DETTE SIER DU IKKE TIL EN MAMMA!

Mange mødre har nokk hørt mye rare ting, fått mange spørsmål. Noen som skiller seg mer ut en andre og noen som faktisk kan gå litt innpå seg selv. Forskjellige er vi alle, men etter over 1 år som mamma, har erfaringene begynt å komme og minner har blitt skapt. Flere hendelser, spørsmål, setninger osv har kommet for både mine øyner og mine ører og noen av ordene og setningene er virkelig ikke noe som er like kjekt for en mamma.

Jeg har samlet sammen noen punkter som jeg tenkte å dele med dere, noen setninger som virkelig ikke er det kjekkeste for alle mødre å høre. Kanskje noen kjenner seg igjen, og kanskje noen ikke kjenner seg igjen. Men heldigvis er vi alle forskjellige.

1. ?Er det to inni der?
Mange opplever nokk å få kommentarer på den gravide magen. Alle kommende mødre er som oftest stolte av den gravide magen. Men å få kommentarer på den med at magen enten er ekstremt liten eller at den er utrolig stor, er ikke noe som alltid faller i smak i den hormonfylte hverdagen. 

2. ?Så søt han er?
Noen ganger kan enn begynne å lure om flere mennesker der ute trenger å få seg briller. Opp til flere ganger har jeg opplevd at mennesker tar feil av kjønnet til min datter. Når hun sitter søtt med rosa klær, sløyfe i håret og flere hører en stemme som sier et jente navn, og samtidig klarer de og kommentere feil kjønn. Kanskje på tide og sjekke synet? 🙂

3. ?jeg hadde vert falu var det mitt barn?
Grinende på butikk gulvet, med sterke meninger som små barnekropper har. Et stort ønske og få alt på butikken, slår reaksjonene inn hos små barn. Uvitende og at leker hver dag til 200 kr, bli mange leker etter kort tid, osv. Realiteten er ikke så lett for barn å se til en hver tid. Men når voksne mennesker går forbi med en kommentar ?Jeg er glad det er ikke er mitt barn, da hadde jeg skjemmes!?. Da kan enn virkelig begynne å lure på om andre har glemt hvordan de kanskje var til tider når de var små barn?

4. ?har vaskemaskinen gått i stykker, siden du har så ofte flekker og skitne klær??
Som småbarns mødre er det ofte en hektisk hverdag, fult med rutiner av amming, bleieskift, soving osv. Når enn skal på butikken og akkurat har kommet ut døren. Så skjer det som ikke er uvanlig, barnet ditt gulper på deg. Den første tanken som slår deg i hode er ikke å springe inn å skifte klær for så å sette på klesvasken med dem. Nei, den første tanken er å tørke det bort og komme seg til butikken. Bli ferdig med handleturen som kanskje ikke passet helt inn i rutine skjemaet ditt akkurat den dagen. En flekk her å der er ikke uvanlig og ha på klærne som småbarns mor! Vaskemaskinen går i ett, om du fremdeles lurer?!

5. ?Fy får en lukt!?
En drittbleie melder sin ankomst i det offentlige, og noen ganger er duften sterkere og mer fremtreende enn andre ganger. Men når drittbleien så hvitt er startet på og andre kommenterer lukten av drittbleien, kan enn ofte bli irritert. Skal ikke små barn få gjøre seg ferdige med drite jobben sin, slik som litt eldre barn, ungdommer og voksne folk får gjøre bare de benytter seg av et toalett? Små barn har ikke anledning til å si ifra om slike jobber, og derfor er det noe som heter bleier som blir brukt!
 


 

6. ?Er du bare hjemmeværende med barnet ditt?
Bare hjemmeværende? Vet du hva du utaler deg om?! Det å være hjemmeværende med et eller flere barn, er en heldags jobb. Det er en jobb som pågår ifra morgen til kveld og til å med natt. Det er en jobb uten å ha noe fri, uten noen pauser. Enn rydder, vasker på gulver og klær, gjør vanlig husarbeid nesten hver dag, steller med barnet eller barna sine, leker med dem, trøster dem når de trenger det, lager mat, osv osv. Det er et heltids program uten stopp! Men en jobb som er uten noen lønninger, det er noe som er mye bedre enn det. Betalingen er de vakre smilene, gleden, letteren og den uendelige kjærligheten som barna gir til oss. Så sier du enda ?Bare hjemmeværende??

7. ?Så tykk barnet ditt er?
Hva sa du? Slik uttalelser er noe som er uhørt! Å bedømme om et barn er tykt er virkelig ikke rett. En kurve er noe som virkelig kan gå til håves på enkelt mennesker, men en kurve er bare et utgangspunkt ut ifra så å så mange barn som enn har tatt i betraktning på hvor mange som er like på det punktet. Om et barn er på samme kurve og lik linje som andre barn har ikke noe å si. Hva gjør du om barnet blir sykt? Jo da trenger det faktisk å ikke være for tynt. For et barn er ikke overvektig om det ikke holder seg eksakt på kurven som en større prosent av andre barn gjør. Alle er forskjellige, inkludert barn også. Hadde du likt og blitt dømt av andre om du var for tykk uten og ha bedd om det? Nei det tror jeg ikke, så en advarsel, ikke døm barnet da!

