Pakke meg inn med klær pga jeg er mamma?


Vi bor i norge, har en norsk kultur. Men er det plutselig regler for hvordan en mamma kler seg?

Jeg har lest noen steder at folk er raske med å kommentere andre mammabloggere også min blogg ang hvordan de kler seg. Om de har en kort kjole, eller har noen klær på seg der di viser hud. Kommentarene jeg har sett er blant annet nedverdigende å relativt upassende å viser mindre respekt for andre som er mor. Har det seg sånn at etter enn har blitt mamma så er det regler med hvordan enn kan kle seg?

Vi som bor i Norge har en norsk kultur. Vi lever som nordmenn flest gjør. Vi kler oss i bikini om sommeren å ligger på stranden å soler oss, ergo vi viser mye hud! Vi går rundt i kjoler, både korte å lange som igjen viser til at vi viser mye hud. Vi går i topper, både korte å lange med korte å lange armer. Gensere som også til tider viser hud. Ergo vi viser ofte hud i klærne vi bruker. Alle har jo forskjellig kle stil. Men har det seg sånn at det plutselig er regler for hvordan enn kler seg etter enn har blitt mamma å fått barn? Har det seg sånn at enn må forandre seg etter at enn har blitt mamma å passe på at vi ikke viser noe hud? Må vi plutselig pakke oss inn i masse klær å passe på at ingen ting av klærne vi går med er utringet på noe vis så det ikke kan virker som noen utfordrende klær eller lettkledde klær? Fordi da er vi plutselig en dårlig mor å det er galskap der vi får høre ?stakkar barnet ditt som har en mor som deg?, ?du burde skjems over hvordan du kler deg?, ?tenk hvordan barnet ditt kommer til å skjems over deg som mor når barnet blir større?, ?lettkledde bilder med barne ditt, spesielt?, osv. Disse er bare noen av kommentarene jeg har lest andre har klart å skrive til mammabloggere. Er det rett å skrive sånn til en mor? Er det rett å dømme folk sånn uten å kjenne de bare med å se bilder av personen?


 

Hvordan en mor kler seg har ingenting med hvordan et barn har det, det handler om kjærligheten å omsorgen som barnet får av sin mor og foreldre. Det er vanlig å gå med kler som går ovenfor kneet å det er vanlig i norge at vi viser litt hud. Det betyr ikke at det er lettkledd eller noe bare fordi vi viser hud. Vil det da si at når det er sommer så kan vi ikke gå i sommerklær å bikini, osv fordi vi er mamma å at vi da viser hud å kan virke lettkledde å utfordende kledd? Nei, fordi det er normalt om sommeren. Det er normalt i norge å vise hud. Vi kom til verden uten klær å vi ble til uten klær, men vi går med klær fordi det er vanlig for vår kultur å det er sånn vi har vokst opp med er vanlig for oss. Vi har like vell klær på oss uten at det skal bli dømt som lettkledd forde om vi viser hud. Kan vi ikke få være stolte over hvordan vi ser ut å kroppen våres som vi har jobbet for å få tilbake etter vi har vert gravide å født et barn? Burde det ikke heller vises litt respekt over hva vi damer er i stand til å klare med kroppen våres? Istedenfor å prøve å dømme oss å trykke oss ned å bruke barnet våres imot oss på den måten jeg har sett det har blitt gjort. 

Selv som mamma å ja jeg er ung mor men samtidig tenker jeg over hvordan jeg kler meg, noe jeg tror de fleste som er mamma gjør. Samtidig så kler vi oss jo i det vi liker å det vi føler oss vell i. Jeg ønsker i alle fall å kunne være stolt over kroppen min å hva min kropp har gått igjennom etter en tøff graviditet og fødsel. Jeg jobber hardt for å få kroppen min tilbake til hvordan jeg ønsker den skal være. Har jeg da ikke lov til å få være stolt over kroppen min å få kle meg i de klærne jeg ønsker når jeg samtidig passer på at jeg ikke står å viser fram personlige kropsdeler.

Det er mange som er ung mor å vi har våres kle stil akkurat som alle andre på våres aldre som ikke er mor. Vi forandrer oss å blir mer modne å voksne i hode enn vi kanskje hadde vert uten å vert mor i vår alder (i alle fall noen som blir mor gjør det, men selvfølgelig ikke alle) vi tenker mer igjennom ting enn hva vi kanskje hadde gjort før vi ble mor, men samtidig har vi våres kle stil som vi må få lov til å ha uten å bli dømt på den måten. En del som er ung mor å ung har ofte en kle stil som viser litt hud å går i korte skjørt, topper, bikini osv. Men det gjør oss ikke noe dårligere uansett å det betyr ikke at klerne i seg selv er utfordrende eller lettkledd på den måten en del vil ha det til.

Jeg håper folk tenker igjennom litt hva de kommenterer til andre før de skriver en kommentar å sier noe. For det gjør jo ikke personen som skriver sånne nedverdigende kommentarer noe bedre. Det er ikke alltid at andre skriver sitt eget navn på sånne kommentarer.. Hvis enn absolutt føler for å skrive sånne kommentarer bør vell først å fremst de som skriver den stå for det de kommenterer å sier med å kunne skrive sitt navn. Men alt i alt enn bør vell egentlig feie for sin egen dør å passe på seg selv før enn dømmer andre å prøver å feie for andre sin dør.


Detter er mine tanker å meninger å jeg vet det er mye forskjellige meninger å tanker rundt dette.

12 thoughts on “Pakke meg inn med klær pga jeg er mamma?

  1. Koss en mamma kler seg spele ingen rolle for meg, det e koss en mamma e til sitt barn. Så lenge en mamma e kjærlig, omsorgsfull og gir barne den tryggheten og sosiale kontakten et barn trenge så e d det viktigste. Eg kler meg koss eg vil, itte den personen som eg e. Samma jørr du 🙂 koss en kler seg kan ikje måla seg eller sammenlignas med koss en elske sitt barn. Av å vær litt røffare i klesstilen jørr dg ikkje t en dårlig mamma 😉 bloggdesigne ditt va knallfint 🙂 kom skikkelig i julestemning 🙂

  2. Jeg mener at en person burde selv velge hvordan en skal kle seg- mamma eller ikke. En skal selv føle seg konfortabel i det en kler seg i. Korte kjoler? Kjør på! Mye finere enn å kle seg opp som ett telt. Man skal være stolt over kroppen. Men det jeg aldri kommer til å kunne redpektere er mødre som viser alt på en vulgær måte. Eks. Gatebil osv. Er du en mor er du en rollemodell for barna dine. Jeg hadde ikke vært stolt hadde jeg sett jenta mi riste løs på gatebilscenen for å si det slik. Det går en grense mellom stolthet og hva som skal holdes på soverommet

  3. Godt skrevet xtine! Hjertens enig m deg her 🙂 stå på og drit i misunnelse og drittslenging! Drit i janteloven og vær deg sjøl!! Klem <3

  4. Altså jeg syns man burde kle på seg noe man selv føler seg komfortabel i, det er jo ikke sånn at man skal dekke til all hud og ta på seg en søppelsekk bare fordi man er mamma. Men veldig mange velger og kle seg mer “voksent sexy” når de får barn, men man burde ikke se på det som en tvang. Jeg personlig er nok litt tilbakeholden akkurat den tiden jeg er sammen med barnet/snart barna med og velge mini short istedet for mini skjørt og bruker korte kjoler og skjørt til festligheter der barna ikke er med 🙂 Men dette er jo min personlig komfort sone, og har ingenting med hva andre mener, jeg bare blei sånn 😉 haha…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top