*matoppskrift* Rundstykker uten melk og egg!

Det er nokk flere der ute så kanskje ikke tåler q-melk proteiner å derfor har et litt annerledes kosthold. Dette opplevde jeg da jeg fikk min nydelige datter, ettersom hun ikke tåler q-melk proteiner å siden jeg ammer hun måtte jeg legge om hele kostholdet mitt. Dette var utfordrende i starten men så når jeg klarte å finne mer å mer mat jeg kunne ha så ble det mye lettere. Det er mye mat å snop osv som jeg ikke kan ha nå siden jeg ammer, men jeg synes egentlig det er spennende å måtte finne mer ut av hva jeg kan spise å ikke minst utvikle meg mer innen mat osv. Mer ang det med kostoholdet å hvordan det er for meg å holde meg borte ifra mye forskellig pga min datter ikke tåler q-melk proteiner kan jeg skrive mer om i eget blogginnlegg. 

Jeg tenkte å starte med å dele en fantastisk god oppskrift som jeg fant på en blogg. Det er oppskrift på noen noen herlige rundstykker som er uten både melk og egg. 

Ingredienser:
750-800gr Hvetemel eller speltmel
50jr gjær
5dl vann
2ts salt
75gr smør uten melk

 Bland alle ingrediensene sammen i en bålle og bruk kjøkkenmaskin til det er blandet godt i sammen. Om du ikke har kjøkkenmaskin blander du det bare for hand. Etterpå setter du den til heving i 40 min. Bruk gjerne litt mel på toppen av deigen, bare et helt lett å tynt lag som ligger på toppen mens den står til heving. Etter den har hevet tar du og ruller den ut til en pølse og deler den opp til så mange rundstykker du ønsker. Deretter ruller du de runde og legger de på et brett klar til steking. Så lar du de stå til heving igjen i 30 min før du setter de inn i ovnen i 10 min. Ovnen har jeg på 225 grader. Før jeg setter de inn i ovnen smører jeg de med vann. 

resultatet på rundstykkene er jeg utrolig fornøyd med å det går i rundstykker så å si nesten hver dag. De er helt fantastiske!

Har også testet ut med å lage med å bruke oboy, det gikk kjempe bra. Er så kjekt å teste ut litt ut ifra en oppskrift.
oppskriften fant jeg hos en annen blogger som du kan komme inn på med å trykke –> Her! Det var virkelig en stor hjelp å komme over denne bloggen da jeg måtte legge om kostholdet mitt helt. 

Har dere noe innen mat dere må holde dere borte ifra?
Synes dere det var greit med litt mat oppskrifter?
Liker dere å lage mat? 

4 thoughts on “*matoppskrift* Rundstykker uten melk og egg!

  1. Supert at du kommer med oppskrift! 🙂 Jeg tåler ikke melk heller lengre så disse må jeg prøve med speltmel! Ha en super dag! 🙂 bloggen din er utrolig koselig å lese 🙂

  2. Jorunn Egeli: Tusen takk 🙂 Off, det var domt å høre at du ikke tåler melk heller lengre. Men håper noen av oppskriftene jeg kommer med frem igjennom kan hjelpe litt 🙂 Håper rundstykkene faller i smak, Ha en super dag du også 🙂

  3. Etter graviditetene har jeg blitt mer ømfintlig for både melk og hvetemel så jeg er veldig forsiktig jeg også! Jeg og mikal lager alt fra bunnen av 🙂 skal prøve denne oppskriften.

  4. Lone Olsen: off, det var kjipt. Men det er bra det finnes ting som en kan bruke isteden for melk å hvetemel 🙂 Er utrolig mye godt enn kan lage uten de inngrediensene! Så kjekt at du vil prøve denne oppskriften 🙂 Selv synes jeg at maten smaker mye bedre når det er laget ifra bunnen av 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top