EASTER MODE & CANDY EGG

Solen skinner og varmen har virkelig begynt å sette sitt preg på dagene. Endelig har vår følelsen inntruffet meg, men jeg har nå ikke blitt truffet av den vårkåte følelsen som våren er kjent for. Der imot har påske moduset inntruffet meg, og gul er fargen som har tatt over noe av dekurasjonen i huset. Gul fargen i seg selv er for meg en sommer farge, og jeg er mer glad i den pastell gule fargen. Hvorfor ikke da la påsken bli preget av ikke bare gul, men av herlige å muntre pastell farger? 

Påsken i seg selv er gul, og er i bunn og grunn egentlig en religiøs tid som mange dessverre glemmer bort. Mange der ute forbinner påsken med snop, hytte tur opp i fjellene med snø og morsomheter, påske egg, trilling av egg, og påske haren. Det jeg selv synes er domt er at mange barn ikke forbinner påsken med den kristne fortellingen, som er årsaken til av vi feirer påske. Hvordan de håppene harene og eggene kom inn i påske relaterte sammenheng, lurer jeg fælt på. Hvordan kan påske hare, kyllinger, egg, osv, få tilknytning til den gamle kristne historien som er selve grunnlaget for påsken? Påsken i seg selv blir jo feiret som en hyllest til jesus lidelse, død og oppstandelse. Men husker vi på å snakke om den religionen og det store grunnlaget for påske feiringen til våre barn? Husker vi på hva som egentlig er historien til hvorfor vi feirer påske, enn å bare tenke det er en liten ferie der vi kan trykke i tryne med masse snop uten å tenke oss om. Der vi kan reise på hytta i fjellet, og stå på ski og kose oss. For var du klar over at påsken faktisk var den første kristne høytiden? 

Det er nokk mye enn glemmer ifra den religionen som vi har i norge, og det er nokk mange høytider, feiringer, osv som faller bort med den grunnleggende læren som er årsaken til de høytidene vi har. Vi er jo et land som har endel feiringer og tradisjoner, men ofte har jeg et inntrykk av at historiene bak de feiringene og høytidene som vi har faller bort og blir mer å mer glemt, og mindre å mindre i fokus. 

Norge består ikke lengre av bare nordmenn og er ikke lengre et land som bærer stolt preg av den kristne religionen våres. Vi har mer å mer blitt til et folk som er godt blandet, som nidar sin godt blandet pose. Vi er flere folkeslag, flere med forskjellig religion som bort i vårt land, og som blir akseptert, men skal det være et grunnlag for at vi skal glemme vår bakgrunn og grunnlag for våre høytider? Det synes ikke jeg. 

Vi er ingen feilfrie, og jeg er ikke den personen som sitter å leser i bibelen hele tiden, og kan alt om den kristne historien. Jeg lærer hele tiden, og det er mye ifra vår religion som jeg ikke kan. Jeg har en tro og den holder jeg på, og jeg akseptere alle andre sin tros retning, men jeg synes selv at barn skal få være barn og skal få leve i barnetroen på at de er trygge og har en gud som passer på dem. Jeg synes det er viktig og lære barna om den kristne troen, og gi dem et valg. Jeg synes det å lære barna om historien til høytidene er viktig, slik at de lærer både det som er grunnlaget for høytidene og samtidig kan huske den videre med de andre innvirkningene som kommer inn i høytidene. Selvfølgelig triller vi påske egg, har påske egg som er fylt med gotteri, osv. Men jeg forteller M.A om hva høytidenes historie bak alt egentlig er, slik at hun får lære det. Jeg legger fokus på det. Hva andre velger å gjøre er ut ifra hva som er rett for dem, det finnes ingen fasitt, men jeg håper det er bevist og tenkt igjennom valgene som andre tar rundt hvordan enn velger å huske høytidene som og hvordan enn velger å fremlegge det for sine barn. 

Men nokk om den religiøse siden, og over til den tullete delen og den delen mange liker best. Snop og egget som er fult med snop! Det er jo pris krig på gotteri nå, og smågodt hyllene er bundskapt. Jeg var i går og prøvde å finne noe påske gotter, for å fylle opp egget til M.A, vell å merke i hemmelighet for hun. M.A var i barnehagen og ante ingenting, og enda aner hun ikke noe! Med butikker som har minimalt med snop nå, ente jeg opp på europris, og fant et vakkert egg til hun. Der fant jeg også litt gotteri som jeg har nå lagt oppi egget hennes. Hun la merke til egget med en gang hun kom hjem, men heldigvis klarte jeg å avlede hun, slik at det ikke enda har blitt åpnet. Vi fant derfor frem påske pynten våres, og M.A deltok aktiv på å pynte til påske. Nå bærer både stua og kjøkkene et lite påske preg, som virkelig ble aldeles nydelig. M.A hadde også laget et vakkert påske egg i barnehagen, som hun stolt kom hjem med i går. Jeg kjente jeg boblet nesten over selv at stolthet når jeg så hva hun hadde klart å lage selv. Det var det nydeligste påske egget som jeg noen gang hadde sett. Så bilde av det kommer om litt i eget innlegg. 

Nå er det snart helg, og solen skinner så flott i dag også. Det er nesten tragisk å si dette, men jeg skal faktisk sette meg ned å sy i dag, ettersom sy gleden har begynt å boble litt frem igjen. Det har vert et lengre opphål med syingen, så jeg får åpne opp vinduene og lufte godt ut i huset, mens jeg sitter å syr litt. Slikking av sol får jeg ta etterpå. 

– Har du kommet i påske modus?
– Har du handlet inn påske pynt eller påske egg og fylt det?
– Hva skal du gjøre i påsken?
– Husker du på hva påsken egentlig handler om ifra historien? 

 

3 thoughts on “EASTER MODE & CANDY EGG

  1. Er i litt påskemodus, håper jeg er heldig å får påske egg, men tror jeg er blitt litt for gammel for det hehe.
    Påsken her går til pakking av leiligheten for å gjøre klart til flytting 1.April til Arendal.
    Har faktisk ikke handlet noe til påske da hele leiligheten står i papp ekser.
    Håper dere får en super påske. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top