ALDERSGRENSE FOR FERIE MED BABY!


Mange meninger, men ingen fasitt. Erfaringer har mange, men hva er realiteten? 

Jeg har over en litt lengre periode hatt veldig lyst til å reise på ferie med min datter. Jeg hadde store planer for sommeren, med sommer ferie og kjekke opplevelser for min datter og meg selv. Da jeg fortalte andre om mine ønsker for sommer ferie med min datter, ble det lite positiv respons. Det ble som en negativ stemning, der det føltes som rene lærepreken som jeg fikk over meg. For tydeligvis er det en uskreven aldersgrense for å reise på ferie med et lite barn/baby! 

“Det er ingen hensikt i å reise på ferie å la babyen din få oppleve slike ting! De hysker ikke noe uansett. Vent til det er større. Hvertfall 2 år, om ikke større.”

En ferie skal være kjekk, det skal være noe som en virkelig ønsker. Er det ikke da rett at mann faktisk skal ta hensyn til barne sitt og ønske å finne aktiviteteter, ferier og oppleveler som er relatert til små barn. Noe som virkelig kan være kjekt for dem. Er det virkelig sånn, at det er så viktig at de skal huske alt?! Er det ikke bedre å gjøre barnet sitt vant til å dra på kjekke og spennende ferier, og sitte igjen med minner og bilder som enn kan se tilbake på og vise til sitt barn når det blir større? Eller er det faktisk penger som andre henger seg opp i, ettersom de er så opptatt av at barnet skal huske alt som skjer. 

Når barnet er født, begynner det allerede å oppfatte hendelser og epsioder som skjer i livet. Handlinger, opplevelser, situasjoner (positive og negative), ja alt har faktisk en innvirkning på hvordan det vil prege barnet og hvordan det vil ha sine konsekvenser uansett om det er positivt eller negativt. Små barn har en jerne som holder på å utvikle seg hele tiden. De har en underbevist het akkuratt som oss andre. Alt som skjer, lagrer seg i underbevist heten deres og preger dem på hver sin måte. Om de husker det sånn at de kan fortelle det når de blir større er enn annen ting, men de har sine innvirkninger på hvordan barnet kommer til å reagere og utføre handlinger i senere tid. For vi alle må huske på at det er ikke alt som kan settes ord på, forklare, osv, men det har en logikk i seg selv uansett og det har en ubevist forklaring. Mange ønsker å benekte dette fordi de ikke tørr å tenke på det, siden det er noe som ikke kan settes ord på eller ha den forklaringen som andre ønsker. Men i helheten over lengre tid, vil det visest! Unsett om barnet klarer å legge merke til det eller ikke. 

Selv er jeg opptatt av rutiner og ønsker å ha faste ting som min datter skal få oppleve opp igjennom årene. Jeg har et ønske om at hun skal få oppleve ting, allerde ifra nå av og frem igjennom. Jeg ønsker at hun skal få oppleve å reise på ferie hvert år, uansett om det er bare turer her i norge eller de nordiske landenne eller om det til utlandet. Jeg ønsker at hun skal få oppleve både små og store ting, som ikke nødvendigvis trenger å alltid koste så mye. det kan være alt ifra å reise på teltur, reise i noen aktivitets parker/familie parker, tivoli, sydenturer, disney world/ disney land, danmarks tur til legoland eller andre parker og kjekke ting som de har der, osv. det handler for meg ikke om penger og at det må være alltid så langt enn må reise, men det handler om at jeg ønsker hun skal få oppleve ting og få en ferie. Mange tenker på en ferie som at de reiser langt bort, men det er hva en velger å gjøre det til selv. 

Da jeg hørte om denne uskrevne regelen med aldersgrense på hva tid enn kan reise på ferie med barne eller babyen sin, ble jeg litt provusert. Andre trenger ikke å stå å påstå at det er feil eller unødvendig og reise på ferie med et lite barn.  Alle har hver sine meninger og tanker rundt det, og valgene som de tar. Derfor ønsket jeg å gå imot dette, å finne ut av det selv. 

Jeg hadde egentlig planer om å reise til litt varmere strøk med min datter, og finne noe som kunne være kjekt for både hun og meg å oppleve i sammen. Der vi hadde planer om å reise med min beste vennine, som også er min datter sin fadder. Planene ble litt endret på og turen blir utsatt til neste år, ettersom jeg har fått kjøpt meg småbruk. Jeg følte det ble litt for mye for min datter og for meg selv, med å reise på ferie til varmere strøk når vi nå står oppi pakking og flytting. Derfor valgte jeg å finne på noe kjekt som ble våres ferie, men på en kortere avstand. Vi dro to dager til Dyreparken og samtidig var vi på tv showet “Sommer i dyreparken”. Jeg var veldig spent på denne lille feiren våres i dyreparken, ettersom jeg hadde hørt hva andre sa om å reise å la små barn få oppleve ting. Jeg tok masse bilder sånn at vi kan se tilbake på de når hun blir eldre og fordi jeg er veldig glad i å ha bilder å spare på minner. 

