Jeg er en synder!

Jeg leste i dag en facebook status som vekket min oppmerksomhet. Det var en status som var skrevet ang kristendomen og homofili. Dette var en status som jeg synes var til å dra langt under beltestedet men respektløst. Jeg ble både provusert og oppgitt over at andre kristne kan dømme og samtidig tabbe seg så ut på de måtene som det ble gjort med denne statusen. Vell respektere jeg at andre har et såpass ensporet synspunkt på dette, å påstår at det er rett ut ifra bibelen, men bibelen kan tolkes på mange måter.

 Ut ifra denne statusen fikk det meg til å tenke litt..

 Selv er jeg alene mor til min nydelige datter. Jeg fødte et barn uten for ekteskap, uten for et forhold! Jeg fødte et barn og lot et barn komme til verden uten at jeg hadde et kjærest eller en sivil status som omhandler at jeg har gitt mitt løfte til en av det andre kjønnet som er i familie med min datter. 

Jeg fødte min datter ut i en elsket verden, hun er elsket over alt på denne jort. Hun er bedre sakt født av ren kjærlighet! Er jeg virkelig enda en synder da? Ja i en del av de kristne sitt synspunkt er jeg en levende synder! Ut ifra en del kristne er jeg en person som kan be om tilgivelse men hvorfor skal jeg ble om tilgivelse for at jeg har bært frem et elsket og nydelig barn, født barne til verden av ren kjærlighet og oppdrar barne alene. Jeg elsker mitt barn over alt på denne gjort. Jeg vier mitt liv til barne mitt, og går uten å vurdere det i døden for min datter. Er ikke en morskjærlighet større enn noe annet så vet ikke jeg. Er ikke det å bære frem et barn, føde barnet og oppdra det alene er stor ting som andre burde vise respekt for enne å dømme en alene mor og i noen tilfeller stenge hun ute av menigheten pga hun har gjort det som blir uttalt som en synd?

“La alle barn komme til meg, for i guds rike hører de til”, sier bibelen. Alle barn er elsket her i denne verden, men når folk dømmer alene mødre/fedre, mødre som får barn uten for ekteskap osv, og snakker om dette i den offentlige verden. Tror de ikke at dette vil ramme og gå ut over barne på noen slags måte? Tror de ikke at det kanskje kan komme for barnet sine øyre at barnet ut ifra deres synspunkt er født i en synd enn at det er født av ren kjærlighet som er realiteten? 

Mange kristne synes jeg er de som stenger ute andre mennesker og dømmer de, vell er det fantastiske mennesker også som er kristne å det er de som virkelig burde bli lagt merke til. Ikke de som skriker høyest for å tro de har rett, men de som er mest stille og tenker igjennom handliger og ting. Ikke bruker sin tid på å dømme og skrike ut om sine meninger når de ønsker, men de som tenker i det stille og har mer fornuftig og gode ting som blir sakt når de først sier noe.

 Da jeg ønsket å døpe barne mitt, valgte jeg en krike som jeg selv ikke er døpt i. Jeg valgte denne fordi det var det som var mest rett for meg, å aldri har jeg vert mer fornøyd med valge mitt. Aldri har jeg følt meg mer velkommen i en kristen menighet og en kirke enn hva jeg følte der. Ikke gikk jeg med noe følelse om at jeg ikke var velkommen der ettersom jeg hadde fått et barn uten for ekteskap og uten å være i et forhold da det ble født. Jeg følte meg ikke som en levende synder der jeg sto, jeg følte meg som en stolt mamma som svevde av lykke og stolhet over det nydelige barne jeg har båret frem og født.

 Da jeg også ringte til kriken før det var dåp og spørte om jeg kunne få låv til å døpe barne mitt i deres kirke, var det en selvfølge for dem å ta oss i mot. De ga meg også mulighet til å få bli døpt der selv også sammen med min datter. Dette er det ikke alle menigheter som hadde gjort. Velge å gi en alene mor et valg om å bli døpt selv og tatt inn i den kirken med åpne armer forde om jeg har gjort det som andre vil påstå er en synd!

 Jeg er evig takknemlig og glad for at denne kirken tok oss i mot og ønsket å døpe min datter der. At de ikke så noe som helst problemer i at jeg er alene mor og at det nermest virket sjokerende at jeg spurte om lov til å få døpe mitt barn der, med tanke på at jeg er alene og har fått barn uten for ekteskap. Dette synes jeg viser til en krike som er en ekte og god kirke som behandler og respektere alle mennsker på lik linje.

