BRUSTLØFT – Åpent innlegg med åpne svar!

Tiden har gått å det er nå over 4 uker siden jeg hadde min første operasjon, bustløft. Det var en operasjon jeg har skrevet å valgt å være åpen om her på bloggen, ettersom jeg vet at det er flere enn vi tror som tenker på å gå igjennom en sånn operasjon, har tatt en sånn operasjon. Noen har større behov enn andre, men uansett så er det opp til hver enkelt.

Jeg har som sakt valgt å ta denne operasjonen, og det er en 2-3 operasjoner. Grunnen for at jeg valgte det har jeg skrevet om tidligere på bloggen ( Kan lese det à HER! & à HER! ). For de som ikke kjenner til grunnlaget, så er det kort sakt pga jeg fikk store forandringer på kroppen min etter graviditeten og mens jeg gikk gravid forandret brystene mine seg såpass mye at jeg fikk sår (åpne sår også) under brystene. Jeg har nå gått med det i ca 1,5 år og prøvde alt som kunne prøves men uten noe bra resultat.

Ettersom det var noe som ga meg store plager, smerter og stort ubehag tok jeg den beslutningen og valgte å legge meg under kniven å få plassert brystene på plass igjen til det stadiet som de hører hjemme. Mer eksakt rundt dette grunnlaget kan dere som sakt lese på eget blogginnlegg som er linket til lengre ovenfor.

 

Nå har det gått over 3 uker siden min første operasjon, og tiden etter operasjonen har vert utfordrende, ubehag, og litt smerter men som IKKE er på samme måte som vanlige smerter som alle kjenner til. 

Før jeg begynte å skrive dette innlegget så la jeg ut spørsmåls runde som dere lesere kunne spørre om det dere ønsket å vite noe om ang operasjonen. Og de kommer jeg til å ta med i dette innlegget!

5.Mai.2014 Med nål å tråd!
Operasjons dagen startet tidlig. Fastet måtte jeg gjøre 6 timer før operasjonen (kanskje forskjellig ifra plass til plass). Jeg hadde dusjet med en såpe jeg hadde hentet ut ifra apoteket både kvelden før og dusjet med denne også på morgenen før det var inn til Theres for å gjennomføre operasjonen. Noen tabletter skulle også tas før operasjonen men så klønete som jeg er så glemte jeg jo dette! 

Da vi kom bort til Kristiansand, (som Theres avdelingen holdet til som jeg var på) var det lite venting før det var inn og bli klargjort for operasjon. Mye følelser var det på en gang og redselen kom pga narkosen. Noen jeg vil si er en normal ting for alle. Det å legge si eget liv over i andre sine hender, er en prøvelse i seg selv for min del. Flinke er de så jeg viste jeg var i trygge hender hele tiden.

Klargjøring til operasjon!
Før jeg skulle inn på operasjons bordet var det forberedning som skulle gjøres. Jeg måtte stå oppreist der det ble strekt opp på brystene mine som ga kirurgen en forklaring på hva han hadde tenkt å gjøre for å få brystene mine tilbake til normalt. Ettersom den første operasjonen som jeg skulle ha var brystløft var det både å få brystene plassert på rett plass, gjøre de like i str og til å plassere brystvorten også på rett plass igjen ettersom det blir forandring på hele brystet og alt når enn får en såpass stor forandring på brystet som jeg fikk under graviditeten.

Før bildet ble tatt og dokumentert og jeg var klar for operasjon.

Våken inn på operasjons bordet.
Jeg gikk våken inn på operasjons bordet, og i rommet der jeg skulle opereres var det to andre kvinner som skulle gjøre alt klart og legge meg i narkose før operasjonen var i gang. Noen får lokal bedøvelse mens andre ligger i full narkose. Jeg lå som sakt i full narkose.

Det å gå inn på operasjons bordet selv, var for meg en prøvelse i seg selv. Ikke tenkte jeg så mye på hvordan det kom til å være etter operasjonen, men jeg hang meg opp i alt jeg så før jeg var under operasjonen.

Da jeg kom inn på rommet der jeg skulle opereres og la meg på operasjons bordet, var jeg ikke engstelig og redd fordi jeg så rommet og alt rundt. Jeg var avslappet men samtidig nervøs. Jeg var glad jeg gikk inn selv og så hvordan det så ut og traff de herlige menneskene som skulle være med under operasjonen. De passet godt på meg og kirurgen ga en trygghet i seg selv og var en kjempe flink kirurg!

Siden jeg hadde glemt å ta de tablettene som jeg skulle ta før operasjonen ga de meg det før jeg ble lagt i narkose. Og når de var i gang og skulle legge meg i narkose gikk det raskt.

 

Hvordan følte du deg rett etter operasjonen? 
Etter operasjonen da jeg våknet, kjente jeg ikke mye. Smerter var det ikke men et ubehag var det. Jeg var veldig trøtt og sov litt etter jeg hadde våknet men uten om at jeg var trøtt var det ikke noe som var utfordrende.

 

Jeg våknet og hadde både en spesiell BH (som du skal ha på deg i 5 uker i strekk), topp og genseren på meg siden jeg hadde måttet tatt av meg oventil. Brystene hadde de lagt en type bandasje rundt så de sto fastere enn de noen gang hadde gjort. Ikke nokk med det men de var plassert på rett plass. 

 

Jeg kunne bevege meg som normalt men kjente som sakt et ubehag også var det sårt men ikke smerter. I seg selv er det en enkel operasjon som gir lite smerter.

 

Hjemreise og 5 Kg!
Etter kort tid fikk jeg reise hjem. Jeg sov mye den dagen men beveget meg greit. Jeg var positivt overrasket over hvordan tiden rett etter operasjonen var.

