HVORDAN HJELPE UNDER EN FØDSEL

En fødsel er vell det mest smertefulle men samtidig den beste smerten enn kan gå igjennom. Grunnen for at jeg vil påstå at det er den beste smerten enn kan gå igjennom sammen med kroppen sin, er det at enn får det største og mest verdifulle til slutt. Smertene som enn går igjennom under en fødsel har en begrensning med hvor lenge den vil pågå, samtidig som tidsperspektivet blir helt annerledes når enn er under fødsel. Minutter og timer, blir defuse og enn tenker ikke på tiden slik som enn gjør til vanlig. Det var hvertfall slik for meg, men selvfølgelig er det ikke til å stikke under en stol at fødsler er forskjellige. Jeg skal ikke påstå at noen har en lik fødsel eller noe, men smertene og slutt resultatet av det vakre vi får opp på bryste våres og i hendene våres, er det samme. Det er en ubeskrivelig stor kjærlighet og det største enn opplever! Det å få se barne sitt for første gang er helt magisk! Ingen ord kan beskrive hvor fantastisk og magisk det er. 

Utslitt av flere timer med et helvete av smerter, men samtidig så er enn så lykkelig. Det er smerter som er på en helt annen måte og som blir på et helt annet perspektiv enn andre smerter. Det å brekke en arm eller fot er som en ert av smerter i forholt til fødsel, ingen smerter kan forklare eller sammenlignes med de smertene. Hvertfall så har jeg ikke enda klart å finne noe å sammenligne de smertene med. 

Når en fødsel pågår, er det ofte fortvilende for de som er til stede for å støtte hun som er under fødselen og går igjennom de smertene. Det er ofte både smertefult for de som er til stede som støtte, å se hvor smertefult hun som ligger å føder har det. Samtidig som enn til tider nokk kan bli litt fortvilet av att en kanskje ikke hvet hvordan enn kan være til hjelp. En ting skal jeg hvertfall si, det å ha noen til stede som støtte bare av at di er der, er en fantatsik støtte uansett. Det er nokk veldig skremmende å være helt alene under de timene det pågår med en fødsel. 

Siden fødsler ikke er like så er det viktig og huske på at alle har hver sine ønsker og behov for støtte under fødsler, men noen ting tror jeg er noe lunne like for mange!
 

Snakk, vær til stede!
Ikke stå som en skygge inne på en fødestue, vis at du er til stede for hun som er under fødsel. Vis at du bryr deg, og ønsker å være der som støtte! Uansett om du får mange sleng kommentarer, stykke ord slengt eller hva det nå er, så ikke reagert tilbake. Hold fustrasjonen som det kan påføre deg selv som støtte person inni deg. Hold deg rolig og la hun fyre løs, for faktisk det kan gjøre litt godt å få ut fustrasjonenen som smertene kan gi oss kvinner. 

Mobilen er ute av verden!
Mobil, og bruk at tid med mobilen enn å være til stede for hun som er under fødsel, er vell det enn minst bør gjøre. Det kan være utrolig frustrerende og se sin støtte person sitte oppslukt på mobilen enn å være til stede som støtte. Det er selvfølgelig støtte bare av å ha noen der, men om personen fysisk ikke er til steden kan den bare dra seg ut ifra fødestuen.

Spør, gjør!
Er du usikker på hva hun ønsker du skal gjøre for å hjelpe til, spør. Det er ingenting som kan gjøre noe skade av å spørre hun “kan jeg gjøre noe som helst for å være til hjelp?” “Kan jeg finne noe til deg?” osv. Vis at du bryr deg og er det 110% for hun. 

Inpuls utbrydd!
Ja kommer det fykende ut noen ord eller historier som egentlig ikke skulle kommet ut ifra den fødende sin munn, så ikke heng deg opp i det. Er det humor, så har du låv å flire av det, men ikke flir av hun uansett. Flir isåfall av det som blir fortalt. 

Pust, husk og pust!
Tro det eller ei, men det å puste og få hjelp til å klare å puste seg igjennom rier er en stor hjelp. En kan faktisk glemme fort under de store smertene og puste på rett måte. Det å ha noen til å puste sammen med deg å trenge seg inn i hode ditt, å minne deg på pusten og la deg høre hvordan du skal puste er til stor hjelp.

