KJÆRE KVINESDAL KOMMUNE – DERE ER VIRKELIG VÅGAL!

Kjære Kvinesdal Kommune – vakker, vennlig og vågal, som er deres ordtak for kommune. Dere skal ha klapp på skulderen for å leve opp etter deres tre ord for å beskrive bygden. Eller for å sette det i et annet perspektiv som jeg tror kan stemme litt mer, beskriver dere egentlig bygda eller dere som sitter i kommune styre med disse tre ordene som en beskrivelse?

Jeg er bare en jente på 24 år, men samtidig er jeg en av deres innbyggere. Jeg har ikke bodd her hele liv mitt, bedre sakt jeg er tilflytter hertil og har bodd her i ca 1,5 år. På bare 1,5 år har jeg allerede lagt merke til hendelser, valg, handlinger og andre ting som kommunen har gjort i denne bygda. Jeg er en alene mamma og jeg har barne mitt i barnehagen som faktisk er en kommunal barnehage ergo, som dere til syvende og sist kan styre og bestemme over slik dere ønsker. Dere kan gjøre vedtak når det passer dere uten å faktisk informere oss foreldre som har barn i barnehagen om forandringer og endringer som blir gjort. Dere gjør endringer i form av penger og pengesummer, fordi det er det største dere kan gjøre, slik at dere får inn større resurser som dere kan bruke der dere ønsker og bestemmer. Men husker dere at det faktisk er vi som er innbyggere og foreldre som merker disse endringene? Det er vi som sitter og får regning i posten som plutselig er forandret og over i nytt tall med tre siffer bak seg. Deres valg og beslutninger gagner oss foreldre og innbyggere ikke alltid i den mest positive retningen.

Uansett om jeg bare er 24 år, ikke er den mest voksne personen som går i denne bygda og som har bodd her lengst, har jeg bosatt meg her og kjenner godt på når deres avgjørelser blir forandret. Vell gjør dere positive valg og tar positive avgjørelser iblant, for de fleste kommunene gjør jo det, men dessverre er det nå slik at når det blir småting på småting av negativitet, blir det til slutt en del.

Snøen faller vakkert ned, fyller de vakre engene på øyesletta med hvit dekkende snø. De mørklagte små gatene med hus i, som faktisk er små byggefelt, får endelig litt mer lys i seg, for snøen er hvit og skaper en lysere vei. Det er små veier som til vanlig er mørke og skumle. Du er av hengi av å ha en lomme lykt for å kunne se veien, men når du går med f.eks en barnevogn, skal du da gå med hodelykt og blende barne ditt for å være sikker på at du klarer å holde deg, vognen og barne ditt på veien? Tenk på de eldre som sitter hjemme og venter i det uendelige på at lysere tider med lysere kvelder skal komme. De eldre som kanskje ikke kan gå ut og gå tur nå, fordi de kanskje ikke har en lommelykt som lyser opp veien godt nokk. For det er jo ikke til å legge skul på at når enn blir eldre tåler benmassen mindre, og tråkker en da over eller støter overraskende på et hull i veien, da kan faktisk bein bli brukne. Det er faktisk ikke mer en det som skal til! Men like vell vandrer vi og ser ut av vinduet rett i en mørk byggefelts gate uten noe lys langs veien. Er det faktisk slik at hver byggefelt er privat vei slik at dere ikke trenger å føle noe skyld for eldre folk, foreldre, barn og alle som befinner seg i et byggefelt som har mørkt belagte veier? Eller er det bare en smart løsning på å ha privat veier slik at vi som bor i slike byggefelt må betale dere for å kunne få lys langs veien? Slik at vi kan vandre ute uten å måtte lete etter lommelykt, hodelykt og passe på at vi har mulighet til å lyse opp veien selv?

Men heldigvis nå har som sakt snøen kommet! Da slipper dere jo å tenke så mye på det emne ang lys langs veien i små byggefelt, for det fikser snøen for dere i dette øyeblikk. Men når jeg er inne på snø temaet! Dere har en flott valgfri ordning for oss som bor i byggefelt med privat vei. Dere tilbyr oss brøyting mot at dere får betaling. Vell er den rettferdig, for i det århundre vi lever i nå handler jo alt om penger og så å si ingen ønsker lengre å jobbe gratis for å glede andre. Spør du meg er det litt dramatisk at alt skal måtte handle om penger, og at den gleden som enn kan gi andre mennesker med å hjelpe i form av jobber som trenger å bli gjort forskjellige steder ikke er en god nokk betaling. Glede er plutselig ikke noe alternativ til god nokk betaling, men penger må til for å få noe gjort nå i århundre vi lever i. Det er faktisk ikke merkelig at det finnes så mye negativitet i verden. Penger i seg selv, skaper så mye negativitet og sorg.

Men tilbake til det jeg ønsket å si. Snøen har dalt ned i en større mengde og som nevnt har dere en “frivillig” ordning for oss innbyggere som bor på privat vei. Dere gir oss brøyte tilbud der alle husstander i byggefeltet må betale OVER 2000 kr pr.hus! Men for ca 2 år siden måtte alle husstander i byggefeltet betale ca 900-1000 kr pr.hus. Dere valgte å øke prisen, og gjorde et nytt vedtak om dette. Men når fikk vi brev i posten med beskjed om disse endringene? ALDRI! Er det slik det skal være? Skal dere kunne styre over deres egne innbyggere på den måten, vi som er grunnen for at selveste bygda faktisk eksisterer med innbyggere i?

