De skjulte sårene!

Å bli gravid og få et barn er en stor glede! Det er det største enn kan oppleve og ikke minst det mest fantastiske. Men igjennom et 9 måned langt svangerskap og en uendelig stor påkjenning og forandring på kroppen kan legge igjen noen store spor. Noen av sporene er fantastiske men noen kan også bli en vanskelig opplevelse.

Jeg hadde et tøft svangerskap som bydde på sine utfordringer, samtidig var det også et helt fantastisk svangerskap. Det var mitt første og det var fantastisk uansett hvordan det var siden jeg ikke hadde noe å gå ut ifra og sammenligne med, ettersom det var mitt første svangerskap. På utsiden av det alle andre så, virket det bare supert og perfekt. Men det var mye mer enn hva andre så. Jeg trengte mye hjelp av min mor igjennom tiden som gravid men samtidig skjedde det mye med kroppen min. Kroppen forandrer seg og det er helt normalt. Enn skal jo gjøre seg klart til å føde et barn og enn skal klare og bære frem et barn i 9 måneder. Men det som var den største forandringen for meg med min kropp, ente opp i en hverdag med store plager. Plaget som utviklet seg til smerte og sår. Skjulte sår! Da jeg begynte å få rå melk i brystene forandret de seg jo, ja rett å slett egentlig veldig. Jeg begynte å beskrive brystene mine som to slappe vann ballonger og to vannmeloner som trengte en heisekran til å holde de på plass.. haha, ja morsomt var det da og mye humor ble det for de rundt meg som hørte meg utrykke min frustrasjon over denne forandringen, men det de ikke viste var at det skulte seg såre under brystene som ga meg store plager og smerter. Ingen bh er var behagelige, men måtte jo bruke det ettersom jeg måtte ha amme innlegg. Jeg var hos lege og prøvde å få hjelp til å få bort med disse sårene rett under brystene. Men det gikk ikke. Flere ting ble prøvd ut men ingenting nyttet. Etter en stund begynte det å se ut som det kom til å bli bedre. Noe jeg ikke skulle prøvd å tenke tanken på en gang, for det eksploderte!

Da jeg hadde født min herlige datter og ammingen var i gang, håpte jeg at brystene skulle komme litt mer tilbake til sånn som de var. Jeg var klar over at det kom alltid til å være en forandring der, men håpte sårene skulle bli bedre og forsvinne.

 Jeg har nå prøvd alt jeg har fått råd om, vert hos lege, osv. Ingenting har enda fungert. Jeg går hver dag med sår under brystene, sår som gir meg ubehag og smerter. Det har blitt en stor plage og til tider et mareritt for meg. Vell kan jeg leve med at brystene har forandret seg men jeg klarer ikke å gå i en hverdag med ubehag og sår, åpne sår.


// Dette bilde ble tatt rett før det eksploderte igjen å ble mye verre med åpne sår //


Noen andre som har sår og ubehag/smerter under brystene etter graviditeten som ikke vil forsvinne? 


 

 

13 thoughts on “De skjulte sårene!

  1. Det såg ikje godt ud! He du prøvd potetmel å en liten kompress bretta onna kvært bryst? Det hjelpe iallefall for pasientan mine😄

  2. RegineSusan’sVerden: Jeg holder det tørt og lufttørker. Jeg har også bommull under når jeg har på bh, og har gjort dette helt siden jeg begynte å få disse plagene da jeg var gravid. Men det har ikke forsvunnet og har bare blitt verre. men takk for tipsene 🙂

  3. Becca Alexandra: ja, håper jeg snart finner noe som kan hjelpe. Skal prøve å kontakte legen igjen for å høre om det er mer jeg kan prøve ut for å få bort disse sårene.

  4. Hold tørt, bruk potetmel. Du kan også klippe/rive ett laken i små biter og legge under. Dette gjør vi på sykehjemmet hos folk som er plaget. Håper det går over!

  5. Prøv å smør på soppkrem i nåkken daga du 🙂 då fær dei 🙂 den fe du kjøpt reseptfritt på apoteke 🙂 he hatt slike sjøl, forferdeli vondt..

  6. Har du prøvd canesten? Kan vara at du har fått soppinfeksjon i da… els kan du prøva tena barrieresalve, tar so og seia alt. Ikkje tull eingong 🙂 ei veninda av meg sleit m da samma i et år før hu fekk den salvo/kremen av mg. Aldri hatt sår unda brysto itte da og da e 4 år sio 😉 fås kjøpt/bestilt på apotek.egentlig salve som me bruka på sykeheimen for å forebygga liggesår men brukandes t alt. Til og med atopisk eksem roa seg med den salven 🙂 lykke t !

  7. Slike sår er voldsomt vonde, var veldig plaget med slike sår før sjølv, ikkje pga av graviditet men overvekt. Men eg har ein krem som hjelpe meg masse ! Dactakort heite den, reseptbelagt men billig og effektiv 🙂 Så den anbefala eg på det sterkaste dersom du ikkje har prøvd den endå 🙂
    Lykke til ! 🙂

  8. Ligna litt p d sama som isabell hadde inni armen i valkane. Vaska gått å rensa d me pyrisept , å holla d tørt :))

  9. Slik har jeg under magen min.For den henger.
    Jeg fikk krem(Dactakort) av legen min og den fyngerte.Jeg har fått noen ganger også under brystene og da har den også hjelpt der.
    Bepanthen som jeg bruker til Nikolai sine såre romper og som kan brukes til alt sårt har jeg også brukt! GENIAL! 😀
    Tips: sove uten Bh om natta,Skifte bh-er ofte(3 ganger i uke i følge tanta mi som jobber med bh-er),tørke godt under der etter du har dysjet,ikke ha for stramme bh-er og kanskje det er bøylen som også gjør slik.Det har jeg merket når det gjelder bøylen 😛

  10. Ikke opplevd noe slikt under graviditet, men jeg tok brystreduksjon for to år siden. Jeg fikk da noen åpne sår som ikke ville gro og siden jeg ikke har troen på medisiner så brukte jeg Aloe Vera og sårene grodde kjempe fint.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top