DRA TRASSEN NED I DO!


Husets vegger buler ut over, taket letter og hode sprenger. Velkommen til den anerkjente trass alderen!

“Alle tider har sin sjarm” er en setning som er kjent ifra mange foreldre sin munn. Men det som enn sjeldent hører noe om er den anerkjente trass alderen som alle foreldre med barn i hus opplever! Det er ikke en tid som en slipper unna, og det er ikke en tid som er en tid full av solskinn. Det er en tid som virkelig kan få en grå sten til å vri seg av fortvilelse og oppgitt het. Det er en tid der husveggene kan bevege på seg og taket lette noen hakk. Det er en tid som setter tålmodigheten på prøve og som samtidig er en viktig del av læreprosessen. Men det siste, det glemmer vi fort når vi står midt oppi det. 

Det er ikke få ganger jeg har personlig måtte telle til 10-20 eller noen ganger til hundre. Det er ikke få ganger andre mennesker har snudd seg og sett rart på meg, akkurat som et blikk som sier så mye – og et blikk som sier “for et barn du har! har du ikke kontroll på barne ditt!”. Til alle dere ukjente og kjente mennesker der ute som ser på meg og mitt barn til tider på den måten her. Jeg har kontroll på mitt barn! Men jeg har ikke kontroll eller fasit svar på når trassen oppstår, jeg har ikke et barn som flyr etter meg med en skinnende glorie over hode, hvite vinger som aldri får møkk på seg. Jeg har ikke et barn som er som en hund og sitter på plass når jeg sier det. Jeg har et barn som har egne meninger, som er livlig og selvstendig. Jeg har et barn som viser sine følelser, sine tanker og sine meninger. Jeg har et barn som har en viljestyrke av stå og en stahet av betong. Jeg har et barn som virkelig vil stå med ryggen rak og ikke bli knekket av en liten bagatell i dagens samfunn. Jeg har et barn jeg er stolt over, og som jeg vil ta vare på med alle sine gode egenskaper og ikke knekke dem på noen måter. Så neste gang du ser oss på butikken, og kanskje ser en episode med trassen på lur, så husk – jeg er ikke den eneste på en butikk som av å til møter trassen i mitt barn. 

Jeg ska ærlig innrømme at til tider vil jeg gjerne rive av meg håret i fortvilelse. sette på meg hørsel vern og faktisk ta trass biten og trekke den ned i do og si til mitt barn – sånn nå er trassen nede i kloakken og borte ifra vår hverdag. Men slik er det ikke – slik er ikke realiteten. Vi må trosse trassen, ta dag for dag, lete etter måter som fungerer for oss med å overvinne trassen som til tider dukker opp på uventede steder og hendelser. Trass alderen er jo ikke barnet, det er en periode i barnets liv som er full av lærdom og viktigheter som enn må igjennom. For å snu det rundt, så er det også uendelig viktig for oss foreldre også. Det er så uendelig mye vi foreldre lærer i denne perioden av livet. Det former og styrker oss sammen. Vi lærer å kjenne og håndtere situasjoner som er vanskelige på en god måte som vi ikke hadde kunnet om vi ikke gikk igjennom trassen. 

Så neste gang du ser meg og mitt barn med trassen på lur, eller noen andre foreldre med barn som også har trassen med seg på lur. vær så vennlig og ikke stå å se på oss som om vi ikke er gode foreldre, som om vi ikke har kontroll på våre barn, vi håndterer situasjonen så godt vi kan – og vi jobber på lag uansett om det ser ut som vi er bitre fiender i en heftig slåsskamp uten kontroll. Vi er bare mennesker, og vi er ingen like – men vi har en ting til felles – vi lærer alle underveis. 

#trassalder 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top