KJÆRE MOBBEOFFER, JEG FORSTÅR DEG!

Er du en av de som blir rammet av mobbing? Da kan jeg låve deg en ting. Jeg vet hva du går igjennom. Ofte kan enn føle seg alene, forlatt og ensom. Enn sliter med og klare å se realiteten av livet og seg selv. Det å finne noe positivt og forståelsen av at noen kan elske deg er uvirkelig.

Ord blir like skarpe som kniv, og lager dype og usynlige sår som bare du selv kjenner på. Smerte som du selv får påført om det er fysisk eller psykisk, er det like grusomt uansett. Livet føles ikke verdt og holde på. Og alt føles grusomt.

En ser ikke ofte verdien i ting og enn blir lett stengt inne i en dyp tristhet i seg selv. En lever i en overvinnelig kamp der frykten styrer alt. Timer som en må tilbringe på de plassene som enn blir rammet av mobbing, føles som timer så er like lange som år. Det føles som en evighet.

Enn føler seg ofte alene og føler ofte at ingen forstår og er redd for å gjøre seg til kjenne. Enn er redd for å si ifra og få hjelp av andre rundt for enn frykter hva de som mobber da vil si og gjøre.

En lever ofte i en evig frykt, en evig kamp.

Mye mer skjuler seg inni de som blir mobbet. Og hverdagen er en levende kamp.

Dere som blir mobbet, dere har et valg. Et valg om å overvinne deres frykt. Bruke ord å bli hørt. Mine råd til både de som blir mobbet fortell til deres foreldre hvordan dere egentlig har det. Fortell hva som skjer og hvordan det er. Fortell og si ifra om andre er klar over dette og om noen andre prøver og hjelpe. Snakk og bruk ord. Kommer det tårer, så er det ikke tegn på svakhet men en styrke!

Det finnes instanser som er der og kan hjelpe de som blir rammet av mobbing. Noen av instansene som ble brukt og som prøvde å hjelpe meg når jeg ble mobbet var blant annet, Politi, barnevernet, rektor og lærere (ettersom mobbingen skjedde på skolen også), helsestasjonen, psykiatri tjeneste. Det finnes garantert flere instanser som er til hjelp for de som blir rammet av mobbing.

Det er også en lov som heter Opplæringsloven som har paragrafer som går litt inn under mobbing. Som har noen viktig paragrafer og huske på hvis mobbing finner sted på skolegang. Det er blant noen paragrafer som jeg ønsker å nevne, som kanskje noen ikke er klar over at det faktisk er lovpålagt at ansatte i skolen tar del i og hjelpe de som blir mobbet! 

Opplæringsloven § 1-1 siste ledd, sier loven dette:
? Skolen og lærebedrifter skal møte elevene og lærlingene med tillit, respekt og krav og gi de utfordringer som fremmer dannelse og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeides.?

Opplæringsloven § 9a-1, sier loven dette:
? alle elever i grunnskolen og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.?

Disse to paragrafene er noen paragrafer som er viktige og huske på. Det er to paragrafer som kommer inn under mobbing og som omhandler det. Disse to paragrafene betyr at det er ingen form for mobbing og trakassering som skal tolereres.

Opplæringsloven § 9a ? 3, sier love som følger:
? Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, hvor den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosialt tilhør.

Dersom noen som er tilsetter ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at en elev utsees  for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommende snares undersøke saken og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mulig, selv grepet direkte inn.

Dersom en elev eller forelder ber om tiltak som vedkommer det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkende adferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snares mulig behandle saken etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Om skolen ikke innen rimelig tid har tatt stilling til saken, vil det likevel kunne klages etter føresegnene i forvaltningsloven som om det var gjort enkeltvedtak.?

Som dere kan se påpeker § 9a ? 3 at både ansatte og ledelser har ansvaret for at krenkelser og mobbing opphører straks. Rektorer ved skoler har ansvaret for at skolene som har slike tilfeller og hendelser skal jobbe kontinuerlig og systematisk med skolemiljøet. Dette er det også paragraf som tilsier i opplæringsloven. 

Opplæringsloven §9a ? 4, sier som følge:
?
Skolen skal aktivt drive et kontinuerlig og systematisk arbeid for å fremme halsbåndene, miljøet og tryggheten til elevene, slik at kravene i eller i med hald av dette kapitlet blir oppfylte. Skoleleiinga har ansvaret for den daglige gjennomføringen av dette. Arbeidet skal gjelde det fysiske så vel som det psykososiale miljøet.?

Som dere ser er det paragrafer i opplæringsloven som går inn under blant annet mobbing. Der det er lovpålagt og ta mobbing på alvor og gjøre alt for å få stopp på det. Men husk og snakk, og bruk ord og la deres foreldre få mulighet til å forstå. La dem få hvite hvordan hverdagen og situasjonene egentlig er, og la dem få kjempe og få gjøre det bedre for deg/dere! De kan få hjelp og få kontakte andre instanser som kan hjelpe og få mobbingen bort.

Foreldre og familie er det kjærest vi alle har, de står ved våres side og hjelper uansett. Uansett om du er foster barn, adoptert eller bor med dine ekte foreldre, så er familie og de som er dine foreldre uansett livs situasjon det kjæreste vi har. De elsker oss alle uansett hva og om du er adoptert eller foster barn. Kjærlighet er det største og det viktigste vi alle har.

 

5 thoughts on “KJÆRE MOBBEOFFER, JEG FORSTÅR DEG!

  1. Jeg har aldri blitt mobbet så jeg selv har opplevd det. Jeg vet det gikk en del rykter rundt meg når jeg var ung og ble tatt ut av skolen, men disse ble jeg sjermet fra så de plaget meg aldri. Men prøver ikevel å leve livet mitt uten å henge ut andre på noen måte. Selv om jeg ikke kjenner smerten ved å være et mobbeoffer, så ønsker jeg ikke å påføre andre den byrden. Jeg prøver derfor å spre positivitet fremfor negativitet. Bygge opp og ikke rive ned.

  2. Jeg har aldri blitt mobbet egentlig. Litt ertet og litt utestengt fra tid til annen, men aldri mobbet. Har selv heller aldri mobbet noen. Ble lært tidlig hjemme at mobbing er NULL toleranse og om foreldrene mine fikk vite at jeg hadde mobbet noen skulle det bli ramaskrik for meg. Jeg turte ikke, men jeg ville heller aldri. Jeg har aldri likt å være slem med noen eller holde noen utenfor.

  3. jeg har blitt mobbet. Å er så trist å lese å høre om sånt.
    Å det burde kommet med ny lov avgående mobbing.
    at dem som mobber får slik straff. Alle Mennesker fortjener å leve
    selv mann er mindre pen f.eks eller om mann har plager.
    Alle har noe godt i seg uansett.
    Håper du vil besøke min blogg også
    å legge igjen spor

  4. Jeg har blitt mobbet fra barnehagen og helt opp til 10.ende det har vært noen utrolig tunge år og vanskelig å være meg jeg sliter fremdeles med å godta meg selv jeg føler fremdeles at noen vil si noe stygt til meg men ingen gidder. Jeg føler at jeg bare må komme meg vekk fra skolen jeg bare klarer det ikke mer. De verste minnene er vel at det var en person som sa at vennene mine var bare mine venner fordi de syntes synd på meg men det stemte ikke. Jeg ble også dyttet nedpå skøytebanen så jeg slo hodet i isen. Det er ikke så gøy, Har selv kuttet meg men har sluttet nå da. Jeg sliter på skolen og hjemme! Utrolig bra at du tar opp dette!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top