Drømmen nermer seg

Jeg kjenner det bare kribler i magen når jeg ser på kurs beviset at jeg klarte sikkerhets kurset for olje arbeidere. Det er da det går opp for meg at drømmen min med og jobbe offshore nermer seg 🙂

17.-20. Januar var de dagene jeg hadde satt meg opp for og ta sikkerhets kurset for olje arbeidere. I forkanten før kurset skulle vær var jeg veldig spent og jeg måtte lese og ta en test på nette før jeg kunne starte på kurset. Jeg Satte meg ned en dag i forkanten når jeg var sykt og fant ut at det bare var best og begynne og lese til og klare og fullføre denne testen. Men etter noen få timer med lesing så ente resultatet veldig bra som dere kan se her: 

Og der etter var det bare og vente i spenning på å starte på kurset som skulle være i stavanger. 

Når dagene kom og jeg skulle begynne på det så var jeg ekstremt spent og samtidig litt nervøs. Jeg klarte og gå meg vill den første dagen når jeg skulle finne fram til plassen det skulle være, men var så heldig og fikk hjelp av min kjøre onkel som jobbet i nærheten av plassen. Når jeg kom fram så skulle vi ha en test før vi startet og den besto jeg også på, og deretter var kurset igang 🙂

Den førte dagen var teori der vi gikk mye informasjon om kurset og det vi skulle gjøre de andre dagene, vi gikk også igjennom teori om livreddning og førstehjelp, HMS om kultur og forebggende arbeid. Det var veldig inntresangt og lærerikt. 

Dag nr 2 fant jeg fram med en gang og da hadde vi også litt teori på starten av dagen der vi hadde om kollektiv evakuering og sjøredning før det var ut og gjøre det i praksis. Når vi var ute og fulførte det i praksis så prøvde vi ut to forsjellige livbåter (mønstring og simulert stup), vi prøvde også ut en strømeøvelse og flåteutstyr. Etter vi hadde hatt lunsj var vi ute i sjøen og badet der vi utførte vanntilvenning med oppfhold i sjø med uvær, entring av flåte og redning av person, flåtesnuing og til slutt hopp med drakten som vi hadde på oss når vi var i sjøen. Det var veldig spennende og lærerikt men samtidig utfordrende. 

Dag nr 3 startet vi også dagen med teori der vi gikk igjennom hypotermi og teori om brann og brannfirkanten. Etter lunsj hadde vi praksis i brann det vi hadde om branndemo, håndslokkere, evakuering og førstehjelp. Denne dagen var også veldig lærerik og spennende. 

Dag nr 4 startet vi med teori ang helikopter evakuering. Den teorien vi var inne på innebærte hellikopterkjennskap, fare og problemer, flåteutstyr og prosedyretime. Etter lunsj hadde vi om organisert evakuering og deretter var det i basenget og utføre den praktiske treningen i basenget der det innebærte at vi hadde helikopter velten. Jeg var veldig nervøs ang helikopter velten men det gikk overaskende bra. 

Etter helikopter velten var gjort så fikk jeg tatt et bilde av hvordan jeg så ut med drakten vi hadde på, det ser jo veldig merkelig ut og rart ut osv, men den er virkelig nyttig å bra til og ha i offshore forbindelsen. Så det er en god jobb HH har gjort når de lagte denne. 

Etter helikopter velten var gjort var vi ferdig med kurset og deretter skulle vi møtes i et av klasseromene for og få utdelt kurs beviset hvis vi besto kurset. Spenningen og gleden over dette var stor hos meg. 

Når jeg hadde sjiftet og dusjet og var klar til og gå opp i klasseromet for og få det endelige resultatet så ble gleden stor! Da gikk det endelig helt opp for meg at jeg nå hadde klart kurset og var nermere den store drømmen min om og jobbe offshore 🙂
Her er bilderesultat for det endelige resultatet av kurset,

Som dere ser, gleden er stor over at jeg nå har klart sikkerhets kurset for olje arbeidere 😀

Har noen av dere tatt dette kurset eller vurderer og ta det?
Besto dere? 

Hvis noen av dere har lust og se en film om noen av øvelsene vi var igjennom så kan dere se det her:

Xoxo, 
Xtine Michelle 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top