KLOKKE-KAOS

Tiden stopper ikke opp, den tikker forbi i en rekord fart. Det skal være 60 min i en time, men hvor fort de minuttene og timene kan gå er ubeskrivelig! Plutselig er det lyst lenge på kvelden, og en liten jente klarer ikke å forstå hvordan det da kan være natt – når det faktisk er morgen ute.. Og nå, skulle vi i tillegg stille klokken en hel time frem. Plutselig mistet jeg en time på et døgn, og bare med den timen borte ble alt snudd til kaos. Rutiner ble til et stort spørsmål uten svar og forklaring på hva det nå enn er. 

Søndag var tiden inne for den første klokke forandringen for året 2016. M.A er plutselig ikke en liten jente lengre, og om enn skulle trodd at en jente på snart 3 år ikke legger merke til årstid forandringen ute ang lyset, så må enn tro om igjen. Jeg har i en periode nå slitt med å klare å få hun til å forstå at uansett om det er lyst ute, så er det natt. Hun prøver fortvilet å få meg til å forstå at jeg tar temmelig feil, og at det er morgen når det er lyst og natt når det er mørkt. Stakkar liten jente, jeg forstår hun så godt. Først har hun lært en ting, og plutselig nå blir det forandret på det som hun har lært. Ikke rart hun blir forvirret og står på sitt. 

Nå som vi har skrudd klokken en time frem, blir kvelden enda lysere og lengre lyse. Vi går mot sommertid, og det er ikke bare bare for små søte lykketroll i trass alder og forstå. Søndag ble en dag der hele legge tiden ble forskjøvet, og egentlig ble det meste satt på hode i hele påsken. Tiden fløy forbi og kveldene ble plutselig veldig lange eller skal jeg si ekstremt korte. Klokken flyr forbi i rekord fart, og jeg føler nesten jeg selv også må bli vant til at det plutselig er mye lysere nå. Kvelden kommer så raskt på nå om dagene, og de dagene M.A er i barnehagen blir plutselig middag til kveldsmat. Jeg føler så fort at jeg har god tid siden det er lyst ute, og derfor ikke kommer på at klokken allerede kan være overraskende mye. M.A har jo også høyt aktivitets nivå, så der går det heller ikke ann å se på hun når kvelden kommer og hun blir trett, for trett viser hun ikke tydelig at hun er før hode lander på puten i senga. 

Det var nokk mange som merket hvordan søndag ble snudd litt på hode, jeg merket det hvert fall godt. Vi var på koselig middags besøk hos min kjære pappa, M.A sin morfar og hans flotte familie. Først kom vi for sent til middagen, for klokken var forandret og M.A var inni de “gamle” klokke rutinene. Deretter fløy dagen, men når enn koser seg masse og har det koselig pleier jo tiden å fly avsted. Plutselig ble det virkelig kveld, og mørket falt på. Da jeg så på klokken skulle jeg aldri trodd den var så mye som den var. Halv 10! Og barna fløy rundt og lekte gjemsel – WOW!, til å med M.A var i full fart og hadde det helt topp med å leke gjemsel halv 10 på kvelden. Ikke virket hun trett med det første heller. Bedre sakt ikke før vi kom ut i bilen å skulle kjøre hjem. Da tok det ikke mer en noen få min før hun sovnet. Og vi var hjemme halv 11 på kvelden! Aldri har jeg vert på besøk og ute på tur så sent før med M.A. Det er virkelig helt utrolig hva klokke forandringer gjør, og hvilken kaos det faktisk kan skape i en vanlig hverdag. 

Nå er det noen dager siden klokken forandret seg, men enda prøver vi å komme inn i de nye rutinene med å få M.A til å forstå at det er lysere på kveldene nå, at vi går imot sommeren, og samtidig klare å gå gjort alt enn skal på en dag og ikke la seg lure av at det er lyst ute. Tror jeg tydelig kan skrive under på at det er klokke-kaos både for store og små i dette hus disse dagene. forandringer er vi nokk ikke de beste på å stille oss raskt inn på, men vi prøver hvert fall – vi har jo ikke det store valget med å ikke prøve å klare å innstille oss på de nye tidene på døgnet. 

Har dere merket at de lyse kveldene byr på noen utfordringer?
Har dere hatt klokke-kaos de siste dagene eller på søndag?

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top