MEG – G = ??

Tiden er inne! Hemmeligheten blir avslørt. Den har fått et navn, og den har blitt en realitet. 

Som flere av der har fått med dere, var vi på dagstur til Oslo på Tirsdag. Det var en lang dag, men kjempe koselig. Turen og reisen gikk over all forventning og bedre enn det. Mina Adeline gledet seg noe sykt til å få reise med tog, og bort hadde vi sove kupe og hjem igjen hadde vi sitte plass på familie vognen. Jeg sitter igjen nå etter turen med et stort smil rundt munnen, og en stor stolthet over hvor flink Mina Adeline var. Aldri hadde jeg trodd det skulle gå så bra! 

Mange av dere lurer nokk på hvorfor vi tok denne turen til Oslo, som kom så plutselig og nå skal jeg endelig avsløre sannheten for dere! Nå er tiden inne der jeg har fått svar og endelig vet hva som er grunnlaget for at min helse er som den er. 

Jeg har over flere år følt at jeg har en kropp som ikke passer til min alder. Jeg har følt at kroppen min har vert godt over 50 år. Vell å merke så vet jeg ikke hvordan en kropp i de årene føles ut, men det forklarer litt om hvordan jeg har følt at kroppen min har vert et vrak, og ikke har klart å yte de ønskene og holde det nivået i en hverdag som en person i min alder skal vanligvis klare. Jeg har følt jeg har ligget i grøfta og bare blitt trampet på av en stor flokk av elefanter, og når jeg har prøvd å komme meg opp igjen av grøfta har det plutselig kommet et lass til med elefanter og sprunget over meg. Dagene har vert som et diagram uten balanse, og fortvilende har det vert uten å ha noen forklaring og noen svar. Jeg har godt å følt meg totalt ubrukelig for dette samfunnet, og følt at jeg bare har vert en stor vits som har blitt stemplet som lat i andre sine øyner. Men realiteten er ikke slik. Nå har jeg svar, nå har jeg noe og jobbe ut ifra! 

Denne Oslo turen har ikke bare vert en tur for å kose seg. Det har vert en tur som har vert nødvendig og som jeg hadde en time som jeg måtte møte opp til. Det var time hos en spesialist som endelig skulle forhåpentligvis gi meg svar på hva som var grunnlaget for at min kropp og helse er som den er. Og sannelig fikk jeg svar! Det var ikke et svar som var det mest positive men et svar som kan gi meg et navn på ting, slik at jeg har noe og jobbe ut ifra for å bli bedre. 

 

la meg gi dere en gåte, eller et regnestykke å se om dere klarer å løse den.

MEG – G = ???

 

Klarer du den? 

……….

Svaret er enkelt og diagnosen er satt.. Jeg har ME! Jeg har en diagnose som mange ser ned på, som mange latterliggjør og ikke forstår. Jeg kan forstå andre sine reaksjons mønster og sine påfunn av tanker ang enne diagnosen, ettersom det går under et syndrom som ikke kan behandles med medisiner å på så å så lang tid bli frisk. Men vi har kommet så langt i århundre og dette er en realitet. Dette er en realitet med at flere faktorer spiller inn og skaper en slik diagnose som har fått forkortelsen ME. For dere som ikke vet hva ME er, så kommer jeg til å skrive mer utfyllende om dette i eget innlegg. Jeg kommer til å dele fakta og realitet, som bygger på min erfaringer osv. Jeg ønsker å vise at uansett om jeg har fått diagnosen ME, så betyr det ikke at jeg er en god mamma eller at jeg ikke klarer å leve og fungere i hverdagen. Det er forskjellige grader med ME, og alle er forskjellige, ergo mennesker med ME er også forskjellige. Det går ikke ann å ta alle under en kam og dømme, for ingenting er likt og alle har sin måte og fungere best mulig i sin hverdag. Slik som jeg har min måte til å klare å fungere på en god måte som mamma og i min hverdag. Vi finner alle våre måter å håndtere ting på, og vi finner alle våre metoder for å fungere best mulig når vi må yte mest. 

