Evakuer gjenstander, barnet er løst

Utviklingen går virkelig ferm over, og det uten noe stopp. Tanken på at jeg snart på begynne å sikre rundt forbi i huset, kom raskere enn forventet. Gjenstander på flyttet til et høyere nivå og gulvet må frigjøres for gjenstander jeg er redd for. Hvis ikke smeller de i gulvet på kort tid. Min datter har nå begynt å løfte seg mer å mer opp på alle fire og gjør seg mer å mer klar til å krype på en årntlig måte. Alt er kjekt å utforske, ledninger, kårger, mobil, fjernkontroller, punte gjenstander, osv. Alt ifra store til små gjenstander. Hun begynner mer å mer å ta etter ting for å prøve å lufte seg mer å mer opp. Det er så utrolig spennende men samtidg skjer alt så fort. Normalt er det nokk, men en ny og spennende tid står nå for tur. Alle tider og utviklinger har sin sjarm og jeg lærer hele tiden jeg også. Vil vell egentlig si at både jeg og min datter lærer sammen og av hverandre. Lekegrinden som jeg nå er så heldig og har fått hjem kommer enda mer til nytte enn jeg hadde trodd i første omgang. Ettersom jeg da hvet at hun er på en sikker og bestemt plass, og ikke flyr rundt på gulvet det jeg plutselig hører et smell av gjenstander som møter gulvet. 

Hun er en utrolig snill datter, synes nå jeg. Ikke at jeg har hatt flere barn men selv og ut ifra andre som forteller sine historier synes jeg at datteren min er en snill jente. Ingen gjenstander har blitt ødelagt eller noe, men de for virkelig testet sin kvalitet nå som de blir behandlet på en litt harere måte enn hva de er beregnet for. Puntegjenstander som står på gulvet og er beregnet for å stå til punt på gulvet detter ned og min datter ligger der å ser så fint på meg med de bedårene øynene “jeg har ikke gjort noe”. Heldigvis har jeg ingen store punte gjenstander på gulvet, bare små pykter osv. Men skumle kan de være uansett. Tiden går raskt og jeg må tenke mer igjennom hva som står rundt forbi i min datter sin høyde og sikt. Selvfølgelig så har jeg også begynt å si til hun at hun må ikke ta det å gjøre det på en fin måte, hvis hun drar i ledninger som ligger rundt (som ikke kan skjules bedre enn det er). Og da ser hun bare på meg med et stort smil og så er vi tilbake til å legge fokuset på noe annet. 

Noen vil nokk påstå at så små barn ikke forstår hva enn sier, men jeg synes det er viktig og ha en komunikasjon allerede og har hatt det siden hun var bitte liten. Om hun ikke forstår meg og det jeg sier så forstår hun det plutselig en dag. Hun er både høyt og lavt og aktivitets nivået er virkelig ikke bare i 100 her i hus, men i 1000! Glad er jeg for at jeg har ADHD og klarer å være så aktiv selv med hun, men jeg skal ærlig innrømme at jeg er sjokert over hvor akktiv et så lite barn er. Kanskje flere som kjenner seg igjen i det? 

Jeg har begynt å fikse mer å mer til i huset sånn at det er bedre for Mina Adeline å bevege seg rundt, men ser jeg enda ikke er ferdig ettersom jeg ser og lærer mer hver dag om hva som må forandres på i huset etter hennes utvikling og interesse for gjenstander og ting. Sikringen av skuffer, kontakter, peisen osv. Bedre sakt jeg må snart få kommet igang med å få sikret rundt i huset på de som ikke kan flyttes på og gjøre det sikker rundt andre hverdags gjenstander som ikke kan flyttes på. Skuffer må sikres, kontakter på få “lokk” over seg, bordkanter på få rundere kanter (med sikring), peisen må få grind rindt seg (når den blir mer tatt i bruk), ledninger må skjules enda bedre, osv. Hadde vi ikke hatt dører i huset som vi skyver igjen men vanlige dører så måtte jeg ha sikret de også. Bedre sakt jeg har en jobb å gjøre, en spennende jobb forann meg. 

Hvordan sikret du huset når barnet begynte å utforske alt og intenting?
Var ditt barn aktiv med å utforske alt i huset og gjenstander i 7-8 mnd alderen?

 

8 thoughts on “Evakuer gjenstander, barnet er løst

  1. Jeg har selv hatt små barn, men jeg har aldri fjernet ting, eller satt ting høyere opp.
    Jeg har vært konsekvent i oppdragelsen at tingene står der de skal stå og at
    ungene lærer dette fra veldig tidlig alder. Det bør du også gjøre. For hvordan blir
    det ellers når du skal på besøk til andre som har ting stående i lav høyde. Da må
    du lære ditt barn hva som er lov og ikke. Barn skjønner tidlig hva som ikke er
    lov. Du må være konsekvent på det. Har praktisert dette for barn jeg har
    vært dagmamma for også.

  2. Julegleder.blogg.no: Det er desverre ingen fasitt på hvordan enn skal oppdra barn og det er opp til hver enkelt foreldre og mødre med hvordan de ønsker å oppdra barne sitt. Jeg har tatt et valg selv ang oppdragelsen av mitt barn og jeg er fornøyd med valget jeg har tatt. Ang å være konsekvent på ting å lære barn hva som er rett og galt, gjør jeg uansett om jeg flytter på gjenstander og gjør forandring i huset. Det å gå på besøk til andre uansett hvordan oppdragelse jeg har på barne mitt er ingen problem, det er bare til å passe litt bedre på hva barne mitt gjør når jeg er hos andre. Det er somsakt hver å en sitt valg ang oppdragelse, å ingen kan dømme om det er rett å galt ettersom det kan være rett for noen å galt for noen. Ingen barn er like og det samme gjelder oppdragelse også. Men bra din oppdragelse over for dine barn har fungert bra for deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top