STOPP OPP & NYT!


Husker du og sette pris på alt og ingenting? Husker du å ta vare på minnene som blir skapt år for år?


Husk å sett pris på hver time du får med søvn, hver dag du kanskje får sove til både 8 og halv 9-9 tiden! For du vet aldri hva tid det snur, der di små ikke ønsker å sove lenge lengre. Du vet aldri hva tid du får en søvnløs natt, eller når di flotte pliktene som foreldre kaller og den herlige ungen din trenger deg. Du vet aldri om du får en hel natt med søvn, eller om du bare får sove i kanskje 2 timer, før barnet ditt trenger deg og du MÅ stå opp igjen mitt på natten.

Du kan bestemme deg for hvordan morgen dagen din skal være, hva som skal gjøres og hvordan tiden skal benyttes. Men når dagen er over, kan du ofte stille deg selv det store spørsmålet. Fikk du gjort dagen eksakt slik du ønsket, slik du hadde planlagt dagen før?

Du starter dagen, og du har en avtale kl 12. Barne ditt skal være med, og du begynner i god til å gjøre dere klar. Men plutselig har tiden fløyet, du har bare fått gjort de faste tingene som du alltid trenger å gjøre før dere er klar til å gå, men tiden begynner å bli knapp. Møtetidene har plutselig blitt kappløp med tiden, og et reelt sjanse spill hver gang. Klarer jeg å komme frem i tide?

Tro det eller ei, men dette er en realitet. De tre avsnittene over, er noe jeg virkelig har fått erfare selv som har forandret seg etter jeg fikk min herlige datter. Aldri har jeg verdsatt søvn på en så spesiell og god måte som jeg gjør nå. Aldri har jeg våknet å stått opp med et smil rundt munnen når øynene mine egentlig er som sandpapir. Aldri har jeg jublet for 30 min ekstra søvn en dag.

Før kunne jeg være min egen sjef, men den gang ei. Det var før! Nå kan jeg bestemme mye, men den siste beslutningen av hvordan ting egentlig blir, er det mitt barn som bestemmer. Det handler ikke om at hun bestemmer hva som er rett og galt, og de vanlige foreldre beslutningene og alt det.

Mange ting har forandret seg etter jeg fikk min fantastiske datter. Livet mitt har blitt snudd på hode. Jeg skal ikke si at alt har vert perfekt hele tiden, for det er tøft. Det byr på utfordringer, prøvelser og alt du kan tenke deg. Men samtidig når ting er vanskelig, eller du har fått 2 timer søvn en natt og er dau trøtt, så holder du deg oppe. Om øynene dine er fulle av tårer, så har du en indre styrke som ditt barn har gitt deg, som får deg til å finne gleden. For gleden har du i armene dine, ditt barn. De store runde vakre øynene som ser på deg hver dag, men det største håpet og godheten i seg. Det vakre og ekte gledes smilet, som du får hver dag og mange ganger til dagen. Den vakre stemmen som sier mamma, så mange ganger i løpet av en dag, at der ikke finnes noe høyt nokk tall til å kunne holde tellingen. Men er som den vakreste musikken i dine ører. Ja en uendelig kjærlighet, og ditt hjerte er plutselig på utsiden av deg.

Det er en uendelig kjærlighet, som veier opp mot alt. All den gleden og det fantastiske livet og alt som du har sammen med ditt barn, veier opp mot at de tøffe øyeblikkene, tårefylte minuttene, osv, blir glemt.

Ofte stopper jeg opp og tenker, hvor har tiden blitt av? Min lille baby er plutselig ikke en liten baby lengre. Hun er plutselig snart 1,5 år. Hun sprader rundt, hopper, springer. Hun tar av å på seg klær, sko. Hun snakker mer å mer, osv. Det er så uendelig mye som har skjedd på den korte tiden, men samtidig så skremmende å se hvor fort alt går.

Jeg har alltid vært opptatt av å sette pris på alt og det som for mange er ingenting. Jeg har alltid vært opptatt av å ta vare på minner og nyte tiden. Men når tiden får vinger og flyr av sted, er det ofte vanskelig og huske på dette. Det bilde du ledde av i går, er kanskje det bilde som kan gi deg en uendelig glede og 1 år. Et bilde som du kanskje bare tenkte ikke var noe bra, men som du elsker å se på om 5 år. Den filmen du filmet for 1 uke siden, når barne ditt ledde, sang og danset, men ente opp med å falle og gråte. Kanskje den filmen er en film du egentlig bare ønsket å slette, men som du om 2 år er kjempe glad for å kunne enda ha. Alle de ?feilende? øyeblikkene, hendelsenne, bildene og alt er egnetlig noe du kanskje setter mer pris på om en stund og finner noen minner rundt som du ikke tenkte over på den måten akkurat den dagen.

Så alle sammen, Husk å ta deg tid til å stoppe opp, nyt å sett pris på alt det gode vi alle faktisk har i livet våres. For plutselig er tiden fløyet forbi, og ingen ønsker å sitte igjen å angre på hva de skulle ønske de hadde gjort. Så ta vare på hver dag, hvert minutt. Skap dine minner, på den måten som er rett for deg, for om 1-5 år, kan det være du ser enda mer hvor verdifulle de øyeblikkene og dagene faktisk var. 

 

 


 

 

One thought on “STOPP OPP & NYT!

  1. Fint innlegg:) Det er så lett å glemme de små ting i en hektisk hverdag. Vi er heldige for hver dag vi får med de små skattene våre. God jul:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top