Vær rolig! 
Det er utrolig viktig og være rolig som en støtte person. Blir du utrolig eller stresset, blir raskt den fødende også det. Det er du som støttespiller som påvirker den fødende mye. Snakk rolig, oppfør deg rolig og husk å ro ned den fødende med beroligende snakk og ord. Igjen, vis forståelelse og omtanke. Vis kjærlighet som vi alle mennesker har i oss.

Vann eller kaldt på pannen!
Det er kanskje ikke slik for alle, men spør hvertfall. Spør om hun ønsker litt vann eller drikke, spør om hun ønsker en kald klut på pannen eller om hun ønsker noe varmt eller kaldt å legge på magen. Det er utrolig va noe kaldt kan gjøre!

Masasje, luksus øyeblikk!
Noen fødende ønsker faktisk å få masasje! Det er ikke alle som ønsker det, men spør om hun ønsker det eller om det kan være til hjelp. Stil deg positiv til å gjøre alt for hun, for å prøve å hjelpe! Uansett om du virkelig hater å gi masasje så får du bare bite det i deg. Du skal legge deg selv til side, og være der for hun.

Musikk, rolig musikk
Musikk kan gjøre underverk. Noen ønsker kanskje å ha noen rolig musikk i bakgrunnen. Spør og tilby den fødende til få avreagere til å lytte til rolig musikk, for musikk kan gjøre underverk. Tro det eller ei, men det er helt utrolig.

Dempet belysning
Dempet belysning trenger ikke i alle tilfeller å være eller å høre til noe romantisk. Under en fødsel er det ikke noe som kan kalles romantisk en gang. Enn føler seg så lite sexy og vakker som enn kan føle seg, og føler seg vell som et vandrende vrak. Men dempende belysning kan være avslappende, og gjøre godt for den fødende. Det er ikke noe godt å ha sterke lys som enn ligger å får lysende i hode. Nei det kan faktisk være mer stressende, og blir den fødende stresset påvirker det også barnet. Tilby den fødende om dempet belysning, og la hun velge om hun ønsker det. 

Det er nokk mange flere ting enn kan gjøre for å være til hjelp under fødsel, for alle er forskjellige. Vi er alle mennesker, men ingen mennesker er like. Selv hadde jeg fantastiske mennesker som støtte rundt meg under min fødsel. Jeg hadde store smerter som di fleste som går igjennom en fødsel har. Jeg fortalte mye som egentlig ikke skulle komme ut ifra munnen min, men på grunn av mye smerte lindrende som jeg fikk, ble realiteten og begrensningenen mine med frittalende øyeblikk mer fremtredende. Men en god latter ble det for de rundt meg på fødestuen, så alt i alt så tror jeg at de klarte seg godt igjennom det å høre de sykeste og snåleste tingene som jeg klarte å prestere å si.

Noen av historiene mine og ordene som jeg sa, får jeg enda høre. men jeg skal erlig innrømme at jeg ler godt av det selv nå. Jeg syntes ikke det var noe humor i det hele tatt når jeg var under fødselen men nå, ja nå er det humor!

Jeg håper noen av tipsene kan være til hjelp, og om andre har flere tips til hva som var til hjelp for de under fødselen, så del det gjerne i kommentarfeltet! La de som skal igjennom fødsel som har bestemt seg for hvilke støttespillere de ønsker å ha med seg, få en mulighet til å få en liten info om hvordan de kan være til hjelp. Det å gå uvitende inn på en fødestue er nokk ikke en drømme situasjon.


 

9 thoughts on “HVORDAN HJELPE UNDER EN FØDSEL

  1. Hanne Jacobs: Tusen takk! 🙂 Du trenger ikke grue deg, men alt i alt så er det jo normalt å grue seg til det, men det kommer til å gå kjempe bra! 🙂 Masse lykke til!

  2. Bra noen skriver det! 🙂 Er ganske sikker på at barnefar ikke kommer til å være så veldig behjelpelig med så veldig mye under fødslen for å være ærlig! Får jo så vidt noe oppmerksomhet eller støtte nå.. Derfor det er fint å ha med søstra mi som har vært gjennom det før 🙂

  3. Veldig fint innlegg 🙂 Kan jeg spørre om hvor mye du bruker på shouts i måneden? Selv bruker jeg å kjøpe det én eller to ganger, men synes det er dyrt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top