DRITE KATTEN


“Mamma det er en lang slange drit i drite katten og tisse katten”

En fortvilet jente møtte meg i døren inn til badet, der jeg satt på do og ante fred og ingen fare. Den talende ansiktet hennes får en usynlig latter frem i meg, og det er ofte jeg sliter med å holde både latter og smil usynlig. Det er jo et kjent fenomen at det ikke passer seg i alle situasjoner og smile å le, noen ganger må enn jo faktisk være alvorlig, men dette tok virkelig kaken! 

Det var formiddag og vi hadde nettopp våknet. Mange av dere har nokk ikke fått med dere enda at vi har fått et nytt familie medlem. Vi fikk en herlig liten skips katt for ca en uke siden. Den la sin store kjærlighet over på Mina Adeline og har derfor blitt til at det er hennes katt. Det tok faktisk ikke mange minutter før de hadde blitt beste venner når vi kjørte hjem etter å ha hentet han. Navnet han fikk ble fersken, noe både jeg og Mina Adeline hadde veldig lyst til at han skulle hete, men M.A sin mormor var ikke akkurat enig. Men flertallet vant! 

Vi fikk kattedo inn i huset, og raskt var han til å benytte seg av den. Både det ene og det andre som kommer ut ifra bakdelen på en katt, havnet i katte doen. For en liten jente kan ordene gå litt i surr noen ganger, og sannelig skjedde det denne morgenen. Som nevnt ovenfor satt jeg på do, vi hadde nettopp våknet og jeg benyttet mine få minutter på do til å slappe av før dagen var i gang. Jeg ante fred og ingen fare, men det ble kortvarig. En fortvilet jente kom i døren på badet, som sto på gløtt. Ansiktet hennes var oppgitt og talte stort for seg selv at her var det noe som ikke stemte. Hun var nesten helt overrasket og sjokkert, og etter det talende ansiktet hadde fått utrykket seg nokk kom det frem ifra en liten barnemunn ” Mamma det er en LANG slange drit i drite katten og tisse katten”. Latteren og smilet boblet opp inni meg, men raskt klarte jeg å stoppe det før det nådde min munn. Nå måtte jeg jo holde meg alvorlig og være like overrasket som hun. Etter å summet meg litt klarte jeg å få frem en overrasket tone som lød “Nehei, er det sant? men hva er drite katten og tisse katten?” Jeg ble nesten litt nervøs om katten hadde hatt et uhell og det neste som ventet meg når jeg kom inn i stuen var både katte drit og tiss som var strødd ut på gulvet. Jeg tenkte i hundre og nitti om hva drite katten og tisse katten kunne være.. Så gikk det opp et lys for meg – kattedoen?! M.A bare gjentok seg selv om at det var i drite katten og tisse katten, og hva det egentlig var klarte hun ikke helt å forklare. Jeg spurte henne derfor om det var katte doen hun mente. Da spørsmålet mitt kom ut av munnen min, traff hennes øre, formet hele det talende ansiktet hennes seg på ny. Et ansikt som talte tydelig “nå har det klikket for mamma”, det var tydeligvis et av de dummeste spørsmålene jeg har klart å spørre.. Ansiktet hennes viste meg tydelige “Halo mamma! Dette burde du jo vite!”. Til slutt kom svaret frem i en klar tone som passet perfekt til hennes talende ansikt – Det var jo en selvfølge at drite katten og tisse katten var kattedoen. 

Jeg kjente lettelsen blomstret opp i meg, HURRA! – det var ingen uhell, katten hadde bare gjort sin vanlige do gjøremål i katte doen, slik som vi alle gjør på vår menneske do. Bare denne gangen hadde det vert en liten jente som hadde vert tilskuer under kattens do besøk, og virkelig sett en lang drit som tydeligvis ble til en slange drit ved hennes fantasi. 

 

video:video1470735739

One thought on “DRITE KATTEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top