Svar på spørsmålsrunde for Januar

Først vil jeg si tusen takk til dere som deltok på spørsmålsrunden min! Det var flotte spørsmål og noen av de var litt vanskeligere enn andre å svare på. Håper dere er fornøyde med svarene og om dere ønsker noe mer utfyllende svar så er det bare til å si ifra så skal jeg prøve på det. Her er svarer på de spørsmålene som kom inn på den første spørsmålsrunde jeg har hatt i år. 

– Kan du si litt om tiden på sykehuset etter fødselen ?
Tiden på sykehuset etter fødselen var veldig god for meg, men det var også noen utfordrende episoder som skjedde. Men jeg følte at både jeg og min datter var trygge der og ble tatt godt vare på. Syntes det var godt med den tiden og hjelpen jeg fikk der ettersom det var så mye nytt for meg som nybakt mor og siden jeg var alvorlig syk. Men det ble et lengre opphold på sykehuset så var veldig klar for å reise hjem når tiden var inne for det. Det var fantastiske mennesker som ga meg en god og hjelpsom start på livet som nybakt mor og også alene mor. Min mor var også inne hver dag hos meg, noe som betydde utrolig mye for meg.

– Ble du satt i gang? Hvordan syns du det var hvis du ble det?
Ja jeg ble satt i gang. Jeg synes det var helt greit at de satte i gang fødselen min. jeg var egentlig bare glad for det ettersom svangerskapet mitt var såpass tøft og utfordrende som det var, og siden jeg var alvorlig syk da jeg kom inn på sykehuset å når de satte i gang fødselen.

– Har Mina Adeline utviklet seg fint motorisk og i vekst med tanke på at hun er prematur?
Ja, det har hun. Hun brukte litt ekstra tid i starten av, men når hun ble rundt 3 mnd begynte ting å komme seg noe helt enormt.

– Har du lyst på flere barn?
Ja, det har jeg. Når tiden er inne å jeg har funnet den rette mannen som jeg skal få dele mitt liv sammen med og som er bra for min datter ønsker jeg det.

– Er du redd for å få et prematurt barn igjen i fremtiden ?
Nei egentlig så vil jeg ikke si at jeg er redd for det. For barnet sin del ønsker jeg at det neste barnet mitt får bli ferdig utviklet og være klart til å bli født. Det følger jo med en relativt stor risiko for barnet når det blir født for tidlig å den risikoen ønsker jeg å slippe å oppleve igjen, men er ikke redd for å få et prematurt barn igjen. Jeg er glad jeg vet mer hva det innebærer å få et prematurt barn å om jeg opplever det igjen så har jeg noen erfaringer ifra før av med det.

– Leser du noen blogger fast? Hvilke?
Ja, jeg er stadig innom forskjellige blogger å leser endel, men det er spesielt en blogg jeg leser fast er www.mammatilmichelle.blogg.no. Jeg er veldig glad i og lese mammablogger men liker å variere litt med å lese litt andre blogger også.

– Hvordan ser en vanlig dag t hos dere?
Dagene går veldig mye i faste rutiner. Dagen starter som regel i 8 tiden om morgenen. Da starter dagen min med morgen stelle på min datter (skifte bleie, skifte ifra natt tøy til vanlig klær), så er det amming som står for tur å deretter grøt og dessert. Når dette er gjort leker og trener vi litt på lekematten til Adeline før det er tid for førmiddags luren hennes. I mens hun sover, slapper jeg enten av, skriver og gjør klart et blogginnlegg eller gjør husarbeid eller stallarbeid. Når hun våkner etter luren sin er det i gang med nytt bleie skifte, amming og middag. Etter dette måltidet pleier hun å være våken en stund så da leker vi, trener på matten igjen, av å til tar bilder og gjør kjekke ting som vi ønsker. Når det er vær så jeg kan ta hun med ut så pleier vi og gå ut en stund etter dette måltidet. Somregel sover hun kanskje litt før det er mat igjen og da er det samme rutinen som tidligere på dagen. Når hun sover litt på ettermiddagen pleier jeg igjen å enten gjøre husarbeid, blogge eller fikse bilder. Når min mor av å til passer hun mens hun sover er jeg ute sammen med hesten min litt. Det er ikke enda helt rutine på ettermiddags hvilen, men det kommer seg nokk etter hvert. Når kvelden kommer får hun kvelds maten i 8-9 tiden og  så blir ammet. da pleier hun å sove rundt til neste dag. Men av å til blir det et måltid til før det er på tide at jeg også kan ta kvelden. 

– Kati fikk du vite at du var gravid? Fikk du sjokk da du fikk vite det?
Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var noen uker på vei, husker ikke eksakt hvor mange uker ettersom det sto 3+ på testen. Jeg fikk ikke sjokk da jeg fant ut av dette ettersom min datter ikke var noe overraskelse for å si det sånn. Jeg ble utrolig glad men det var også en del tanker som kom ettersom det er den største opplevelsen enn kan oppleve men det er også et utrolig stort ansvar.

