BORT MED BLEIE, FREM MED TOALETT PAPIR

Det har seg slik i huset her, om jeg prøver å planlegge går det som regel i vasken. Den lille sjefen min hadde tydeligvis andre planer om bleie!.. – ja det er mer å mer ut i hennes hode. Hvor ble det liksom funnet opp en bleie mote og en truse mote?

En ny epoke er igang, eller skal jeg heller si en milepæle? Tiden nærmer seg med at bleien skal mer å mer bort, og truse skal frem. Utrolig nokk skal den lille barne rompa få en liten truse som er så liten at den passer på foten min, på stumpen hennes. Det er så rart å tenke på at hun allerede er i tiden der bleien blir flekket mer å mer bort. Før jeg fikk barn trodde jeg faktisk ikke at det fantes så små truser, men sjokkert ble jeg da barneavdelingen på butikker ble den kjekkeste avdelingen å være i. M.A fikk truser ganske tidlig, ettersom det var greit å hive over bleien når hun sov med nattkjole, dette i håp om at bleien skulle forbli på henne, enn å ligge på gulvet da jeg hadde gått ut ifra rommet hennes. Jeg hadde en periode der hun syntes det var veldig kjekt å hive av seg bleien, leke med driten å smøre den ut over hele sengen. Uansett hvor mange metoder jeg prøvde for å fortvilet få beholde bleien hennes på, og heller rope å gi beskjed om at det var noe i bleien forsvant den av gang på gang. 

Heldigvis var dette bare en liten periode hun gikk igjennom å det varte heldigvis ikke lenge. Nå der imot hadde jeg planer om å vente til våren var kommet for fult og sommeren nærmet seg mer, men det kan jeg bare legge mer bak meg. Det har seg slik i huset her, om jeg prøver å planlegge går det som regel i vasken. Den lille sjefen min hadde tydeligvis andre planer om bleie!.. – ja det er mer å mer ut i hennes hode. Hvor ble det liksom funnet opp en bleie mote og en truse mote? Rart er det, men sannelig kan jeg ikke tvinge hun heller. Så ja, har du allerede forstått det? .. Ikke?.. Altså, vi har begynt do trening og siden vi bare har et bad her i hus, bruker vi også potte. Potten er ikke noe kul synes M.A og toalettet er mye mer stas, men fortvilet må jeg prøve å få hun til å akseptere potten også, slik at det ikke blir uhell om toalettet er opptatt å ikke er tilgjengelig til en hver tid. 

Jeg føler virkelig ikke jeg er klar for denne tiden, og hjerte mitt får virkelig trimme seg. Jeg tror jeg nesten jeg har en puls som tikker over 130 med en gang bleien forsvinner av. Hver dag vil hun ha av seg bleien, og om jeg ikke er med på den med en gang springer hun opp på soverommet sitt å fikser det selv. Der finner hun truse i skapet sitt, kvitter seg med bleien og kommer ned med et stolt smil å kaster bleien i søpla. Vell er hun flink som kaster sin egen bleie i søpla, å jeg burde vell ta hintet tydeligere når til å med tørre bleier blir kastet i søppelet av hun og forsvinner av den lille barne rompa hennes. 

Min mamma akka M.A sin mormor (momma som M.A sier) har fått seg mange morsomme lattere her i hus når bleien er av. Jeg springer rundt som en idiot og direkte maser hvert minutt på M.A om hun må tisse. Jeg er så redd for at hun ikke skal klare å si ifra i tide, eller at hun skal glemme seg bort. Det er jo som å ha en liten valp i hus som skal bli stueren. I går der imot ente det opp med at dette kom på film, der jeg springer etter M.A som en tulling å håper på å få hun til å tisse. Det hadde gått lang tid, og da mener jeg lang tid! Der hun ikke hadde tisset eller noe. Jeg følte jeg gikk på nåler å ventet bare på at det skulle komme.. Men nei.. Det ble ikke M.A som måtte tisse til slutt! 

Men for å ikke røpe filmen helt, tror jeg bare dere kan lene dere tilbake og gjøre dere klar for en morsom film som også viser realiteten av do trening når bleien er borte! 

Så har du sett filmen? Trodde du før du så den at jeg snakket tull? Mange vil nokk si at do treningen å det å få barne sitt til å slutte med bleie er lett. Og ja det å få barnet til å ha av seg bleien er super lett, men det andre der imot er ikke fult så lett. Jeg vil ikke påstå at do trening med at det faktisk kommer noe i doen er så himla lett. Men det skal sies at hu har faktisk klart å gå på do der det har havnet tiss i doen. Hele to ganger har hun gjort dette, og jeg ble like stolt som jeg skulle blitt dronningen av norge eller vunnet i lotto, for å vunnet i lotto hadde vert mye kulere enn å blitt dronning. No ugly opinions over for kongeparet eller noe, men det å blitt dronning eller prinsesse over norge er ikke øverst på min ønske liste. Det var nokk mer det når jeg var liten, men når enn er liten har enn ville å morsomme ønsker å fantasier. Men som sakt no ugly opinions, forstå meg rett der er dere snille. 

Dette er jo en stor ting å gå igjennom, og samtidig er det utrolig stort for barn å bli kvitt bleien å klare å mestre det å gå på toalettet for å gjøre både nr. 1 og nr.2. Det har jo noe med å bli større og samtidig få kontroll over kroppen sin, på en helt ny måte. Det er spennende men litt for nervepirrende, så jeg skulle ønske jeg klarte å slappe mer av ang denne prosessen enn å stresse som en tulling, der M.A står å ler av meg. Når jeg ser filmen ler jeg jo faktisk selv også, for det er jo selvfølgelig laget til på en litt humoristisk måte også, så håper dere har en dose humor med dere i dag. 

Ha en flott dag alle sammen, å sleng gjerne igjen en kommentar hvordan dere gjorde det i denne tiden med bleie slutt å do trening. Jeg må også bare legge ved at jeg bruker også den klister merke ordningen, men hun får bare klister når hun klarer å gjøre noe på doen. 

3 thoughts on “BORT MED BLEIE, FREM MED TOALETT PAPIR

  1. Spennende tid =) Her er vi også i full gang med bleieavvenning =) Jentungen (på 2 år 2mnd) sier i fra når ho må tisse, men sier først i fra etter at ho har bæsja… Men vi har ikke tatt av bleia enda da, den er på, og så har vi snakka om at store jenter går på stor do og bare babyer tisser i bleia =) Det funker!

  2. Thihihi, jeg har ledd meg gjennom hele denne bloggen! 😀 Jeg lener meg godt tilbake og nyter synet av min datter som løper som en tulling etter mitt superkule lille barnebarn og maser om tisse på do 😀
    Hvordan jeg gjorde DEG ” stueren “? Well,- kanskje litt sånn som jeg gjorde valpene stuerene? Hihihi, neida, det ble noen uhell på stuegulvet av og til. Men det var bare å ta det rolig og bare bytte til rent og tørt, og vaske opp etter uhellet. Så klarte du å finne nøkkelen til kontrollen og fikk løpt på do i tide. Det kommer litt etter litt, bare Adde knekker koden så går det strålende skal du se 🙂
    Enn så lenge, så ler jeg så tårene triller av dere av og til hihi 🙂
    Det var en superkul blogg, herlig film og veldig bra skrevet ( hele bloggen )! Stå på videre, du er en veldig flink blogger <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top