PLANLEGGING TIL EN PRINSESSE BURSDAG

Allerede er vi godt igang med April, og det er snart bare 3 måneder igjen til M.A fyller året. Det er helt sprøtt at hun snart er hele 3 år. Jeg tror ikke jeg klarer å vende meg til at tiden går så raskt, og at årene flyr så fort. Når jeg ser tilbake på årene som har godt, blir jeg rørt til tårer. Det er så mange stunder og magisk øyeblikk som har skjedd, og som enda skjer. Hver tid har hver sin sjarm, og det er ikke noe jeg klarte å se så klart når jeg sto mitt oppi det. Vell var det magisk og helt ubeskrivelig store hendelser og opplevelser som skjedde, men nå som tiden har godt å jeg ser tilbake, klarer jeg å se det enda bedre. De små hendelsene ble store før også, og sannelig ble jeg så glad at jeg tok til tårer flere ganger når M.A var baby og utviklet seg. Når nye hendelser skjedde, når hun klarte å snu seg ifra mage til rygg, rygg til mage, første latter, første måltid med grøt, første gang hun krøp, første gang hun gikk, osv. Det var hendelser som var så store og som jeg jublet og felte gledes tårer når det skjedde, samtidig som jeg hele tiden gikk å ventet på når skal hun begynne å snakke, når skal hun begynne å krype, når skal hun begynne å gå. Jeg klarte ikke å sitte og bare nyte tiden og ikke jobbe hele tiden for at hun skulle nå disse store milepælene. Jeg klarte til å med å starte og bekymre meg for snakkingen, før hun var 2 år. Jeg bekymret meg for at hun skulle ha vanskeligheter med å utvikle seg, at hun ikke skulle klare å henge med andre barn på sin alder, osv. Det var ting som jeg bekymret meg for som egentlig var helt unødvendig. Jeg skulle ønske jeg kunne gått tilbake i tid, satt meg på siden av meg selv, og gitt meg en lekse om å slappe av å ikke bekymre meg. Alt kommer når tiden er inne, ingen barn er like og alle utvikler seg forskjellig. 

Da jeg begynte å bekymre meg for snakkingen, gikk det ikke lange tiden før hun plutselig begynte å snakke og ord kom som perler på en snor. Nå dukker det opp ord som får meg til å le, samtidig som jeg undres hvor hun i alle dager har fanget opp alle ordene. Det er ord jeg ikke bruker selv, og ord som er så søte og latter fulle når de blir brukt. Det er virkelig en sjarm over alt med alt som skjer, og nå klarer jeg å slappe av og la hun ta ting i sitt tempo. Jeg motiverer hun og oppmuntrer hun til ting når hun viser at hun er klar. F.eks er vi godt igang med do trening, dette prøvde jeg tidligere og være litt frempå med, men hun var rett å slett ikke klar. Der imot er hun klar nå! Hun trengte bare litt tid, samtidig som hun trengte å få øynene opp for at dette kunne jo være kjekt! Nå springer hun på do, sier ifra når hun vil prøve å gå på do, og i natt forsvant bleien da jeg lå å sov, og jeg våknet til et syn av en jente som hadde kledd på seg truse isteden for bleie. 

Hun viser så tydelig når hun er klar for fremskritt og da har jeg selv funnet ut at det er mye bedre å vente til hun er klar, og deretter motivere hun videre og oppmuntre hun på hvor flink hun er. Motivasjon og oppmuntring er noe som skjer hver dag i dette huset. Jeg er opptatt av å legge fokus på det positive, men her i hus er det som i alle andre hus! Hun er i trass alderen, og grensesetting er også en viktig del av vår hverdag. Men barn er smarte og fanger opp så mye! Har hun gjort noe galt, får hun klar beskjed om at dette ikke er okei, noen ganger blir det konsekvenser med at hun må sitte i trappen til hun har funnet ut at hun skal si beklager og oppføre seg pent. Ang hvordan foreldre gjør det, er også så forskjellig, men her i hus har det blitt den metoden som har fungert best for oss så langt. Så fort hun har beklaget seg og sakt hun skal oppføre seg fint, er vi positive og glade og finner på kjekke ting. Det er så viktig og leve i nuet og ikke la en liten kjip hendelse bygge på mer. Barn lever i nuet, og det burde vi voksne også gjøre. Selvfølgelig er det ting som vi ikke klarer det med, men ang barn bør vi alle klare det! 

Jeg kan sitte i det uendelige å skrive om utviklingen og hvordan ting var da hun var mindre og hvordan det er nå, for det er så stort å jeg blir så stolt og glad av å se tilbake på alt som har skjedd og som skjer nå også. Hele tiden er det noe nytt, noe som utvikler seg, fremgang, osv. Og nå som jeg klarer å la hun bestemme tempoet selv for når hun er klar, er det mye bedre synes jeg. Klarer hun ikke matte oppgaven første skoledag, betyr det ikke at jeg skal bli hysterisk og bekymre meg eller noe. Barn trenger tid, og barn lærer i forskjellige tempo, ergo utviklingen skjer også i forskjellige tempoer. 

Allerede er det snart bare 3 måneder igjen til hun er 3 år, og det er tid for å planlegge en ny bursdag. Fy søren, knøtte har blitt stor! I fjord var det Frozen som var bursdags temaet, og i år har hun allerede bestemt nytt bursdags tema. Hun ble helt i hundre og fysisk hoppet av glede da hun fikk velge at bursdags temaet i år skal være prinsesse bursdag! Jeg kan ikke annet enn å la hun få det, og gjøre det beste ut av det. Heldigvis er det et tema som er lettere å feire til enn hva det hadde vert om hun hadde valgt vennebyen, charley bear, oy ifra home filmen, eller noe slikt. Så valget hun tok ang tema til bursdagen er jeg veldig lettet og glad for. Det blir et tema som blir veldig koselig å feire til, og som ikke vil bli så vanskelig som hvis hun hadde valgt noen av de andre temaene. Men hadde hun valgt et av de andre eller f.eks Dora, Sophia den første, osv, så måtte jeg bare gjort det beste jeg kunne ut av det. Alt for min skjønne lille prinsesse. Og hva er vell ikke kjekkere enn å få leke at enn er prinsesse for en dag, når det til å med er snakk om selveste bursdags feiringen?! 

Tiden flyr og derfor har jeg valgt i år også å være tidlig ute med å planlegge. Jeg er vanligvis veldig god til å være ute i siste liten, men med ME og alt i seg selv er det mye bedre å prøve å være tidlig ute når enn har mulighet til det. Så nå får jeg bare begynne å planlegge, få hjem de dekorasjons tingene som trengs, og planlegge så godt jeg kan, og håpe at slutt resultatet blir som min søte M.A ønsker. 


// Bildet er lånt ifra google // 
 

4 thoughts on “PLANLEGGING TIL EN PRINSESSE BURSDAG

  1. jesus4areason: Tusen takk, kjempe koselig å høre 🙂 <3 Ja tiden går alt for fort! Tusen takk, ønsker deg også en strålende dag, og håper du har hatt en fin helg 🙂 <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top