2 ÅRING BAKER EPLEKAKE – og tilsetter spennende ingrediens!

Det fosset ned med store nedbørs mengder i går, og var virkelig en innedag! Det viste seg tydelig med vær forandringene at sommeren nå dessverre er over, og høsten har kommet. Med en slik dag, måtte vi finne på noe kjekt å gjøre. Jeg benyttet anledningen til å slappe av litt foran symaskinen når Mina Adeline sov! Da hun våknet etter en lang hvil var det baking som sto på menyen. Vi kledde godt på oss, og labbet ut i regnværet, for å plukke epler til dagens bakst. Vi skulle nemlig lage eple kake! Det ble en bløt men samtidig koselig tur ut i hagen for å plukke epler, og Mina Adeline var fast bestemt på at hun skulle klare å bære bøtten med epler med inn i huset. 

Etter de våte klærne var skiftet ut med tørre klær, var vi klar for å finne ferm oppskrifts boken for å mekke sammen en eple kake. Mina Adeline var sto godt plassert på en stol, og var med hele tiden på kakebakingen. Hun sjokkerte meg stort da hun var fast bestemt på at hun ønsket å knekke eggene. Jeg ønsker at hun skal få kjekke opplevelser med baking og matlaging, så jeg fant frem en egen bolle til hun, og lot hun få knekke egg. Jeg trudde egentlig at det kom bare til å bli masse søl, og egg blandet med masse eggeskall. Den lille solstrålen min begynte å knekke egget, med forklaring ifra meg. Men jeg så raskt at dette var noe hun kunne! plutselig var egget knekt, og innholdet av egget lå godt plassert oppi bollen, UTEN noe som helst eggeskall! Jeg var så imponert, ga hun et nytt egg for å prøve igjen. Vi skulle jo ha hele 6 egg, så det var nokk av egg for hun til å knekke. Ett etter ett, knekket hun så flott så bare det! Jeg ble bare mer å mer imponert, og helt sjokkert! Var det virkelig mulig, min lille datter på 2 år, klarte å knekke egg uten problemer! Hva i alle dager har jeg godt glipp av at hun får til. Hvor i alle dager har hun lært dette.. Spørsmålene mine ble bare visnet bort i det uviste, og stoltheten min tok totalt over. Jeg jublet inni meg av glede og lykke over å se hva min datter klarte! Det var jo stort! Ikke klarte jeg det en gang når jeg var på hennes alder. 
 

Videre var det jo mer som skulle være oppi kaken, før den var klar for steking. Mina Adeline var helt med å tok oppi både mel, bakepulver, osv. Det var nesten som hun skulle bake kaken helt selv, for det ble bare mindre å mindre som jeg fikk lov av hun til å gjøre. Det ente egentlig med at jeg sto og skrelte epler mens hun og hennes momma sto og tok på eplene. Mina Adeline var dypt konsentrert i å legge på noen epler fint på kaken, samtidig som noen av eplene havnet inni munnen hennes. Når hun kjente munnen var tom, fristet kake dei`en for mye og en liten finger kom plutselig helt ut av det blå oppi kaken og grabbet med seg en stor bit av dei. Det ble så mye humoristiske øyeblikk under bakingen at det ble bare enn sann glede å bake med Mina Adeline.  

Men når enn baker med små søte barn, kan det ende med noen små uhell iblant. Uansett hvor flink min datter var, skal det sies at vi hadde plutselig fått et nytt og spennende kake ingrediens i kaken. Da jeg sto med ryggen til i 1 min, var det plutselig en liten barnehand som hadde funnet krydderet og blitt fristet av hvitløks krydder. Da jeg snydde meg for å se, sto en liten solstråle med et stort smil å tømte store mengder hvitløks krydder i de tørre ingrediensene til kaken! Jeg fikk heldigvis tatt ut det meste av kryddere, men vi hadde en spennende overraskelse i vente, om hvordan kaken kom til å smake. 

Etter alt var gjort og kaken sto i ovnen, måtte det til med et lite søndags bad for Adeline. Hun hadde nemlig baket med hele seg. hele hun og håret hennes var full av kake dei. Det var jo bare et godt tegn på at hun hadde hatt det kjekt, men samtidig måtte det bort. Etter badet var gjort, tegnet hun en flott tegning til naboene våres. og kort tid etter var kaken klar. 

Kaken smakte kjempe godt faktisk! Enn kunne ikke kjenne noen hvitløk smak etter den nye hemmelige ingrediensen som havnet oppi kaken. Og vi alle var kjempe fornøyd og gode og mette, etter å kost oss med kake. Vi pakket over litt kake på et kakefat. gikk over til naboene og ga dem også litt kake og en flott tegning som Adeline hadde tegnet. 

Det ble en kjempe koselig søndag, med mye morsomme øyeblikk men også store stolte øyeblikk. Så her i hus, blir det mye baking frem igjennom! 

 

 


// KLIKK PÅ BILDET FOR Å NOMINERE MEG TIL VIXEN BLOGAWARDS 2015 //

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top