Koffertbarn

I kveld har jeg sittet å lest i gamle drikt å brev som min kjøre mamma skrev når jeg var liten til blant annet en av sine beste venner. Det har vert mye morsomheter å latter, etter jeg begynte å lese de brevene. Det er noen av de mest latterfulle brevene noen gang! Hvor min mor har fått alt hun har skrevet ifra, nei det hvet jeg ikke! Det er iallefall utrolig morsomt! 

Som jeg har skrevet om tidligere på bloggen har jeg ingen kontakt med min biologiske far. Jeg ble adobtert da jeg var veldig liten av min, og fikk den beste pappaen jeg noen gang kunne fått! Mer om dette kan dere lese om i tidligere innlegg ifra i år.

Da jeg var liten var det utrolig mye som skjedde for min mor ang meg. Det var en utrolig tøff tid for hun over for min biologiske far. Det er ikke for ingenting at jeg ente opp med å bli redd for mannfolk! Jeg har ingen hat over for min biologiske far, jeg er engelig bare glad jeg fikk bli adobtert av han som ble min pappa og at jeg har en så fantastisk mamma som alltid har stilt opp å vert der for meg. Den pappaen jeg fikk, er den beste jeg noen gang kunne hatt og fått. Det er ikke alle som er like heldige å får muligheten til å bli adobtert å få en far når den biologiske faren velger vekk barne sitt. Men glad er jeg for at jeg fikk muligheten til å få oppleve å faktisk få en årntlig pappa.

Da min mor var yngre og jeg var under 1 år, var hun utrolig glad i å skrive dikt. Diktene var personlige men de var tankevekkende og sterke. De fortalte mye i seg selv. Det er blant annet et som jeg synes var veldig tanke vekkende og derfor ønsker å dele det med dere. Det er somsakt min mamma som har skrevet det og diktet dette. Det er IKKE noe som gjelder min datter enn min situasjon som alene mor i det hele tatt! Så spar dere for tanker og spekulasjoner, ja ikke la dere bli paranoide og tenke på helt ville veier nå! Dette er noe som jeg ønsker å dele med dere fordi jeg synes det er bra skrevet, vekker tanker og det er et sterkt dikt som gjalt meg når jeg var liten. Det er et dikt som sier veldig mye på korte og små setninger.

Koffertbarn
Jeg titter opp fra veska.
Hvor er jeg?
Hver skal jeg?
En mann kommer.
Hvem er han?
Han kaller seg “pappa”,
og smiler vennlig.
Skal jeg tro ham?

Mamma! Hvor er mamma?
Hvorfor er hun ikke med?
Har han bare glemt henne?
Tro hva han vil med meg.
Jeg er redd!

Et fremmed hus.
Ei fremmed seng.
… Sånn gjør vi ikke hjemme,
Jeg vil hjem!
Føler meg utrygg, føler meg som et
Koffertbarn!

Jeg vil bare til mamma.
Få bo i hennes trygge favn.
Få kjenne min nærmeste nærvær,
da vil jeg alltid føle meg trygg.
Hvorfor skal andre bestemme
mitt liv???

– Copyright! Bente Broberg


 

Jeg synes diktet er sterkt, det har så utrolig mye mening for meg å min barndoms opplevelse og situasjon da jeg var liten. Jeg synes det sier mye på korte ord, men ord som får enn hver mamma til å tenke. Det er nokk flere eldre barn og kanskje voksne som føler at diktet taler til flere enn bare meg og mine opplevelser som barn. Men som jeg har nevnt ovenfor og ønsker å utrykke igjen! Dette er et personlig dikt min mamma skrev når jeg var liten. Det er IKKE noe som gjelder min datter og min livs situasjon som alene mor!

Ang gårsdagen innkjøp, kommer jeg til å prøve å legge det ut i kveld, eller i morgen førmiddag. Jeg er utrolig trøtt etter i dag, siden jeg har vert på tattovering studioet og fått fikset videre på den nye tattoveringen som jeg begynte på for noen uker siden. Jeg har med vilje ikke lagt ut noe bilde av den enda, siden den ikke er ferdig. Mina Adeline har også hatt en super fin dag! Hun var sammen med sin Momma og tante trine i dag, da jeg var der. Hun stor koste seg, noe jeg tror de alle gjor! Det var herlig å vite at min datter hadde vert i trygge og gode hender sammen med sin momma og tanten sin, Men ingentign var bedre enn å møte de igjen og se min vakre prinsesse etter noen få timer borte fra hun da jeg var på tattovering studioet. Mina Adeline var god og trøtt og sov hele turen hjem ifra kristiansand. Da vi kom hjem var det på tide og sette igang med kvelds stellet og det var bading som sto for tur i kveld. Gleden var uendelig stor da min datter fikk bade før hun fikk kveldsmaten og skulle legge seg. 

I kveld tester vi også ut en pose som hun sover i så hun ikke kan bevege seg rundt i sengen. Den har fester i hver sin side, så er det er band som går under sengen og opp på begge lang sidene på sengen og deretter festes til posen. det er vanskelig og forklare, siden jeg ikke er den beste til å komme med forklaringer. Men jeg kommer til å skrive om den i eget innlegg, når jeg har fått testen den litt ut. Det er ikke et sponset innlegg eller noe. Jeg har valgt å prøve dette og jeg har kjøpt det selv. Jeg valgte å kjøpe denne sove posen til hun, siden hun beveger seg nå så utrolig mye når hun sover og det har skjedd skemmende episoder som jeg ikke har likt når hun har sovet. Så derfor ønsker jeg ikke at hun skal bevege seg rundt i sengen og ligge på en mer risiko måte. Så dette blir spennende og se hva hun synes om posen ut over natten 🙂

Håper dere alle har hatt en strålende dag 🙂


 

3 thoughts on “Koffertbarn

  1. Søt 🙂 Likte det diktet veldig godt!
    Jeg har en konkurranse på bloggen min, der kan du være med i trekningen av gavekort på G-sport p verdi av 1000kr. Alt du trenger å gjøre er å stemme på meg på Facebook. Veldig enkelt og veldig lett. Instruksjonene ligger på bloggen min. Gjør du det hjelper du meg med å oppnå drømmen min. Jeg vil være svært takknemlig !
    Ha en fin dag videre !

  2. Det å skrive dikt kan være så kraftfullt. Diktet moren din skrev beskrev så utrolig mye med kun få ord. Sterkt av deg og dele det og helt sikkert til hjelp for flere. Ha en fin dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top