for meg og min familie. Hun var en utrolig dyktig kunstner og mange kjente til hun. Derfor ble valget med navn til min datter Mina Adeline.

Øyenfargen til Mina Adeline
Hun har Lyse blå øyner. Utrolig flott å veldig lys blå farge. En øyenfarge jeg alltid har ønsket å ha selv, så er veldig kjekt å se at min datter er så heldig å har denne øyenfargen. Både hennes momma og oldefar har blå øyner, det er bare hennes oldefar som har en så lys blåfarge på øynene. Blå øyner er veldig typisk I familien min. Noen av de har lyse blå øyner, men er skjennerelt blå som vises igjen I min familie på fargen på øynene.  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Barnehage

Hun skal begynne I barnehage når hun er rundt 1 år. Jeg har nå søkt om barnehage plass. Det var en tøffere oppgave som var fult med mye tanker rundt dette med barnehage, enn jeg hadde trod at det skulle være. Det er nokk noe mange mødre kjenner til. Men valget er nå gjort å søknadden ble sent for en liten stund sidne. Så nå venter vi spent på å se hvilken barnehage hun får plass i.

Sover
I egen seng på romme mitt. Hun kommer til å flytte over på eget rom når hun blir litt elder.

Første smil: 
Ca 2,5 ? 3 mnd var hun da det første smilet kom rundt munnen hennes. Det var det nydeligste smilet jeg noen gang har sett <3

Første latter: 
Hun var 4,5 mnd første gang jeg fikk høre den fantastiske latteren hennes. Det ble et rørende øyeblikk med tårevåte øyner fult med en uendelig stor glede!

Rulle fra mage til rygg: 
Hun gikk fra mage til rygg når hun var 7,5 mnd. Hun syntes det var skumelt I starten, men etter hun hadde gjort det noen ganger bled et mer naturlig for hun og derfor ikke så skummelt lengre.

Fra rygg til mage: 
Første gang hun gikk fra rygg til mage var hun 5,5 mnd. Det var et stort øyeblikk som jeg aldri kommer til å glemme. Jeg ble så glad at jeg jublet og ble igjen veldig rørt av å se den fantastiske utviklingen som hun har. Det er morsomt å se hvor mye enn setter pris på sånn små hendelser og utvikling etter enn har blitt mamma. Det er små hendelser og fremgang I utviklingen men samtidig utrolig store og helt fantastisk flotte øyeblikk.

Ålte seg bakover: 
ca rundt 6 mnd var hun da hun begynte å bevege/åle seg bak over. Etter det ble alt utrolig spennende og hun var rask med å begynne å utforske alt rundt.

Ålte seg fremover: 
Hun åler seg ikke årntlig frem over enda men hun åler seg til sidene og smått frem over av å til. Men er mer på å åle seg til sidene enda. Fokuset hennes er mer å mer nå på å løfte seg opp å til å reise seg opp I krype stilling. Hun begynte å åle seg til sidene mer å mer når hun var rundt 7 mnd, så rundt I den tiden begynte hun også sånn smått å åle seg litt frem over, men liker bedre å komme seg opp I krypestilling.

Sitter selv (uten støtte): 
Når hun begynte å sitte selv uten støtte var rundt 6,5 ? 7 mnd. Litt dårlig balanse og korte øyeblikk der hun satt selv I starten av men hun kom seg raskt. Vi øver enda på å sitte uten støtte, og hun klarer å sitte lengre å lengre nå med en mye bedre håldning på ryggen sin. Jeg er veldig opptatt av at ryggen skal være I en god stilling så hun ikke risikerer å belaste ryggen feil.

Står selv (med støtte): 
Ca 6 mnd

Satt seg opp selv: 
Hun har ikke begynt å sette seg opp selv enda. Så blir spennende å se hvor mange måneder hun er nå dette skjer.

I krypestilling (på alle fire): 
7 mnd, og hun synes dette er veldig spennende å kjekt å klare å stå I krypestilling. Det er helt utrolig å se hvordan den lille kroppen utvikler seg å hvordan hun kan konsentrere seg når hun jobber med dette. Ikke minst hvordan fremgangen og utviklingen skjer. Det er akkuratt som det ligger I dem som et system etter hvordan alt kommer etter hverandre.

Første tann: 
ca 7 mnd kom den første tannen. Det var den fermste tannen nede på høyre side. 2 dager etter kom den andre fremtanna på venstre side.

Reiser seg opp selv: 
Hun har ikke enda begynt å reise seg selv, men hun er veldig akktiv med å begynne å prøve å reise seg. Hun tar fatt I ting rundt, spesielt lekegrinden men også andre større gjenstander å jobber med å ville prøve å reise seg selv. Hun har hatt en enorm fermgang å har kommet langt på veien med å reise seg selv, synes jeg.

Går selv:
Hun har enda ikke begynt med å gå selv. Vi øver litt av å til på å gå når jeg støtter hun (mange mener det er feil, men det er så utrolig mange meninger og tanker rundt dette. Så la hver å en mor/foreldre bestemme over hva de ønsker å gjøre å hvordan de jobber med utviklingen av barne sitt!) Hun elsker å få gå med støtte og er utrolig ivrig og smilet er stort når vi går litt rundt i sammen. Hun elsker også å få sitte i gå bilen sin. Der går hun rundt selv uten noen problemer, mens hun spiller musikk og koser seg. Det er begrenset med hvor mye hun får sitte i gå bilen sin om gangen men når hun sitter i den så stor koser hun seg. (ang gå bil/gå stol er det også mye delte meninger, men igjen synes at det er opp til hver enkelt om de ønsker å bruke/ha gå bil/ gå stol til barne sitt eller ikke. Noe andre mennesker rundt bare må respektere).

