3 DIY I ET BLOGGINNLEGG

Over en litt lengre periode har jeg holdt på å sy til min datter. Jeg har også begynt å sy litt interiør ting men det er ikke mye enda. Tidligere har jeg delt noen DIY bilder, med steg for steg. Der jeg blant annet viste hvordan jeg laget vognpose ut ifra gjenbruk, barne håndkle ut ifra gjenbruk og tøffler ut ifra gjenbruk. Ettersom det er en stund siden jeg delte dette med dere så ønsker jeg å dele te en gang til, sånn at de som ikke har fått muligheten til å se dette tidligere, har den muligheten nå. 

Den første jeg tenkte å vise dere er vognposen. Det er en pose som ikke bare kan brukes i vogn, men jeg har laget den til sånn at du kan bruke den i sports delen i vogn, bilstol og vippestol. Den er foret med dyne og er derfor litt tykk, men du kan velge å fore den på et tynnere vis om enn ønsker det. Det var kaldt ute og mer eller mindre vinter så derfor laget jeg den litt tykk. Stoffet jeg brukte er hello kitty stoff ifra et gardin og inni posen har jeg brukt den ene siden av et teppe. 

jeg ikke har sydd etter noe mønser så har jeg brukt en vognpose som jeg hadde ifra før som et utgangspunt til å tegne opp rundt selv. Det er somsakt bare fantasien som kan stoppe deg. Om du føler du streker opp feil så husk, det er på baksiden av stoffet du jobber, så det vil ikke synes på fermsiden uansett. 
 

  1. Legg en vognpose på stoffet (husk du jobber på baksiden av stoffet sånn at den rette siden ligger ned mot gulvet).
  2. Teg opp rund posen og husk å pluss på litt ekstra uten for posen sånn at du har en litt å kunne sy på, så den ikke blir for liten. Jeg synes selv det er bedre den er litt for stor enn for liten.
  3. Klipp ut og sitt der igjen med to av hver type (2x bakstykke & 2x fermstykke). Når du klipper ut så pleier jeg å klippe den halve siden først og så legge den over å klippe resten, sånn at det blir likt på begge sider.
  4. Sy deretter bakstykkene sammen og femstykkene sammen. Her legge du også inn kantebånder sånn at du syr fast den enen siden av kantebåndet så du kan bruke det til å lukke og åpne påsen når du skal ha barnet i den. Husk å ha ikke sy igjen en liten del i bunnen av posen sånn at du kan fore den om du ønsker. 
  5. Vreng posen til rettsiden og jobb deretter på den rette siden. Sånn at ønsket mønster på posen kommer ferm. Klipp deretter til foret som du ønsker å ha i posen og legg det inn.
  6. Fest igjen den åpningen som du har hatt på posen til å legge inn fyllet med låler og sy igjen. 
  7. Om du ønsker hull på “ryggen” av posen, så den passer til sportsvogner, bilsete og vippestol så klipper du opp det nå. og syr rundt kantenen så det ikke rykker seg opp å hullene blir større. Sy også bakstykke og fermstykke fast til hverandre. 
  8. Ferdig resultat! 

 

Posen er rask og sy, og utrolig god og varm. Den er lett å pakke med seg og ha med rund forbi, å tar ikke stor plass. Du kan bruke hvilke mønster og farge du måtte ønske og fasång. Her er det bare fantasien som kan sette grenser. Spør gjerne om det er noe dere er usikker på med forklaringen min. 

Håper dere blir fornøyd med vognposen, hvis dere velger å prøve å lage en selv 🙂 Hvis du velger å sy en sånn pose, så link gjerne til det ferdige resultatet så jeg kan få se hvor flott din pose ble til ditt barn 🙂

– * – * – * — * – * – * — * – * – * –

Den neste DIY en jeg tenkte å vise dere er Barne håndkle. Jeg synes det fort kan bli litt mye penger når enn skal kjøpe sånne håndklær til barne sitt og ønsket derfor å prøve å lage det selv. Det er en helt genial å fantastisk håndkle så forstår godt at foreldre velger å kjøpe sånne. Selv bruker jeg det også utrolig mye, å derfor ønsket jeg å prøve å lage mit eget håndkle til min datter. Det er laget ut ifra gjenbruk material, så den er utrolig billig og lett å lage. 

