FULL BUKPLASTIKK – Husk deg selv!

2 uker er godt siden jeg hadde full bukplastikk. Vell har ukene gått fort, og vell har det vert mye å gjøre. Pakking og flytting har fylt dagene og aktivitet har det vert mer av enn avslapning.

Jeg har vert dårlig til å prioritere meg selv å til å høre etter på kroppen min. Jeg har tenkt på andre å prioritert andre foran hva jeg har trengt selv, nemlig å ligge på sofaen å ta det helt med ro.

Slappe av å hvile kroppen min gjor jeg i 3 dager etter operasjonen, mens jeg hadde dren. Etter drene var tatt ut var det lite avslapning for kroppen min. Flytting sto for tur å jeg følte sterkt for å hjelpe andre enn å se på at andre skulle pakke å styre. Jeg hadde ikke samvittighet til å bare ligge på sofaen å se på. Jeg holdt meg på bena fra morgen til kveld nesten å pakket å gjor ting som jeg følte hjalp de andre rundt meg. Jeg gjor alt med min datter, uten om å klare å løfte hun like mye som vanlig å skifte bleier like mye. Jeg skal være erlig å innrømme at jeg prøvde å skifte bleier på min datter men, så aktiv som hun er så var bena over alt og traff blant annet magen min. Smerter ble det men min herlige datter gjor det aldri med vilje, så smilet og mynter stemme var det hos meg hele tiden uansett. Små barn gjor aldri noe med vilje, de vet ikke slike ting og det hjelper aldri å bli i dårlig humør av slikt. Enn må heller bare smile å forklare til dem at det var vondt å forklare hvorfor, for de skjønner mye men de trenger å lære alt.

I går var jeg inne på sjekk med såret mitt på magen, som ikke har vilt lukket seg enda. Det resulterte ikke i det mest positive. En for høy CRP som tyder på infeksjon i kroppen og en betenelse i operasjons såret. Et sår som ikke er det fineste såret i mine øyner, men sår har jeg aldri likt å se på. Bedre sakt jeg blir lett dårlig av sår, så komisk er det men dårlig blir jeg ofte av å se såret på min egen mage. Og da kan enn tenke seg hvilken utfordring det er hver dag når jeg dusjer. Må nesten flire av meg selv ettersom jeg ofte blir stående med håndkle rundt meg med litt klær på meg og en ren fortvilelse i mens jeg roper på min mamma fordi jeg trenger hjelp til å tørke meg på bena og hjelp til å få sokker, legge på det som skal over såret igjen, osv. Virkelig er jeg glad jeg har min mamma rundt meg, for utfordrende er det virkelig.

Jeg har nå blitt satt på en sterkere penselin kur og har inntatt plassen på sofaen. En har lærdom har jeg fått! Jeg skal begynne å prioritere meg selv og lytte til kroppen min. Vell skal jeg ta vare på andre rundt meg men nå er det på tide å passe på kroppen min å ta meg tid til å bare passe på meg selv og komme meg etter operasjonen. Jeg er også utrolig heldig og får hjelp med løftene å bleieskift og det jeg trenger hjelp med som jeg ikke kan gjøre på noen uker. De som Bl.a hjelper meg er min mamma og min beste venninne. Jeg er utrolig takknemlig for all hjelpen jeg får! De er helt fantastiske å hjelper meg.

De siste dagene har også operasjons såret begynt å veske endel. Og hvis jeg løfter litt, om det er lett eller hva så vesker det igjennom klærne mine og alt. De to siste dagene når dette startet så rant det uten stopp ut ifra det større plastere som jeg hadde over operasjons såret. Fortvilet ble jeg å noen tårer rant ifra mine øyner. Jeg viste ikke hva som skjedde første gang men nå vet jeg hva det er. Jeg er mer lei av at dette skjer til tider men det er bedre det kommer ut enn at det bare er inni magen min og fyller den.

Jeg har ingen bilder som viser det når det vesker igjennom å renner slikt, men jeg har bildet av operasjons såret som ikke ser så strålende flott ut akkurat nå.

Noen negative kommentarer trenger jeg ingenting av sjenerelt og heller ikke på dette bilde. Jeg er klar over at det ikke er det fineste såret og at det ser mindre greit ut, men det er på bedringens vei og under kontroll. Jeg velger å vise det til dere slik at dere som kanskje vurderer slik operasjon kan være ops på at det er viktig og passe på seg selv og la kroppen få den vilen som den trenger etter operasjon, og vise hvordan det kan bli hvis ikke. Det er også kanskje noen som har opplevd det samme og da synes jeg det er greit å vise at de ikke er alene om å oppleve det.

En ting har jeg nå lært! Husk alltid deg selv også uansett om du prioriterer andre så prioriter deg selv også og hør etter på din egen kropp. Ikke tross grensene hele tiden, det har vertfall jeg lært på en litt hardere måte nå.

Ha en flott dag alle sammen 🙂

20 thoughts on “FULL BUKPLASTIKK – Husk deg selv!

  1. Det er viktig med svært næringsrik mat,og feks kostilskudd som sink,som hjelper huden/sår til å gro raskere. Har du betennelser kan omega 3 være bra,bruk lite ferdigmat som inneholder endel omega 6 som fremmer betennelser. B vitamin er også viktig når kroppen er utsatt for stress,som feks etter en operasjon. Men kjøp alltid i helsekost,ikke apotek. Apoteket har for det meste syntetiske vitaminer som gir dårlig opptak i kroppen. Bare tips…masse lykke til!!
    Unngå sukker….

  2. huff, det såg vondt ut 🙁 jeg opererte meg for en uke siden, mini bukplastikk da.. men har ikke vært så veldig flink å ta det rolig, med tre små barn er det nesten umulig.. den infeksjonen din er nok ikke din egen skyld. god bedring. håper resultatet blir bra til tross for betennelsen.. Klem

  3. landligibyen: Det gjør faktisk ikke vondt, det er mer den psykiske påkjenningen med å se slik sår på meg selv og renske det osv som er det verste. Tusen takk <3

  4. mm: Tusen takk 🙂 Håper det går bra med det etter din operasjon og at du klarer å ta det litt rolig. Forstår godt det ikke er lett å ta det rolig med tre små barn, noe jeg merker bare med en liten jente. klem.

  5. Agathe: Jeg tok operasjonen min på Teres i Kristiansand. En full bukplastikk starter på 42.000 kr, men kommer helt ann på hvor omfattende operasjon og slik enn må ha. Jeg ønsker ikke å gå ut med eksakt hvor mye jeg har betalt, ettersom det er forskjellig ifra person til person med hvor mye det koster 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top