Selv om jeg har ME og har en kropp å helse som ikke er på topp, så er ikke det et grunnlag til å påstå verken det ene eller det andre om meg. Jeg har hele tiden vert en kjempe god mamma for min datter, og det at jeg nå har et navn som forklarer min helse kommer aldri til å forandre på det å være en god mamma. Jeg vil fremdeles og for alltid være den gode mammaen til min datter. For realiteten er den, det er min datter som holder meg på bena. Det å ha noe å stå opp, noe som gir så mye kjærlighet, noe som viser i hverdagen at du blir satt pris på og at du er verdifull for er uendelig viktig. Det å være en mamma å ha et barn gir så mye godt, og vell kan det by på utfordringer og vell kan noen dager være mer utfordrende enn andre, men det er slik livet er for alle. Det er ikke noe som gir et grunnlag for å dømme noen. Jeg klarer mine plikter og gjøremål, jeg klarer det jeg må klare, fordi jeg har pågangsmot og styrke som jeg hele tiden finner frem i meg selv. Men, ja det kommer et men! Jeg slapper av og prøver å hente meg inn når jeg har mulighet. Jeg legger meg tidlig på kvelden, sover når min datter sover, slapper av i bilen når vi er på tur og jeg ikke kjører selv. Jeg har god hjelp av andre rundt meg og har familien rundt meg når jeg trenger dem. Jeg liker å klare meg selv, men samtidig har alle godt av en liten 5 min pause. Jeg spør sjeldent andre venner eller familie om hjelp, fordi jeg vil klare alt selv. men jeg har familie som spør meg om å f.eks ha Mina Adeline med på ting, ha hun på besøk en dag, og i helgen var hun på sitt første overnattings besøk. Det var ikke fordi jeg spørte om det, men det var fordi hennes snille moffar og hans dame hadde så lyst å ha hun på overnatting og tilbringe mer enn bare en dag sammen med hun. Samtidig skulle vi dagen etter på lekeland, og det var nytt og stå opp dagen etter å gjøre seg klar uten å ha Mina Adeline der. Men samtidig var det kjekt å komme til Moi og se den gleden og iveren å samtidig høre hvor kjekt hun og alle de andre hadde hatt det sammen. Og ikke nokk med det, men å kjøre inn og tilbringe en hel dag sammen med dem alle i lekeland. 

Som dere sikkert har skjønt nå, jeg gir aldri opp.. jeg står på og jeg gjør mitt beste hele tiden. Jeg har familie og venner rundt meg, men jeg er en person som liker å klare meg selv. Uansett om jeg nå har fått beskjed om at jeg har ME, kommer det ikke til å forandre på noe. Det gir en forklaring og samtidig gir det meg noe som jeg kan jobbe ut ifra. Jeg kommer til å prøve å finne noen som kan gi meg veiledning og lære meg mestrings øvelser for å få kroppen min bedre. Om jeg noen gang blir frisk, vil tiden vise. Men jeg skal alltid klare å bli bedre å ønske om mine mål, det skal ingen få ta ifra meg. 

Oslo turen var en tur jeg er kjempe glad for at vi fikk tatt. At jeg fikk komme til den spesialisten jeg var hos, var som sent ifra himmelen. Han var en helt suveren og kjempe god spesialist som forsto meg bedre enn jeg selv forsto meg. Jeg følte meg plutselig ikke dom der jeg satt, jeg følte meg som et menneske med verdi på lik linje som alle andre. Jeg hadde med min mamma som hjalp meg å passe på Mina Adeline når jeg var inne hos spesialisten, og det var en stor glede når jeg var ferdig der. Mina Adeline var helt i hundre og hun hadde storkost seg hele tiden. 

Men timen i seg selv tok ikke mer en max 1 time, og vi hadde mange timer igjen i Oslo. Vi hadde hatt en morsom natt på toget, der jeg sov i den minste sengen jeg noen gang har sett. Men Mina Adeline sov godt på siden av meg, noe som var veldig godt å se. Hun falt raskt til ro på toget og når morgenen kom der vi var kommet til Oslo var det veldig spennende å se ut av vinduet. De timene vi hadde etter jeg hadde vert hos spesialisten brukte vi på å se rundt i Oslo. Vi så slottet, stortinget (noe som jeg har sett en hau av ganger), vi gikk i gatene og kikket, og jeg klarte å finne frem til Operaen som jeg aldri hadde sett før. Vi labbet rundt og etter litt gikk vi inn på Oslo city og slappet av der mens Mina Adeline sov så søtt i vognen. Tiden fløy avsted og vi fikk bare gått innom to butikker. Vell å merke en lekebutikk og en klesbutikk der jeg ente opp med å bare bruke penger på Mina Adeline. Det å kjøpe noe til hun er så uendelig kjekt, faktisk mye kjekkere å bruke penger på hun enn på meg selv. 

Det var en fantastisk tur og jeg ble igjen veldig oppslukt av Oslo. Jeg synes det er så flotte bygninger der, og byen i seg selv fascinerer meg, ikke spør meg hvorfor men det er bare noe med den byen. Haha, vell.. Vi var bønner i storbyen og kanskje det at Oslo er noe helt annet enn hva jeg er vant til, er kanskje noe av det som gjør at jeg liker Oslo. 

Turen hjem igjen gikk over all forventning og bedre enn det. Mina Adeline satt først fint på plassen sin og var helt oppslukt av å se ut av vinduet. Hun satt fint og spiste, og lekte litt for seg selv. Men etter kort tid ble lekerommet på toget den nye sitteplassen, og hun var store deler av tog turen hjem der inne. Hun fikk treffe andre flotte barn som hun lekte med, og jeg fikk snakke og møte andre herlige foreldre som var kjempe koselige. Både jeg og min mamma byttet på å være i lekerommet til Mina Adeline var helt varm i trøya og turte å være der alene. Det å ha sitteplass i familie vognen var helt genialt! 

Nå venter en ny Oslo tur om ca 6 mnd. Jeg er spent om turen i seg selv går like bra da, men har allerede bestemt meg for at neste tur skal vi ha like god tid til å bruke rundt i Oslo. Det var en koselig tur, og det å reise med tog falt godt i smak hos min lille solstråle! 