Jeg valgte dyreparken ettersom både jeg og min datter elsker dyr! Jeg tenkte også at dyreparken var en kjekk plass å ta våres første sommer feire, og det er mye å se på og få oppleve der. Hvordan det kom til å gå på tv showet “Sommer i dyreparken”, var jeg veldig usikker på. Jeg valgte å ha en positiv holdning men overrasket ble jeg. Hele turen og opplevelsen i dyreparken ble en stor suksess! Vi koste oss kjempe mye alle sammen. På “Sommer i dyreparken” var min datter helt i hundre hele tiden. Hun hoppet å danset til musikken og sov ikke et sekund under innspillingen av programmet. Hun var i strålende humør og det var ikke en eneste grinelyd eller noe ifra hun. Smilet var på hele tiden, også da vi var rundt i dyreparken og så på dyrene, tok karusell osv. 

Den uskrevne regelen med en aldersgrense for å reise på tur med små barn/babyer, er virkelig bare påfunn som ingen burde henge seg opp i. Den store gleden jeg så hos min datter når vi var to dager i dyreparken, var helt fantastisk. Jeg er så utrolig glad for at jeg valgte å ikke høre etter på andre folk som sa at hun var for liten til at det var nødvendig. Jeg sitter igjen med en fantastisk samvitighet etter å ha gitt min datter den opplevelsen, og vi begge sitter igjen med gode minne som vi kan se tilbake på med bilder og film når hun blir eldre. Hvor den neste turen går videre, hvet jeg ikke enda. Men en ting er sikkert. det blir mange kjekke turer frem igjennom, uansett alder! 🙂

 

4 thoughts on “ALDERSGRENSE FOR FERIE MED BABY!

  1. Hvor dumme er folk egentlig? skal man bare holde seg hjemme da etter man har fått barn? Ferie er ferie.So what om barnet ikke husker hvor den var på ferie når hun/han var 3 mnd/1 år/2 år feks.Du skal også på ferie å du kommer jo til å huske hva du gjorde der med ditt barn som feks første bading i lag,grillet på stranden,gikk på shopping i syden med han/hun i vogna osv.Det er ikke barnet ditt sin opplevelse men også din!
    FERIE er jo For ALLE! Ferie fins det ingen alders grense på.Barn lever jo i Nuet som det heter.Så la de oppleve ting der og da det er jo kjempe kjekt det også 😀
    Ta med Adeline hvor du hadde planlagt! 😉

  2. Har netopp vært på ferie med mine gutter på 4 og 1 år, og det gikk bare strålende! Minstemann koste seg mest av alle! Han elsker å bade, så det var jo paradis for han! Var også på ferie med størstemann da han var 5 mnd, men det må jeg innrømme var litt slitsomt, mest fordi det var så varmt der vi var.
    Jeg fikk også noen kommentarer på at minstemann var for liten til å reise, men jeg bare fnyste av de. Skjønner ikke hvorfor noen skal legge seg oppi alt. Både foreldre og barn har godt av å koble av litt. Når man er på ferie kan man glemme alle hverdagslige plikter og bare fokusere på barna, og det er klart at det er bra for de minste. Det er jo ikke slik at man lar vær å gjøre hyggelige ting for barna bare fordi at de ikke husker det når de blir eldre.
    Reis på ferie og kos dere sier nå jeg! 🙂

  3. Linn Merete: Det er så sant det du sier å jeg er helt eni! 🙂 Ble ganske oppgitt når jeg hørte andre som ga meg beskjed om at det var unødvendig og ikke noe hensikt i å reise med Adeline på ferie nå som hun er så liten. Men det er helt sant og jeg er av samme mening med at ferie er for alle og jeg er glad jeg valgte å reise til dyrepaken å se med egne øyner at andre som har påstått at hun er for liten til å vise noe interesse for slike ferie opplevelser å aktiviteter hadde helt feil.

    Jeg kommer virkelig til å ta med Adeline på de feriene som jeg hadde tenkt til 😀 Tusen takk for koselig kommentar og få høre andre som mener det samme ang dette 🙂

  4. Lisa: Tusen takk for fin kommentar og veldig godt å høre du både snakker ut av erfaring og meninger. Jeg er helt eni med deg i det du sier her. Det er så domt at andre skal legge seg oppi ting på den måten og føler et slikt behov for å kommentere og sette “aldersgrense” for ferier med barn. At det var slitsomt å reise med sønnen når han var 5 mnd fordi det var så varmt der dere var, er fult forståelig. Men tøft gjort av deg å ta en slik tur uansett 🙂

    Jeg kommer virkelig til å ta de reisene jeg ønsker å ha planer om med Adeline 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top