 1. Du trenger : Et stort håndkle og et mindre håndkle, saks, nåler, kantebånd eller det du ønsker å ha rundt kanten og strykemerke eller det du ønsker å ha på hetta (trenger ikke ha noe på hetta heller).
2. Ta det minste håndle og brett en trekant på den, etter hvor stor du ønsker og klipp den ut så du har to like. 
3. Klipp bort de harde kantene rundt det store håndkle (ikke nødvendig men jeg gjor det).
4. fest de to trekantene sammen med nåler og ha den lengste enden åpen der du legger på kanten/kantebåndet. 
5. Fest den delen av trekanten som du har åpen på mitten av langsiden av det store håndkle med nåler. 
6. Fest kanten/kantebåndet rundt kantene på det store håndkle og resten av trekanten (som er hetta). 
7. Sy det så sammen.
8. Fest på eventuel punt som du ønsker på hetta.
9. Ferdig! 🙂 

Kankje ikke den beste forklaringen men håper dere forstår den 🙂 Det er somsakt utrolig lett å lage, og det er faktisk billigere å lage det selv enn å kjøpe sånn badehåndkle på butikken (kommer jo ann på hvilken butikk enn går på). Jeg ble utrolig fornøyd å det gjor Adeline også. Synes det var kjekt å kunne lage det selv og kunne lage et sånn som jeg hadde lyst at det skulle være. Jeg hadde tenkt å ha kantebånd rundt men hadde bare en type kantebånd hjemme og det var for smalt til å bruke til dette, så da ble det fleece som ble klippet opp i remser etter hvilken bredde jeg ønsket og sydde på. rett å slett en 1 2 3 løsning på det. om enn bare har små håndkler og ønsker å lage det større så er det bare å sy sammen flere håndkler etter hvor stort enn ønsker 🙂

 – * – * – * – – * – * – * – – * – * – * –

Den siste DIY en jeg har laget og ønsker å vise dere igjen er kanin barnetøffler som jeg har sydd. Jeg har sydd disse også ut ifra gjenbruk material (teppe), så det er noen varme og billige tøffler. Dette er også en enkel og lett type og lage og jeg føler bildet sier seg selv med forklaringen. Når dere syr disse så ser dere litt lettere hva som er hva og hvordan tøffelen former seg. Selv har jeg 2 x dobbel fleece såle i tøfflene og jeg har desverre ingen mål på de men har klippet ut ifra sko som passer til min datter og klippet det lit større enn skoen som jeg målte med siden jeg også skal ha kant til å kunne sy på uten at de skulle bli for små. 

De er lette å lage men litt smått og jobbe med, men når enn finner teknikken med det så er det bare kjekt! 🙂 OPS! Som dere kan se på bildet så er den fleece tøffelen som er inni tøffelen, har en liten åpning på lang siden (bak på skoen). Det er der dere kvrenger hele tøffelen. Uansett om hullet er lite så går det helt fint å krenge det over på “rett” siden. 


 
– * – * – * – – * – * – * – – * – * – * –
 

Håper dere liker DIY ene og at de faller i smak. Send meg gjerne bilde eller link til din blogg eller nettsted med ditt resultat hvis du har prøvd ut noen av DIY ene mine. Om dere lurer på noe anf DIY ene, så spørr gjerne i kommentar feltet eller send meg en privat melding på facebook (xtinemichelle.blogg.no eller kreativ maxm – lik gjerne sidene også når du er innom). 


Ønsker dere alle en nydelig dag! 

Hva synes du om DIY ene?
Hvilken DIY likte du best?
Er det noen av DIY ene du kommer til å prøve å lage selv?

 

6 thoughts on “3 DIY I ET BLOGGINNLEGG

  1. Så fint!
    Jeg har nettop lagt ut video av min opptreden i Askim kulturhus der jeg og noen venner sang og spilte You’ve got the love. Ta gjerne en titt og legg gjerne igjen en kommentar på hva du synes 🙂
    – Marie Sagli

  2. Eg likte absolutt alle tre DIY prosjekta! Eg kjenner at det klør i DIY fingrane og at eg har lyst å prøve meg på desse prosjekta! Må bare gå ned 2.7kg til først for då får eg meg symaskin som motivasjonsgåve! =)
    Du er kjempeflink!

  3. anneting: Tusen takk, det var veldig kjekt å høre 🙂 Så kjekt og spennende at du får symaskin som motivasjonsgave når du har gått ned 2.7 kg, det var jo virkelig en stor motivasjon og en utrolig kjekk gave å få! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top