GRÅ BUNN!

Ikke alle dager kan være de beste, ikke alle dager kan skinne like bra. Noen dager er litt tøffere og litt mer grå enn andre dager. Alle klarer ikke å skinne å være på topp hver eneste dag, alle synker litt i sammen noen dager og har noen dager der vi tenker mer og følelser er mer i sving. Selv synes jeg slike dager er noe dritt. Jeg kan ikke fordra slike dager, men uansett hvor mye jeg prøver å unngå det, så er noen dager slik.

Selv om jeg er en alene mamma og har en fantastisk datter, så har jeg også slike dager. Noen dager ender jeg opp med å legge meg i sengen min å bare ligge der når min datter sover de timene som hun sover i løpet av dagen. Det gjør meg ikke til en dårlig mamma, det gjør meg ikke til en dårlig person, det gjør meg rett å slett bare til et ekte menneske. 

Jeg er ingen robot, jeg har dårlige dager jeg også. Jeg kan ikke programmeres til å være slik å slik å smile da å da, jeg er bare meg og ingen andre. Jeg er bare et menneske, med tanker og følelser. Jeg kan bli lei meg, såret og irritert akkurat som alle andre, men til tider føles det som andre glemmer det. Det føles som alle tror at alt er helt flott i min hverdag og i min verden. Jeg lever i den samme verden som alle andre, jeg har ikke min egen verden, uansett hvor mye jeg skulle ønske det.

Den siste tiden har vert litt utfordrende! Noen dager har vert tøffere enn andre, ikke fordi det har vert noe spesiell grunn, men når enn føler det har blitt litt negative situasjoner og negativ snakk imot seg selv, da er det vanskelig og holde smilet rundt munnen og lysende glade øyner. Av å til trenger mann og bare få legge seg ned i sengen som en tenåring igjen å felle noen tårer om enn føler for det, eller å bare ligge der å sove om enn føler for det. Slike ting kan jeg gjøre når min datter sover, men når min datter er våken holder jeg alltid humøret oppe.

Jeg lar aldri de dagene som er mer utfordrende for meg gå ut over hun på noen måte. Jeg kan si til hun ?mamma er litt lei seg i dag, kan jeg få en klem? så kommer hun å gir meg en klem. Andre dager merker hun at jeg kanskje har en litt vanskelig dag og da kommer hun opp i fanget mitt og koser litt med meg. Hun kryper opp i fanget mitt og koser og gir meg klem på gode dager også, men på de dagene som er litt mer utfordrende eller litt mer grå, gjør det ekstra godt å ha en solstråle som kommer krypende opp i fanget med et herlig smil rundt munnen og koser og gir meg en god klem.

Uansett om jeg er en alene mamma og mamma, så gjør det ikke meg til en annen person. Jeg har lov til å felle noen tårer, jeg har lov til å si ?i dag har jeg en dårlig dag? eller ?i dag er en litt vanskelig dag?. Men samtidig skal jeg aldri la det gå ut over andre, jeg har lov til å snakka om det med de som står meg nært, men samtidig skal det ikke gå ut over andre å en person som det aldri går ut over er min fantastiske datter.

Det er min datter som lyser opp dagene mine, både på de dagene som er utfordrende og på de dagene som er helt fantastisk. Det er min datter som får meg til å våkne med et smil hver eneste dag, fordi jeg klarer aldri å våkne uten et smil når jeg hører hun på rommet sitt eller ser det søte lille hode hennes i døren min (vi har rommene vegg i vegg med en dør i mellom, og der står sengen hennes slik at hun kan se inn til meg). Hvordan kan jeg da våkne uten et smil uansett om det er en litt tøffere dag eller om det er en fantastisk dag. Det spiller aldri noen rolle, smilet er der uansett, og det er alltid et ekte smil som min datter får frem.

Noen få ganger har tårene mine trillet ned over kinnet mitt når min datter har vert der, men til å med da sier hun eller gjør hun noe som får frem smilet mitt. Jeg forklarer hun alltid hvis jeg er nedfor eller lei meg, at jeg i så fall er det men at det ikke er noe hun har gjort, det er bare en litt vanskelig dag. Jeg sier aldri hva som er årsaken til det, men forklarer hun følelsene slik at hun er vant til at det er vanlig å kunne vise følelser til de rundt seg.

Jeg er opptatt av å være ærlig med min datter hele tiden, men jeg er også opptatt av å skåne hun for hendelser og ting som ikke er viktig for hun å vite om. Jeg ønsker å være positiv rundt min datter uansett om jeg er nedfor en dag, så kan jeg være positiv. Jeg har tidligere nevnt at jeg er opptatt av positiv tenking, og det står jeg for. Jeg er veldig opptatt av det, men selv de som er kjempe positive hele tiden har også dager som er litt tøffere og litt mer grå enn andre dager, men det betyr ikke at vi tenker negativt det betyr bare at vi har følelser slik som alle har.

I dag har vert en slik dag. Den har vert litt mer grå enn andre, litt mer følelser og tanker har svevet litt rundt i meg. Hode har ikke vert helt på rett plass, men slike dager har vi alle. Jeg har derfor valgt å aktivisere meg enda mer i dag, prøve å finne på ting nesten hele tiden og gjort ting som både gleder meg og min datter. Jeg gjør jo slike ting egentlig hver eneste dag, men i dag har jeg prøvd å gjøre det mer i strekk uten noe ?dau tid?. Vi har vert ute og gått 2 turer i dag, vi har vert å trent hestene, jobbet med å få enda mer av flytte tingene på plass (ting tar tid, og enda er ikke alt på plass), vi har kost oss med en herlig middag, og vi har lekt og kost oss inne. Uansett hvor mye jeg har ønsket å bare legge meg å sovet når min datter har sovet, så har jeg heller vert aktiv og brukt tiden til å gjøre noe enn å sette meg ned. Slike dager for meg gjør at tankene sviver mer hvis jeg setter meg ned å ikke har noe å gjøre (uansett om det alltid er noe å gjøre, men at jeg bare innbiller meg at det ikke er noe å ta seg til med). Dagen har jeg kommer igjennom egentlig veldig fint og min datter har virkelig gitt meg mange og fantastiske klemmer og kost seg i fanget mitt. Hun har fått frem smilet og latteren min opp til mange ganger i dag, og oppi en grå dag for meg har det faktisk vert en utrolig fin dag også.

I morgen er en ny dag, og håper den blir en litt mer skinnende og lettere dag der hode mitt ønsker å være mer på “rette” veien. Jeg krysser fingrene for det og tvinger tankene mine på en positiv bane og hode er hevet. I morgen blir en ny og god dag!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top