8. ?Så sen barnet ditt er i utviklingen?
Er det plutselig noe konkurranse på hvor raskt barnet skal være i utviklingen? Skal ikke alle barn få den tiden de trenger til å få utvikle seg slik som er rett for dem? Og lese ut ifra en bok om hvor langt et barn skal komme i utviklingen etter så å så lang tid, er virkelig noe av det snåleste jeg har opplevd. Skal vi ikke sette pris på de tingene som skjer i den store prosessen under all utvikling til hvert enkelt barn? Skal det virkelig være en pekepinn på hver eneste ting som skjer… Nei, jeg setter heller pris på hver ting som skjer, å den boken med ?fasiten? kan du bare kaste for min del.

9. ?Har hallo Ween kommet tidlig, du ser jo ikke ut?
Sminken har fått støv på seg, dusjen kan max ta 5 min, og søvn ja hva er det? Det har jeg når jeg får tid. Forventer du virkelig at jeg skal se ut som den nye miss Norway, når jeg har et lite barn som jeg trenger meg 24/7? Jeg er heldig hver gang jeg får en hel natt med søvn, hver gang jeg får springe igjennom dusjen som max kan ta 5 min. Og luksus er det hvis jeg faktisk får børstet støvet av sminkevesken og tatt på meg noe maskara og kanskje vis jeg er ekstra heldig noe mer sminke, men da er det rene julaften! Og håret, ja det henger der i en hestehale!


 

10. ?Det kommer til å ta lang tid før??
Hva tror du at du kan spå fremtiden? Slike setninger som begynner med ?Det kommer til å ta lang tid før? er setninger som får ørene mine til å lukke seg. Hvem har bedd andre om å sette i gang en uvitende tale om hvor lang tid det kommer til å ta før barnet gjør det å det, osv. Nei ingen penger får noen på et dårlig sjakktrekk som å prøve å spå fremtiden om tidsperspektivet for mitt barn!

11. ?Sjokolade, nei du må gi økologisk mat!?
Hva i alle dager, skal ikke små barn en liten sjokolade og noen skruer til lørdagssnop når helgen kommer? Det er jo ikke at barnet får det hver dag. Økologisk mat, nei off.. Prøver noen å bestemme hvilken mat og kosthold jeg selv og mitt barn skal ha, da forsvinner jeg inn i min egen verden å ørene er igjen lukket! Vell passer jeg på å ha et bra kosthold for meg selv og mitt barn. Men det betyr ikke at det er økologisk mat og slikt tull som absolutt er det som er rett for oss. Jeg skal ikke si at økologisk mat er noe tull og svada piss, jeg skal ikke dømme det. Men da skal ikke andre dømme kostholdet som vi velger å holde, når det er et sunt kosthold. For synt og bra kosthold kan enn faktisk ha uten og ha et økologisk kosthold. 

12. ?Er det gutt eller jenter, du må jo være langt på vei?
Kredit til de som tørr å spørre en jente/dame om det, for det er virkelig ikke et spørsmål enn burde spørre om. Magen blir ikke vaskebrett mage med en gang etter enn har født og kommet ut ifra sykehuset. Det er en prosess som tar tid. Men stolte nybakte mødre skal ikke måtte hjemme seg i et vandrende telt for å slippe slike spørsmål. Det er faktisk litt sårende også, om noen lurte!

13. ?Så utskjemt barnet ditt er?
Utskjemt? Hem, hvor, hva? Mitt barn er ikke utskjemt, det går faktisk ikke ann å bli utskjemt på kjærlighet! 

14. ?Sover barnet i din seng, da har du gjort det store no,no!?
Hva så om barnet sover i sengen min de første månedene. Det å faktisk ha barnet nært seg og få sjekke at alt er bra med det, at det puster og ja at alt er som det skal til en hver tid, det er faktisk en omsorg full ting som er bra. Det er ikke en fasit på at det er helt feil for noen barn og sove i sengen sammen med sin mor eller sine foreldre i starten av. Det er opp til hver enkelt å bedømme selv, så den pekefingeren mot meg kan du stappe opp en annen plass istedenfor å peke den mot meg! Du kjenner ikke mitt barn bedre enn jeg som mor gjør..

 

Flere punkter kunne jeg virkelig skrevet. Det er så mye enn opplever selv, hører og får med seg ifra andre mødre som gjør at reaksjoner kommer og rett å galt bli egentlig helt diffust og individuelt for hver enkelt om sitt barn. Det at andre skal kunne bedømme rett å galt for hvert enkelt barn eller tar flere barn under et er noe som virkelig kan skape reaksjoner ut ifra foreldre og mødre. For husk, ingen kjenner ditt barn bedre enn hva du selv gjør. Det som er rett for deg å barne ditt, er kanskje ikke rett for nabo familien, men det betyr ikke at det er feil uansett.

Ha en flott dag alle sammen. 

 


2 thoughts on “DETTE SIER DU IKKE TIL EN MAMMA!

  1. Kunne ikke saga det bedrer selv, det finnes mange hyklere rundt om når det kommer til barneoppdragelse og familieliv. Kjenner meg godt igjen, spesielt i det med skriking i butikken og stygge blikk, kommentarene…bleier og økologisk mat er som økologisk krigføring. Aaaaaarrrrghhh! Mener at når alt blir så ekstremt som at barna ikke engang kan få et kakestykke i selskaper uten megetsigende blikk og snakk om forgiftning, da er det så ekstremt at det er skadelig 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top