 

Etter du har tatt en sånn operasjon kan du ikke løfte mer enn 5 kg, og derfor kunne og kan jeg ikke enda løfte min datter. Jeg har derfor vert heldig og fått hjem av min kjære mamma og noen herlige naboer nå i disse ukene som har vert. Jeg har enda litt under 2 uker igjen før jeg kan løfte hun normalt. Jeg har selvfølgelig løftet hun litt, men kjenner mine begrensninger etter litt tid. Noen ganger litt for sent, men en mammas hjerte tar over og enn klarer bare ikke å lavere og holde barnet sitt inntil seg og være der på det på den måten som du er når du har det i armene dine. 

Hvordan har du følte deg generelt i tiden etter operasjonen?
Tiden etter operasjonen har det gått overaskende bra. Men det har vert litt utfordringer. Det ene såret har ikke vilt lukket seg helt og derfor har jeg måttet skifte på det hver dag og i sist uke åpnet det seg også litt på det andre brystet. Derfor må jeg skifte på to av de små sårene som er åpne hver dag. Det har vert ubehag, ømt og sårt, smerter av å til men ikke som vanlige smerter. Det er smerter som er annerledes enn vanlige smerter som vi mennesker er vant til. Men det er ikke ekstreme smerter.

 

Jeg har teip på resten av operasjons sårene og må skifte det en gang i uken i 3 måneder. Men operasjonen var overraskende lett og har gått veldig greit i ettertid. Jeg har fått hjelp til å skifte på sårene ettersom jeg blir små dårlig av det selv. Og har vert inne på sjekker for å se at alt er som det skal og for å sjekke de to sårene som har åpnet seg. De har ikke enda lukket seg helt, men det går hvert fall frem over i rett retning.

 

Det som har vert utfordrende har vert å ikke kunne løfte min egen datter, jeg har luft meg til å løfte hun litt men kjenner begrensningene mine også.

 

Hvordan reagerte du på narkosen?
Jeg har vert veldig trøtt å har mindre energi etter narkosen og operasjonen. Jeg har trengt tid til å komme meg på å har nå begynt å kommer litt mer tilbake til sånn som jeg er. Jeg klarer å være mer aktiv gjøre meg osv. Jeg sov mer på både dagtid og natten etter narkosen men kroppen fikk slappe av da og komme seg. 

Så jeg føler det har gått veldig greit etter narkosen men ser frem til å få energi nivået mitt tilbake til normalt.

Brystløft eller innleggelse av silikon?
Denne operasjonen som jeg nå har hatt var brystløft. Jeg har tenkt å legge inn silikon også, men jeg ble rådet om å ta det over to operasjoner for å få best resultat. Det meg at jeg skal legge inn silikon er fordi jeg ønsker å få brystene mine tilbake til normal størrelse igjen, siden jeg føler jeg mistet en del av størrelsen på de etter det ble så store forandringer.

 

Er det oppfølging operasjon eller annen form for operasjon du skal igjennom?
Jeg skal igjennom en oppfølgings operasjon der jeg skal legge inn silikon, for å få tilbake den størrelsen på brystene som jeg hadde. Jeg skal også snart igjennom en annen operasjon men det er ikke en oppfølgings operasjon i for holt til brystene. Den neste operasjonen jeg skal igjennom kommer jeg til å skrive om på bloggen om kort tid.

 

Min opplevelse og tanker til andre.
Jeg er ikke ute etter å oppfordre andre til å operere men om du har et sterkt behov for det selv eller har store plager i hverdagen pga f.eks brystene så har det for min del hjulpet meg utrolig mye. Det koster å ta sånne operasjoner så det er ikke noe enn bare bestemmer seg over kort tid om. For meg har jeg vurdert å tenkt på dette lenge å etter 1,5 år med smerter, ubehag, åpne sår osv så var det dette som var rett for meg.

 

Jeg gjorde dette for min egen del og de andre operasjonen jeg skal igjennom er for min egen del. Jeg lever ikke etter å være okei i andre sine øyner men jeg lever etter å føle meg komfortabel i min egen kropp og slippe å ha smerter og ubehag daglig.

 

Jeg håper dette har hvert til hjelp for dere som vurderer en sånn operasjon og at dere føler dere har fått svar på det som dere lurte på. Om noen av dere har flere spørsmål så er det bare til å spørre så kommer jeg til å svar så godt jeg klarer på det. 

Ha en flott dag alle sammen.

 

 

14 thoughts on “BRUSTLØFT – Åpent innlegg med åpne svar!

  1. Godt å høre du er fornøyd med resultatet så langt! Flott du står frem om det. Fortsatt god bedring! =)
    -NA, sexblogger

  2. karolinejohannessen: Godt spørsmål og forstår at du spør om det. men jeg er ikke er person som går å er redd for ting å frykter for slike ting. Så nei jeg er ikke redd for det 🙂 Om jeg går rundt å frykter og er redd for ting, så hjelper ikke det på noen slags måte, utenom at jeg da legger fokus på det på i en feil retning og det synes jeg ikke er noe bra 🙂 Jeg er av den oppfatningen av at om du går å er redd for ting eller frykter noe, så pleier somregel det å skje, så derfor tenker jeg ikke på det å heller bare tenker positivt 🙂

  3. helt fantastiks at du er så åååpen på bloggen din! mange synes at dette er feil!!! men siden dette er et stoort tema sæå er du kul saom g9idder som vil legge ut dette på bloggen din:)<3<3< visit oor blog adresse: http://nafucake.blogg.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top