Selv ønsker jeg faktisk ikke å benytte meg selv av brøyte tilbudet, men når jeg prøvde å si det opp gikk ikke det. Jeg selv måtte da klare å få alle i byggefeltet med på at ingen ønsket brøyting, men jeg kan ikke forvente at de som er i den eldre garden skal ønske å gi slipp på slike tilbud, når kanskje ikke helsen deres holder til å klare å brøyte. På den vest kanten vi holder til, har vi biler som klarer å komme oss ferm. Vi har biler som klarer å kjøre over en del snø, og jeg vil påstå å si de meste av snø mengdene som kommer med slik som klimaet er nå. Det er ikke realistisk at det kommer til å komme 2 meter med snø i dette området, og at vi kommer til å måtte ha mange brøytinger. Så la meg si det slik, i fjord hadde vi en brøyting, der dere fikk over 2000 kr for godt under 30 min arbeid på en liten byggefelts vei. Hvis det virkelig er så godt times betalt med å være brøyter, vil jeg personlig bli ansatt på dagen! Men dere kan vell godt si at det ikke går i times betaling. Dere påstår at dere måtte øke prisen for å få dekket alle de utgiftene som er med å brøyte, men dekker vi da utgiftene som kommer på offentlig vei også da, ettersom prisen ble justert opp såpass mye?

I skrivende stund vil jeg gratulere dere så mye! Veien i byggefeltet er dekket med snø, det er lyst å vakkert men brøytingen er tydeligvis usynlig. Det har vert snø to ganger nå i år, men ingen brøyting har funnet sted her. Jeg ser dere kjører vakkert omkring å både brøyter og strør langs veien, men har dere glemt at det er en vei som går inn i et byggefelt med navn klevemonen? Vi kan jo teknisk sett ta de pengene vi betaler dere for brøyting å trekke dem ned i do, det har jo like mye effekt! For vell at jeg personlig ikke ønsker brøytingen, så ønsker jeg ikke å betale for den da heller når den ikke finner sted. Når det blir frivillig tvang til å beholde det brøyte tilbudet, ønsker jeg faktisk å se at det fysisk blir brøytet å at vi har bar vei her også da.

Videre har vi den vakre og vell kjente industri området som vekker den store oppmerksomheten på øye. Den er ikke til unngå å legge merke til, samt også den fantastiske forurensningen som den også skaper. Skal vi ikke bevare miljøet? Sortere søppel, bruke produkter og metoder for å bevare miljøet? Hvorfor setter dere da opp en bedrift i starten av sletta og en søppel plass på andre siden av den store bedriften, ikke nokk med det men dere ønsker å kjøpe opp flere landbruks områder som bønner benytter seg av, for å skape større industri område. Hva med dyrene som trenger mat, hva med de vakre store slettene som vi har her på øye? Hva med graset, jorden og oss mennesker som bor på øye. Skal dere bare la det gå ut over oss med å skape mer forurensing? La dyrene som er de mest uskyldige oppi dette få mat med partikler oppi pga dere ønsker å ha større industri område for å få større kapasitet i kommunen? Hva med den gamle tradisjonen av hvordan vi mennesker levde før? Vi dyrket og levde av landbruk og dyr. Skal dere gjøre det vanskelig for dem som ønsker å benytte seg av dette i nå tid? Bare for å utvide og direkte ødelegge den vakre Øyesletta? Vi som bor på øye trenger også å få være stolte av plassen våres. For godt skult bak industri området, befinner det seg faktisk vakre områder der folk bor. Det finnes gårder med dyr på, vakre natur stier og mange jorder som trenger sine gjøremål, for at bønnene skal få kunne fortsette å leve av sitt jords mål. Skal dere ta ifra oss dette?

Jeg vet at det med industri området ikke er et tema som noen i kommunen liker å snakke om med oss innbyggere. Blant annet var det en av deres arbeids kollega som ble direkte forbanna på meg, bare for noen enkle spørsmål ang industriområdet som tema. Jeg tror dere bør ta et lynkurs i kundebehandling på noen av deres kollega.

Men fortvil ikke kjøre vakre, vennlige og vågale Kvinesdal Kommune. Jeg vet dere har forskjellige stillinger, politikere som sitter over noen av dere og at alle dere som sitter i jobb i kommune huset ikke har like mye å kunne si. Jeg er ikke ute etter å ta noen av dere under samme kam, men jeg merker bare valgene og handlingene som blir gjort og vedtak som blir endret uten at vi innbyggere får beskjed, og samtidig har noe å få uttale oss om.

Jeg så dessverre ikke noe annen utvei enn å få skrive dette offentlige brevet som dere kanskje aldri en gang kommer over. Men om det faktisk skulle skje at dere kommer over dette og leser det, la det være en tankevekker og vær så snill å gjør noen drastiske forandringer. For uten oss innbyggere hva er kommunen da? Spill på lag med oss, ikke imot oss.

Takk for meg,
Xtine Michelle!

 

// DEL GJERNE DETTE INNLEGGET VIDERE // 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top