Fast føde:
Førte gang hun spiste fast føde var hun ca 4 mnd. Hun fikk da grøt for første gang, noe hun elsket! Det var en spesial grøt som heter Sinlac. Hun fikk denne siden hun reagerer på q-melk proteiner og derfor må jeg passe på hva hun spiser så hun slipper å reagere. Noen barn vokser dette ifra seg, mens andre barn gjør ikke det.

Spiste selv: 7,5 mnd med grøt og 8 mnd med hjemmelaget rundstykke.

 


Jeg er utrolig stolt over fremgangen og utviklingen til Mina Adeline! Jeg synes den har kommet seg bra og at den enda kommer seg utrolig bra. Det er mye som skjer på en gang når det først begynner å skje ting i utviklingen.

 

Det er en spennende tid og en helt fantastisk tid. Jeg er så glad for at jeg får følge med på denne prosessen og utviklingen og at jeg ikke har gått glipp av noe som helst. Jeg er veldig spent på å se utviklingen hennes videre og kommer nokk til å skrive mer om den etter hvert når mer å mer skjer. 


Personligheten hennes er også utrolig spennende å se på. Den er sterk og hun viser godt hva hun ønsker å vil. Hun velger ut mennesker som hun liker og som hun er engstelig for å merker lett på hvordan andre rundt henne er. Merker mer å mer at mennesker som hun ikke kjenner må virkelig gjøre en god innsats for å få noe som helst positiv respons å oppmerksom ifra hun, for den gir hun ikke lett ifra seg om du enn ikke jobber for å få den. Så hun er en smart og morsom liten jente som virkelig gir andre mennesker noe å jobbe for enn å gi det ?gratis? til dem. Hvis det er noen hun ikke ønsker å vise noe kontakt til eller at de ikke jobber på den måten hun ønsker med å få hennes oppmerksomhet så får de den heller ikke. Så det er virkelig en herlig og bestemt liten prinsesse jeg har. Hun viser også at hun er sterk og har sine egne meninger, er det noe hun ikke vil eller ønsker så gir hun en klar beskjed om dette.

Jeg ser veldig mye likhet i meg som i hun. Dette synes jeg er spennende og se og jeg synes det er veldig kjekt. Jeg kommer til å jobbe med at hun skal få holde på den styrken i personligheten som hun har, ettersom jeg føler selv at det er viktig at hun får ha med seg i årene ferm over når hun blir større og begynner på skolen, siden det kan være tøffe tider på skole og i ungdomstiden så synes jeg det er viktig at hun får holde på det å være en sterk jente med egne meninger. Jeg kommer på ingen måte til å prøve å knekke eller forandre på hennes personlighet, hun har den personligheten hun har og den er helt perfekt. Jeg elsker hennes personlighet uansett hvordan den hadde vert. Og kommer til å jobbe med at hun skal få holde på den og ha egne meninger hele tiden.

Alle er forskellige og jeg synes det er viktig og ta vare på den de virkelig er og holde på det. Oppdragelsen er en ting men personligheten skal enn aldri forandre eller prøve å forandre på. De er perfekte på alle måte uansett!

 

Mina Adeline har nå lagt godt på seg og vokst veldig. Hun har blitt en stor jente nå. Hun har kommet godt opp i kurven å tar ?vanlige? barn som ikke var født som prematur igjen i vekt og lengde. Hun elsker å bruke stemmen sin og har sakt sitt første ord som var ?Mamma? hun tester ut nye lyder og prøver ofte på å prøve å si flere ord. Det virker som hun har perioder der hun er på forskellige bokstaver med lydene hun tester ut. Nå er hun veldig på å si ?Bæ? hele tiden og for litt siden gikk det i at hun sa ?Dadda? mye. Men igjennom disse andre lydene og ordene hun øver seg på å utforsker sier hun også ?Mamma?.

 

Det å høre hun si mamma, er helt fantastisk. Jeg ble så utrolig rørt første gangen jeg høre hun si ?Mamma? og det var ikke på hvilken som helst dag heller, men hun sa ?Mamma? på morsdagen for alle første gang. Det var en helt ubeskrivelig og fantastisk opplevelse og gave å få på morsdagen.

 

Jeg elsker Mina Adeline over alt og alt hun gjør, sier og hvordan hun utvikler seg er bare helt fantastisk. Jeg føler meg som verdens heldigste mamma og livet mitt har fått en helomvending på den beste måten noen gang.

 

 


1 Mnd

2 Mnd



3 Mnd

4 Mnd

5 Mnd

6 Mnd

7 Mnd

Hun ble 8 mnd i går, så jeg kommer til å legge ut 8 Mnd bilder ifra fotograferingen så fort bildene er klar.

Liker du å følge med på utviklingen på barne ditt?
Hva var det første ordet som barne ditt sa?
Har du tatt bilde måned for måned av barne ditt?

 

2 thoughts on “PRINSESSE FAKTA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top