– Hadde du tenkt på andre navn enn Mina Adeline?
Valget mitt var veldig enkelt, jeg hadde bestemt meg for at hvis jeg fikk en jente skulle hun hete Adeline uansett. Så valget var egentlig bare om hun skulle hete bare Adeline eller om hun skulle ha to navner, alså da Mina Adeline. Adeline navnet, var et navn som hadde en stor betydning for meg ettersom hun er oppkalt etter min oldemor.

– Hva håpet du at det skulle være? Jente eller Gutt?
Jeg var mest opptatt av at jeg håpet og ønskte at barne mitt skulle være vell skapt og om det var gutt eller jente spilte ikke en stor rolle for meg. Men jeg hadde en stor følelse på meg om at det var en jente jeg ventet og det var det.

– Hvordan er det egentlig å være mamma? vil gjerne høre mer en “glansbildene” som mange fremstiller 🙂
Det å være mamma er å forblir et helt fantastisk liv, om jeg sier noe annet så lyver jeg! Det er ikke noe jeg sier fordi jeg ønsker fremlegge det som noe glansbilde, men fordi det er sannheten. Det som er utfordrende å til tilder tøft er de situasjonene som av å til oppstår som alene mor, det er ikke situasjoner som har noe med barnet å gjør men bland de som skal være voksne etter enn har blitt foreldre. Jeg har skrevet et blogginnlegg der enn kan lese litt om hvordan det er for meg å være alene mor (du finner det her àHER )

– Hvordan var det å bli mamma så tidlig?
Det å bli mamma så tidlig var for meg helt greit. Jeg ønsket meg et barn, og tenkte ikke over det på den måten at jeg var ung til å få et barn. Selvfølgelig så er det mange som får barn som er yngre, men samtidig er jeg glad jeg ikke er yngre. Jeg har jo yngre tanker å meninger enn de som er eldre og er mødre, men samtidig har jo kroppen min og tankene mine oppi hode forandret seg etter graviditeten å etter fødselen. En blir jo mer klar da til å være en mor. Jeg vet ikke hvordan det er for de som er eldre å har barn så er vanskelig å utdype svaret med et godt grunnlag. Men jeg føler at jeg klarer å være veldig aktiv å har et høyt aktivitets nivå selv, som jeg føler er en god ting for min datter ettersom jeg klarer å aktivisere å bruke tiden min på hun 100% hele tiden. Jeg blir sliten jeg også men ikke på den måten at det går ut over noen. Jeg har mulighet til å slappe av når hun sover å jeg har mulighet til å få hjelp om jeg trenger av min mor av til. Så jeg føler for min del og mitt liv at det var for meg rett å bli mor i min alder. Men oppfordrer uansett ikke andre til å bli ung mor å enda yngre mor enn meg uten at de er klar for det å har en livssituasjon som kan være bra med tanke på å ha et fast å godt forhold å en utdanning osv. Alle har forskjellige meninger å jeg er ikke ute etter å snakke negativt om noen, for jeg har respekt for de som er enda yngre mor enn meg å hvordan de klarer mamma rollen så bra. Jeg bare vet ut ifra min situasjon at jeg er glad jeg har en utdanning å selvfølgelig er jeg ikke i en drømme situasjon med å være alene, men samtidig plager det meg ikke ettersom jeg prøver å gjøre det beste ut av det J

Hva er din favoritt mat?
taco og kjøtt middager.
 
Favoritt kjendis?
Danny O’Donoghue fra the script, Syd Duran fra valora og Christina Aguilera.

Favoritt merke på bil?
Uten tvil Audi! Men er også godt fornøyd med bilen jeg har nå som er en opel, men en dag skal jeg ha meg en Audi igjen J

Liker du interiør?
Ja det gjør jeg, men synes det er kjekkest og lage ting selv.

Hva syns du om min blogg? (http://miabakke.blogg.no/)
Jeg synes du har en utrolig fin blogg og jeg synes bloggen din gir inspirasjon med en gang med interiøret osv. Bildene og det jeg har sett av interiør til nå på bloggen din var utrolig bra!

Vår, sommer, høst eller vinter?
Alle årstidene har hver sin sjarm, men er utrolig glad i sommeren og varmen ettersom jeg hater å kle meg tykt på vinteren. Men samtidig liker jeg alle årstidene som er også. Hadde det vert en årstid vi plutselig hadde mistet hadde jeg savnet den uansett.

Om dere har flere spørsmål så si ifra så kan jeg ha flere til spørsmålsrunder!

 

One thought on “Svar på spørsmålsrunde for Januar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top