Men til slutt. Jeg kommer til å som sakt skrive mer om denne diagnosen å om den i eget innlegg. Jeg kommer til å la dere få ta del i hverdagen min på lik linje som tidligere, men jeg kommer også til å la dere få ta del i hverdagen min som ME syk. Jeg vil vise dere at uansett diagnose kan enn klare det enn ønsker, det handler bare om å ha styrke å pågangsmot. Jeg kommer ikke til å legge på en skrivende maske, jeg kommer til å dele realiteten. Jeg kunne aldri ha skrevet og delt hverdagen min og livet mitt som ung alene mamma hvis jeg ikke skrev realiteten. Det er tross alt mange andre der ute som leser, og jeg vet ikke aldersgruppene til dere alle lesere. Jeg ønsker ikke å skryte på meg en hverdag som er rosen rødt og super flott og fin, jeg ønsker å vise realiteten. Jeg ønsker ikke å oppfordre andre til verken det ene eller det andre, jeg vil andre skal få ta del i realiteten og ta valg selv ut ifra den. Det finnes jo andre der ute som ønsker å bli unge mødre, og noen ener opp som alene foreldre til barn, men jeg ønsker aldri at noen skal lese og tro at det er lett og fantastisk, for alt har sine utfordringer og ingen dager er like. Så jeg ønsker aldri at noen skal bli påvirket til å tro at alt er kjempe lett osv. Jeg vil vise realiteten i min hverdag for ingen hverdager er like, men mange kan ha hverdager som kan relateres til andres hverdag igjen. 

 

Håper dere alle får en flott dag. 

 

Hvis noen av dere som leser dette har ME, så skriv gjerne i kommentar feltet. Jeg vil gjerne høre hvis det er noen av dere som leser som også har denne diagnosen uansett om du er har barn eller ikke. 

 

 

4 thoughts on “MEG – G = ??

  1. Hei! Jeg har også ME og har hatt diagnosen siden 2012, men vært syk siden 2011. Har hatt utrolig mange nedturer, men nå er jeg heldigvis på en liten opptur😄 Var totalt pleiepasient i en alder av 14 og 15 år, så både mor og far måtte bære meg i dusjen, mate meg, kle på meg og gjøre alt for meg. Lykke til videre, det kommer til å være både oppturer og nedturer på veien!

  2. Heisann 🙂
    Jeg liker virkelig ikke at du som ung mor har fått denne diagnosen, men jeg synes det er flott at du har pågangsmot, og samtidig vet å slappe av. Lær deg energiøkonomisering, og ta imot den hjelpen du kan få. Jeg tror vi er litt like i forhold til det å ikke be om hjelp og skulle klare alt selv, men lær deg å faktisk tørre å spørre en gang iblant. Det er viktig å kunne det også- selv om jeg virkelig har litt å lære der selv 😉
    Jeg som skriver er en dame på 44 år, som lever et veldig stille og rolig liv med en hund og to katter. Du kommer til å bli kjent med de etterhvert ser jeg 😉

  3. Heihei 🙂
    Det er første gang eg er innom bloggen din, da den blei delt på ei ME gruppe 🙂
    Har sjølv ME, fikk diagnosen i 2010, men blei for alvor sjuk i 2007, men vart for utmatta før den tid og. Er 21år, har samboer og ein liten hund på 2 1/2år.
    Veldig kjedlig at du sliter med helsa, men godt du har fått eit svar på kva det er, det hjelper mykje. Det er godt du har hjelp rundt deg, sjølv om det ser ut som du klarar deg veldig bra, men prøv å spørr om hjelp av og til fordiom.
    Eg sjølv var “dum” og pressa meg på skulen meir enn eg burde, og fekk svi for det, og svir enda. Eg klarte litt skule, men pressa meg til meir, det burde eg ikkje gjort, for eg blei sengeliggandes når eg kun hadde igjen eit halvt år på skulen, og er fortsatt ikkje i stand til jobb eller skule, har komt meg litt, og er stort sett oppegåandes og klarar å vere litt sosial, så er veldig fornøyd med at eg klarar litt 😀
    Uansett så var poenget at du bør vere forsiktig med å presse deg.
    Eg kjem nok til å følge litt med på bloggen og sjå korleis det går med deg 🙂
    For ei hærlig jente du har forresten! 😀

  4. Flott å lese at du klarer degbra, til tross diagnosen😊
    Jeg har selv diagnosen ME, og har hatt den i 5 år nå. Det varierer veldig fra dag til dag hvor utslått jeg er. Er selv fulltidsstudent, og klarer som regel å møte til forelesning, mens andre dager klarer jeg det ikke. Er som du selv skriver at alle med diagnosen er forskjellige og har forskjellig grad av den. Føler meg selv veldig heldig nå som klarer så mye etter mange måneder i sengen.
    Stå på videre, så kommer alt til å gå fint😊 Men husk å hør etter på kroppen, og ikke anstreng deg for mye. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top