En mors største frykt

En mors største frykt, eller i alle fall en av de største ting man frykter er å oppleve krybbedød. Jeg har i alle fall merket at det har satt i gang flere bekymringer og jeg har vert veldig på passelig når det kommer til hva jeg kan gjøre for at det skal være bedre for min herlige datter å for at mitt barn skal ha det best mulig som kan hjelpe for å forebygge en krybbedød. Jeg vet det ikke er noe fasit svar på det med krybbedød å at årsakene for en krybbedød er enda ukjent. Men uansett så ønsket jeg å skrive litt om dette siden det har tatt opp tid i mitt hode å vert en stor bekymring å redsel i hverdagen min etter jeg ble mamma. Jeg tror det er flere som er mamma som også kjenner til denne bekymringen og redselen for dette.  Derfor tenkte jeg å skrive litt om det.

Det er dessverre mellom 15 og 25 norske barn hvert år som dør i en krybbedød å dette er helt grusomt! Heldigvis er dødstallene for krybbedød betydelig redusert ifra året 1989. Det som er årsaken til at den positive forandringen med at mindre barn og foreldre opplevde en krybbedød er at de startet for flere år siden å oppfordre foreldre til å legge barnet på ryggen istedenfor på magen når det skulle sove. Det er jo noe vi hører om hele tiden, eller jeg hørte det så å si hele tiden da jeg gikk gravid at det var viktig at barnet alltid sov på ryggen å ikke på magen. Dette var nemlig pga de nevnte krybbedøden. Det de ikke nevnte til meg å som jeg ikke hørte noe om før en liten stund etter jeg hadde blitt mamma å fått den herlige jenta mi var at for å få et tryggere sovemiljø for barnet var det svært viktig at blant annet barnet ikke var for varmt og for klamt. Jeg fikk også beskjed om at det var viktig og passe på at barne ikke hadde på seg for mye klær og lue når det var innendørs. 

 Andre ting jeg også ble oppmerksom på mens jeg gikk gravid rundt dette med å forebygge krybbedød var blant annet å ha et røykfritt miljø og at barnet ikke bør sove i samme rom noen som røyker. Heldigvis hadde jeg sluttet å røyke da jeg fant ut jeg var gravid, noe jeg er utrolig glad for at jeg klarte. Jeg ble også observant på at enn burde passe på at det ikke var for mange ting i sengen og at en burde unngå å ha pute i sengen når barnet er så lite. Regelmessig bruk av smokk også når barnet skulle legge seg til å sove var også noe som jeg ble oppmerksom på. Heldigvis er dette med smokken ikke noe problem for meg med min datter siden hun til tider ikke vil ha smokken når hun skal sove og eller når hun sovner med smokken slipper hun den når hun har sovnet å da sover uten smokken videre.

 

Det er enda en gåte for oss alle med hvorfor noen barn uheldigvis plutselig dør i en krybbedød. Det har lenge vert et spørsmål som er dessverre uten noe svar enda, men en dag håper jeg det kan bli noen svar rundt det, så der går ann at barn å familier skal slippe å oppleve noe så forferdelig som dette. Det eneste som er kommet frem ang krybbedød er at de fleste barn som rammes av krybbedød sover mens dette skjer og at de ikke lider og ikke blir kvalt av sengetøy eller oppkast. Det er også kommet frem at faresonen er størst de første levemånedene hos barn, men at det også kan forekomme opp til 2-3 års alderen. Det kan også forekomme om barnet ligger i egen seng, vogge eller sover i sengen til foreldrene. Det er flere ting som er funnet ut rundt dette med krybbedød, men dette som jeg nettopp nevnte er noe av det. 

Jeg har vert veldig observant på tingene jeg kan gjøre for å forebygge å oppleve en krybbedød, selvfølgelig er det ingen som ønsker å oppleve det! Så tenkte jeg at det kunne være greit å skrive litt om det hvis det er noe av det jeg har hørt rundt det med hva en kan gjøre for å forebygge det som andre kanskje ikke har hørt.

One thought on “En mors største frykt

  1. Vel, ja.. Samboern min, som jeg venter barn sammen med, mistet sin datter i krybbedød når hun var 6 måneder. Onkelen min mistet sønnen sin i krybbedød når gutten var 8 måneder gammel. Så, jeg er livredd for at det skal skje meg, og at samboeren skal oppleve noe slikt igjen.
    Det finnes ingen ting værre enn å miste sitt eget barn. Selv om det ikke hjelper, kommer jeg til å våke over barnet mitt 24/7 når den dagen kommer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top