HomeMade – Sengetøy til kjole

Nå i ca 1 uke har jeg hålt på å jobbe med mitt første kjole/genser prosjekt. Jeg trodde det kom til å gå kjempe raskt å lage den ettersom det andre jeg har laget har gått raskt, men der tok jeg kraftig feil. Jeg har nå sittet i ca 1 uke å jobbet med denne ene lille kjolen til min herlige datter. Etter mye arbeid å prøving å feiling osv ble jeg endelig ferdig med den i dag! 🙂 Jeg har en tildens til å prøve å lage klær som kan være billig og prøver å gjøre det på en lett å enkel måte. Jeg har til nå ikke brukt noe mønster på det jeg har laget å med denne kjolen brukte jeg heller ikke noe mønster. Jeg har et mønster som jeg egentlig skulle bruke til å sy en kjole som første prosjekt men ente opp å være dritt lei når jeg hadde klippet ut mønstere, så det mønstere er enda ikke brukt. Dette prosjekte på denne kjolen som jeg nå har laget til min datter ble veldig billig og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Denne gangen hadde jeg fått noe sengetøy i silke av en vennine av mamma. Det var noe sengetøy de ikke brukte lengre og derfor fikk jeg det så jeg kunne prøve å sy noe ut av det. Etter litt tenking fant jeg ut at jeg ønsket å lage en kjole/genser ut av dette silke sengetøyet. Jeg begynte å klippe det ut sånn som jeg ønsket å jeg brukte bare noen klær i en størrelse større enn hva hun bruker til å måle til også plusset jeg på litt ettersom jeg ønsket å forde denne kjolen med rosa fleece underst siden den var såpass tynn i stoffet. Jeg klippet det deretter ut og begynte å sy. Jeg klippet armene å bakstykke og fram stykket hver for seg og deretter sydde alt i sammen. Jeg laget til en kant å rynket den rundt der med armene å nede rundt kjolen. Jeg synes det var utrolig vanskelig å sy med silke ettersom det gikk opp av seg selv i sømmene, så det ble endel ekstra sømmer rundt i kjolen (men er det hjemmelaget, så er det hjemmelaget). Jeg er nybegynner innen det til å sy klær og sy skjenerelt så synes det er kjekt å en plass må jeg jo begynner å lære. jeg klippet deretter opp bak i ryggen på kjolen å sydde til så jeg kunne ha to knapper bak sånn at den kunne være litt enklere å få på hun. 

Da jeg var ferdig med alt dette og hadde sydd til halsen osv, sydde jeg på kantebånd til punt på kjole/genseren og lagte til en sløyfe og satte på en hjerte knapp på sløyfen. Jeg knyttet ikke sløyfen men brettet den til så jeg fikk den som jeg ønsket. Nå når jeg sitter å skriver hørers det latterlig ut at det har tatt meg ca 1 uke med denne kjolen når det var så “lite” å gjøre med den, men små sy prosjekter kan ta lang tid men det kan også ta kort tid. 

Her er resultatet på hvordan kjole/genseren ble:

Hva synes du om kjole/genseren?
Liker du å sy?
Isåfall hva liker du best å sy?

3 thoughts on “HomeMade – Sengetøy til kjole

  1. Kjempe fin kjole… Du e så flink! Eg he au bejynnt å sy litt t jentå åkkas, å d e skam kjekt:) forresten så he du en kjempe fin blogg !!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top