LAPPE MORGEN

For en natt det har vert. Både meg og M.A sovnet når jeg skulle legge hun i går kveld. Søvnen traff meg plutselig allerede i 8 tiden, og der lå jeg til jeg plutselig våknet med et heidundrende brak. Ikke eg fysisk brak, men jeg våknet til en jente som var tett og kastet opp masse slim. Hun hadde hele dagen gått å hostet, men ingenting hadde kommet opp. Ikke før klokken tikket over midnatt! Det var full styr med å få hjelpe min søte lille M.A, skifte på senga, varme hun, gi hun medisin, og få lagt hun igjen når alt var klart og hun hadde fått roet seg.

 

Natten har vert veldig oppdelt, og en liten jente har flere ganger kommet inn på rommer mitt i natt å trengt litt mamma kos.

 

Til tross for en slik natt var det morgen allerede i 8 tiden. Selv hadde jeg trodd hun kom til å sove litt lengre, men slik ble det nå ikke.

 

Vi startet morgenen rolig og koselig med å ta ned dyne og pute, sette på film og slappe litt av. Når M.A hadde fått kommet litt inn i filmen gikk jeg på kjøkkenet og satte igang å prøve meg på å lage lapper for første gang. Spent var jeg på om dette kom til å bli noe suksess, men enn lærer uansett aldri om enn ikke prøver.

 

Oppskriften fant jeg på www.melk.no, og resultatet snakte fantastisk, mens utseende på dem kan nokk diskuteres.

 

Oppskrift på 1 porsjon – 11-12 lapper:

2 stk egg

1 dl sukker

1 ts topper vaniljesukker

2 dl syrnet melk

4 dl hvetemel (jeg brukte siktet spelt mel)

1 ts toppet bakepulver

*smør til steking*

 

Fremgangs måte:

Først vispet jeg sammen eggene, sukker og vaniljesukker. Deretter helte jeg oppi melken, og tilsatte melet og bakepulver. Tørre dette inn, men prøvde å røre så lite som mulig! Da dette var gjort lot jeg røren så og hvile i ca 15 min. Og deretter stekte de på stekepanne på svak varme, og brukte smør til stekingen.

 

Det var rask å lave, og faktisk veldig lett. Til å være min første gang ved å aldri lagt lapper før, ble jeg veldig fornøyd. Det viser tydelig at det er en lett oppskrift og samtidig lette å lave. Ikke nokk med det, men det snakte fantastisk! Det falt godt i smak til frokost her i hus, og noen dager må det være lov med en litt bedre frokost enn bare brød.

 

Håper dere alle får en flott dag, og en fin uke.

 

Har dere laget lapper før?

Har dere prøvd denne oppskriften før?

 

 

6 thoughts on “LAPPE MORGEN

  1. For en frokost!! Er så deilig å ha tid til å lage en ordentlig god frokost og nyte den! 😀 Skal så spare oppskriften til helgen 🙂

  2. Mittfamilieliv: Ja det var første gang jeg laget det selv, og må si det smarte overraskende godt! 🙂 Så kjekt å høre at du ble inspirert og vil lage det i helgen 😀

  3. Carina: Det var helt fantastisk å ha en slik frokost og samtidig sette seg ned å kose seg med frokosten, uten å ha noe slags stress. Så koselig å høre at du skal spare på oppskriften å lage det selv også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top