back to the old days


Vi lever i år 2013, vi bruker dagli strøm og elektrisiteten.
Men hva skal vi gjøre når vi plutselig er uten strøm? 

I går som flere 1000 mennesker i norge opplevde var det en veldig storm som herjet ute. Flere 1000 mennesker opplevde å miste strømmen å noen opplevde ting som fløy avgårde, tak som fløy av, skader på hus, tre som falt osv. Det er skjeldent jeg har opplevd så ekstrem ver som det som var i går. Vi opplevde heldigvis ingen ødeleggelser men vi opplevde som mange andre og miste strømmen. Det er første gangen jeg opplevde å miste strømmen nå etter Mina Adeline har begynt med grøt, men dette ble jo rett å slett spennende! 

Det var virkelig tilbake til gamledager. Ingen strøm å ingen elektrisitet. Ja rett å slett egnetlig litt kos, synes jeg.  
Mina Adeline fant ut at hun skulle ikke sove når stormen var på det verste og strømmen hadde gått. Så da var det lek og kosetid på gulvet sammen med min hærlige datter. vi fyrte opp i peisen og lå å slappet av forann peisen på lekematten hennes. Vi leste bok å hørte på lydene som var i boka. Hun var i supert humør som vanlig. 


Ikke så lett å se, men her står gryta med vann over ovnen 
for å varme opp vann til grøten av Mina Adeline. 

Da klokken nermet seg grøt måltid begynte utfordringen å komme. Hvordan skulle jeg få varmt vann når jeg ikke hadde vannkoker eller komfyren?! Jo vi varmer vann i en gryte med å sette den på peisen så flammene kan varme den. Jeg følte virkelig at jeg var tilbake i gamle dager å det fikk meg til å tenke på hvor opptatt å avhengi vi er av elektrisiteten og strøm i huset vi bor i og hverdagen. Tenk hvis vi plutselig hadde mistet all strøm og elektrisitet. Ingen tv, ikke tlf, ikke lys, og ingen strøm til å med ingen bil. Tenk hvis vi måtte ha begynt å komme oss rundt med hest og kjerre og lage mat uten å ha strøm osv. Det hadde virkelig vert utfordrene med hvordan våres hverdag er iforholt til hvordan den var i gamle dager. Det er litt spennende å tenke tilbake på hvordan de kanskje har hatt det å hvor dårlige vi egentlig er til å være kreative når vi mister strømmen osv. Fordi vi er ikke vant til det på den måten som de var vant til det før i tiden. Men nå lever vi i år 2013 å vi har våres hverdag men spennende å miste strømmen litt å komme i tanker rundt dette.  

Da jeg hadde fått varmet opp vannet å jitt Mina Adeline grøt og tent masse stearin lys. Mina Adeline var veldig trøtt men hun klarte ikke å finne søvnen ettersom det virket som været plaget hun litt, men hun smilte å var i supert humør uansett. Det tok lang tid før Mina Adeline klarte å finne søvnen men når hun sovnet sov hun kjempe godt å jeg måtte vekke hun når det var mat for siste gangen før det var kveld. 

Strømmen kom tilbake etter endel timer borte, å det er ikke å legge skjul på at jeg ble gad for det. Men selvfølgelig forsvant den igjen å kom tilbake rett før jeg skulle amme Mina Adeline for siste gang før det var natt.

Men vi hadde en kjempe koselig kveld uten strøm 🙂

Hvordan opplevde dere stormen som var i går/natt?
Mistet dere strømmen?
Ble noe ødelagt hos dere pga stormen?

 

One thought on “back to the old days

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top