 Denne facebook statusen gikk ikke ut på noe som hadde med alene mødre og gjøre, men det fikk meg til å tenke på dette etter å se hvordan en kristen person kan dømme andre som er homofile og homofili. Jeg synes alle er like mye verdt og ingen burde bli holdt utenfor i noe kristent samfunn. Om du er kristen eller ikke, husk i alle fall å behandle andre sånn som du ønsker å bli behandlet av andre rundt deg.

 

Nokk religion og meninger her nå! Jeg ønsket bare å få uttrykke min oppgitthet en plass som vertfall er min plass og ikke alle andre sin!

 

9 thoughts on “Jeg er en synder!

  1. Jeg og! En synder altså….driver og produserer nummer tre uten å tenke på å gifte meg 😀 men døpe dem vil jeg jaggu allikevel, da jeg både tror på Gud og synes det er en fin tradisjon. Og hjertelig velkommen føler jeg meg også i kirken, synes det er merkelig at noen “syndere” får benytte seg av kirkens tilbud, mens andre blir stengt ute.

  2. Jeg er kristen, men er enig i mye av det du skriver. Mange kristne forhåndsdømmer andre mennesker, og ser forbi sine egne feil. Alle gjør feil, og nei, jeg sier IKKE at din datter er noen form for feil, hun er absolutt nydelig og noe du burde være stolt av!!:) Det jeg mener er at mange kristne er fæle til å se forbi det faktum at ingen er perfekte, og begynne å klandre andre for de tingene de gjør “feil”. Kristendommen handler om å elske andre fordi Jesus elsket oss først selv om vi ikke er perfekte. Jeg skjønner GODT at du blir frustrert og oppgitt over visse mennesker, for noen trenger virkelig en tankevekker når det kommer til det faktum at de selv også gjør feil.
    Ellers et veldig godt skrevet innlegg, dette var ikke bare noe anklagende rask, det bar godt og reflekterende! Ha en kjempefin dag:-)

  3. Dette med å få barn utenfor ekteskap er ikke like tabu i dag som det var for noen år siden. Selve gjerningen (altså sexen) utenfor ekteskap er det som er ansett som synd, IKKE det å få barnet. Du har en nydelig datter, og det er så flott at dere har følt dere velkommen i den kirken! Men i følge kristen lære er alle syndere, så selv om jeg kan mene at noen valg er gale å ta er jeg ikke i en slik posisjon at jeg kan dømme deg. Jeg har gjort mer enn nok av mine egne feil! Jeg er heller ikke medlem i Den norske kirke, men følger litt med på debatten. Jeg er usikker på om jeg orker debatten på nett, så jeg drøyer den litt for øyeblikket.

  4. Bra skrevet, synes det er helt sykt at kristne fortsatt skal drive og snakke om synd på den måten. Synes det er kjempeflott at du har valgt å få barnet, synes alenemødre heller burde få mer ros av de kristne!

  5. du har ingen grunn til å føle deg som en synder,vi er alle syndere i dagens samfunn. kos deg med barnet ditt
    og tenk på at du elsker ungen din mer enn noe annet på jorden.vær stolt av deg sjøl for den gode kjærlige moren du er og ikke la andre fortelle deg hva/hvem du er.hvordan kan det være en synd å føde et barn selv om man ikke er gift eller sammen med barne faren. det kan ikke jeg forstå selv om jeg prøver for harde livet.

  6. Det er mye snakk om dette, og noen synspunkter hos de kristne er virkelig en skam. Det er greit at de har den troen de har, det burde vi alle respektere, men da synes jeg enkelte av dem burde respektere de valgene vi ikke-kristne tar også. Heldigvis er ikke alle like ille, og hvert synspunkt i kristen tro varierer i sterkhetsgrad til hvert enkelt individ. At du har bært på et barn, født barnet og gir barnet ditt all den kjærligheten du har kapasitet til, er noe jeg virkelig beundrer og som du skal ha full respekt for. Blir selv veldig provosert over synspunktet de har over homofile for eksempel, da jeg selv har flere venner som er homofil og blir mobbet av kristne offentlig.
    Ifølge Gud er vi kvinner skapt for å høre sammen med med menn, og da kommer jo alt dette snakket om “the one” inn. Når vi først har funnet oss en vi elsker, det er DA vi skal gi bort jomfruhinnen vår og tenke på barn. Dette blir i mine øyne feil. Det er også mye snakk om å respektere hverandre i bibelen, og etter å ha sett hvordan sterkt troende kristne dømmer andre etter hvilke valg man tar, tror jeg ikke helt de har fått med seg det viktigste budskapet. Vær stolt over deg selv, barnet ditt og det arbeidet du gjør!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top