All i want, is my two front teeth


Rarieteter med munnen må til, nå det skjer rarieteter inni munnen! 
// Copyright – Foto: xtinemichelle.blogg.no //

Nå har lille jenta mi rundet over 7 mnd, ja bedre sakt den 15.februar var dagen hun ble 7 mnd. Som jeg hele tiden nevner så flyver jo tiden. Som alle mødre nokk kjenner til og sier “tiden går så fort, føles virkelig som det var i går jeg fikk h*n”, det er seriøst ikke tull en gang. Uten om hvordan kroppen føles etter en fødsel. Nå er min herlige lille (eller jeg må vell snart si store) datter inne i en tid der det skjer utrolig mye. Hun utvikler seg i en rakett fart. Kryping står for tur og er påbegynt (men alt går bakover og til sidene), utforske alt å ingenting, vil opp å stå, sitte, gå, spiser mer forskellig mat, bestemte og klare meninger som kommer godt ferm i hverdagen, ekstremt aktiv (som småbarn flest er, være i ro er virkelig ikke noe de hvet hva betyr. hehe), utvikling med lyd og ord er også i gang. Ja mye skjer nå og har vert påbegynt for en liten stund siden. En av de store tingene som nå skjer er tennene. De har begynt å spire ferm ifra gummene og det er noe min datter er daglig plaget av nå. Hun har smerter og merker denne forandringen med at tennene nå har begynt å komme igjennom, veldig! Nå for noen dager siden, eller mer eksakt 21.02.14 var den store dagen. Det var dagen den første tannen kom ferm nede. Etter bare noen få dager, hadde begge tennene nede kommet frem. Det var helt sprøtt å se hvor fort det gikk og de kom igjennom når den ene hadde kommet. Dette er noe min herlige datter virkelig synes er spennde og rart. Alt skal bites på, til å med mamma sine fingrer (hele tiden). Vondt? ååå, ja! Mange vil nokk tenke, hvorfor stapper du fingrene inn i munnen hennes da. Men hvorfor lavære? jeg vil jo kjenne selv når tennene hennes kommer og hvor langt de har kommet ut. Jeg hvet jeg kan bruke en t-skje osv, for å kjenne etter. Men her går det i å kjenne selv med egne og rene fingrer. Så ja bedre sakt, jeg ber nokk om å bli bitt av hun men sånn er det bare. Morsomt og kjekt, er det ingen tvil om at det er. 

Samme dag som den første tannen kom ferm, var det frem med den nye rosa tannbørsten og tann kremen som allerede var i hus. Dette var et stort og uforglemmelig øyeblikk. Tenk! Første gang med tannbørste for å børste tenna. Det var kjekt og hun var kjempe flink. Hun pusset også litt selv, og syntes dette var super kjekt. Tannkremen falt også veldig i smak i den lille munnen hennes. Så nå pusser vi tennene sammen både morgen og kveld. Jeg er veldig opptatt av at tennene skal bli tatt godt vare på, så hun slipper å risikere at det blir problemer med tennene. Jeg har selv vokst opp med en mormor som har jobbet på tannlege kontor, så her i familien er det stort fokus på å passe godt på tennene ifra første stund. Den første kvelden etter hun hadde fått den første tannen fikk hun belønning etter å ha pusset tannen, siden hun hadde vert så utrolig flink til å være første gang med tanbørsten i munnne for å pusse tannen. Fikk hun sitte med bena i vannet i vaksen etterpå, og fyre løst med rene sonamien rundt vasken. Smilet var stort og latteren høy! Er det noe min solstråle liker, så er det å leke i vann. Benene var i 5 gir hele tiden. Alt ble bløtt og det var vann over alt, men hvorfor ikke ha det gøy? vannet er jo bare til å tørke opp. Smilet mitt var klistret rundt munnen min også å latteren min var heller ikke noe lavere enn min solstråle sin latter, når hun satt der i armene mine med vasken og koste seg. Det var også en grei måte til å få hun til å sove kjempe godt etterpå, sidne hun ble utrolig trøtt etter alt det nye som skulle gjøres i kvelds rutinen. 

Nå står tann nr 3 for tur, å det er ikke lenge før den også har tredd ferm. Den var nesten kommet ferm i går, så blir spennende å se om den plutselig dukker frem i løpet av dagen. Uansett er det ikke lenge før hun har hele 3 tenner fremme i hunnen. Begge nede har somsakt nå kommet og snart den enen oppe også. Det er så utrolig spennende og kjekt! Alt er jo helt nytt for meg også siden jeg er førstegang mamma. Men tror nokk det har vert det for alle mødre som første gang, og også andre gang, osv. Alt er jo ubeskrivelig kjekt uansett om det er første gang eller hvor mange ganger enn har opplevd det. Men kanskje det er litt mer spesielt for første gang mødre enn de som har opplevd det flere ganger. Det er nokk forskellig ifra person til person. Alt innen utvikling og hverdagen med barne sitt er jo stort, uansett hvor mange barn enn har. For ingen barn er like, og alt er forskellige tror jeg. Men kan ikke ut tale meg så mye om det.

Jeg fikk tatt noen herlige bilder ifra første kvelden når vi pusset tennen og et nydelig bilde av min herlige datter sammen med sin momma, når hun fikk prøve å pusse tennen til Mina Adeline morgen etter hun hadde fått sin andre tann. Stort øyeblikk som vi begge er glade for å oppleve sammen. Min mamma (Mina Adeline sin momma) synes det er utrolig stort og ubeksrivelig stort å få muligheten til å få oppleve alt som skjer i utviklingen til Mina Adeline så nert som hun får, siden vi bor i sammen. Jeg er også utrolig glad for at min mor får oppleve å ta del i sitt første barnebar sitt liv på en så nær måte og få følge utviklingen hennes hver dag. Vi er like glad og oppslukt i hver eneste ny ting som skjer. Det er virkelig morsomt å se når Mina Adeline gjør noe nytt eller utvikler seg mer innen alt som skjer, begge to er helt i taket å oppslukt av å følge med. Men er vell som de sier, som mor som datter hehe.


// Mina Adeline første gang hun pusser tennene //
// Copyright – Foto: xtinemichelle.blogg.no //


// Mina Adeline pusser tennene sammen med sin fantastiske momma //
// Copyright – Foto: xtinemichelle.blogg.no //


// Mina Adeline pusser tennene sammen med sin fantastiske momma //
// Copyright – Foto: xtinemichelle.blogg.no //


// Mina Adeline sammen med sin fantastiske momma //
// Copyright – Foto: xtinemichelle.blogg.no //

Hvordan var det for deg når ditt barn fikk sin første tann?
Gikk det raskt før den andre tannen også kom etter en første hadde kommet?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top