DIY – Så lett syr du vognpose til barne ditt

Hvem ønsker vell ikke å kunne sy sin egen designet vognpose til barne sitt? der enn kan velge hvor tykk den skal være og om den skal passe til bilsete, vippestol osv. Det er iallefall noe jeg synes er utrolig kjekt å sy. Jeg er veldig ny innen det til å sy men elsker å prøve ut nye ting. Det å variere hva enn lager og syr, synes jeg er mye kjekkere enn å bare sy en ting hele tiden. Jeg trenger at ting blir raskt ferdig og prøver derfor å finne greie måter å sy ting jeg ønsker til jenta mi. Denne gangen har jeg prøvd meg på en vogn pose til jenta mi. Den er laget ut ifra gjenbruk material. Billig og raskt å sy. 

Alt du trenger for å lage denne lette og samtidig gode posen er:
– Stoff materialet som du selv ønsker (jeg brukte et gardin med hello kitty mønster på og et teppe) 
– Kantebånd
– Dyne (sommer eller vinterdyne, kan du velge men du kan også lage uten å fore den. Kommer ann på hvilke årstid du ønsker å brukte den til).

Ettersom jeg ikke har sydd etter noe mønser så har jeg brukt en vognpose som jeg hadde ifra før som et utgangspunt til å tegne opp rundt selv. Det er somsakt bare fantasien som kan stoppe deg. Om du føler du streker opp feil så husk, det er på baksiden av stoffet du jobber, så det vil ikke synes på fermsiden uansett. 
 

  1. Legg en vognpose på stoffet (husk du jobber på baksiden av stoffet sånn at den rette siden ligger ned mot gulvet).
  2. Teg opp rund posen og husk å pluss på litt ekstra uten for posen sånn at du har en litt å kunne sy på, så den ikke blir for liten. Jeg synes selv det er bedre den er litt for stor enn for liten.
  3. Klipp ut og sitt der igjen med to av hver type (2x bakstykke & 2x fermstykke). Når du klipper ut så pleier jeg å klippe den halve siden først og så legge den over å klippe resten, sånn at det blir likt på begge sider.
  4. Sy deretter bakstykkene sammen og femstykkene sammen. Her legge du også inn kantebånder sånn at du syr fast den enen siden av kantebåndet så du kan bruke det til å lukke og åpne påsen når du skal ha barnet i den. Husk å ha ikke sy igjen en liten del i bunnen av posen sånn at du kan fore den om du ønsker. 
  5. Vreng posen til rettsiden og jobb deretter på den rette siden. Sånn at ønsket mønster på posen kommer ferm. Klipp deretter til foret som du ønsker å ha i posen og legg det inn.
  6. Fest igjen den åpningen som du har hatt på posen til å legge inn fyllet med låler og sy igjen. 
  7. Om du ønsker hull på “ryggen” av posen, så den passer til sportsvogner, bilsete og vippestol så klipper du opp det nå. og syr rundt kantenen så det ikke rykker seg opp å hullene blir større. Sy også bakstykke og fermstykke fast til hverandre. 
  8. Ferdig resultat! 

 

Posen er rask og sy, og utrolig god og varm. Den er lett å pakke med seg og ha med rund forbi, å tar ikke stor plass. Du kan bruke hvilke mønster og farge du måtte ønske og fasång. Her er det bare fantasien som kan sette grenser. Spør gjerne om det er noe dere er usikker på med forklaringen min. 

Håper dere blir fornøyd med vognposen, hvis dere velger å prøve å lage en selv 🙂 Hvis du velger å sy en sånn pose, så link gjerne til det ferdige resultatet så jeg kan få se hvor flott din pose ble til ditt barn 🙂

Ha en fin helg alle sammen!
 

Har du sydd vognpose til barne ditt?
Liker du å prøve ut nye ting å sy?

 

6 thoughts on “DIY – Så lett syr du vognpose til barne ditt

  1. RegineSusan’sVerden: Så kjekt! 🙂 vogn posen er utrolig lett å raskt å sy, babynest skal også være utrolig lett å lage. Har lest at andre har brukt 3 timer på å lage babynest. Har lyst til å prøve meg på å lage babynest selv også, har bare ikke kommet så langt enda 😛 Tiden vil nokk by seg etterhvert å du finner nokk noen du kan sy det til etterhvert 🙂 Så gøy at du har fått egen sy maskin nå 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top